Vážení obchodníci,
Právě u mého chlebodárce (středně velká letecká společnost) řešíme problematiku zajišťování paliva.
Letecké společnosti obvykle řeší zajišťování paliva prostým nákupem futures kontraktů (obvykle ropa, kerosen v Japonsku není likvidní) na určitou dobu (obvykle 6-12 měsíců). Je to loterie, která má dlouhodobě v letectví cca 50% procentní úspěšnost. V nedávné minulosti několik společností málem zkrachovalo z důvodu zajištění na příliš vysoké ceně. Rekordmanem je asi polský LOT (zajistili se v roce 2008 na průměrné ceně 148$). Existuje i společnost (United airlines), která se zajistila proti cracking spreadu nákupem rafinerie.....
Cena paliva na letištích se v Evropě mění nejčastěji jednou za měsíc. Cracking spread je více méně konstantní a cena paliva koreluje téměř 100% s Brentem.
Můj chlebodárce pracuje s cashflow poněkud jinak než obvyklá letecká společnost, navíc podíl paliva v celkových nákladech je cca 14,5% na rozdíl od 35-40% u nízkonákladových společností. My palivo nakoupíme a přeúčtujeme jej koncovému zákazníkovi. Bez jakékoliv marže. Konečné saldo v položce palivo je na konci roku 0. Klasický hedging je pro nás tedy nevhodný. Společnost by podstupovala riziko bez jakéhokoliv benefitu. Když to shrnu lakonicky - naši zákazníci v podstatě neřeší za kolik palivo dostávají, jen očekávají že k ceně nebudeme přidávat vlastní marži.
Pro nás tedy připadá v úvahu finanční operace kdy bychom generovali určitý zisk z objemu, který reálně přeprodáme. Napadly mě dvě možné strategie - Collar nebo Covered call (s poměrně úzkým stop loss) vypisované každý měsíc na 80% dolarové hodnoty spotřebovaného paliva (existují určité sezóní výkyvy).
Dovolte mi poníženě požádat o jakoukoliv radu, či nasměrování správnou cestou. Letectví má to kouzlo, že je založeno na velkých obratech. Úspora 1% dá v absolutních sumách velmi zajímavé číslo.
Děkuji
Odnem