Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Obchodní základy: Slippage a Open range

    V dnešním článku se podrobněji podíváme na dva termíny, které se týkají každého komoditního obchodníka obchodujícího "naostro". Navíc se však jedná i o problematiku, se kterou by měl do budoucna počítat každý, kdo si obchody zatím trénuje jen na papíře - tyto "maličkosti" totiž nepřipravené obchodníky mohou nemile překvapit. Pojďme se tedy blíže podívat, o jaké že dva termíny se to jedná.

    Slippage

    Anglický výraz Slippage, česky přeložitelný jako skluz, označuje rozdíl mezi požadovaným a skutečně získaným plněním. Tedy něco na co obchodník narazí až v případě skutečného obchodování a na co musí být připraven.

    Zejména v rychlejších trzích se běžně stane, že příkaz dostane "skluz" několik ticků - někdy i více, což může podle trhu znamenat rozdíl i několika desítek dolarů. Konkrétní dopad skluzu záleží samozřejmě na strategii, kterou obchodník využívá. Kritické je to v případě intradenního obchodování, kde obchodník spekuluje na relativně malý pohyb a pracuje s malým stop-lossem. Zde může slippage skutečně změnit původně ziskový obchod do ztrátového.

    Představte si příklad, že chcete komoditu nakoupit na hodnotě x a svůj stop-loss umístíte na hodnotu x mínus 10 ticků - například pod nějakou intradenní rezistanci tvořící pevnou podlahu (řekněme, že tick je 10 dolarů a stop-loss tak chceme umístit 100 dolarů od vstupu). Zadáte tedy příkaz pro nákup komodity na hodnotě x a vaše plnění se vám vrátí x plus 3 ticky - získali jste slippage 3 ticky. Necháte-li stop-loss na původní hodnotě, riskujete nyní již 13 ticků - tedy v našem příkladě 130 dolarů. Ke vší smůle se trh skutečně obrátí, jde proti vám a aktivuje váš stop-loss příkaz. I zde můžete získat slippage a vystoupíte o 3 body "hůře" - celková ztráta je tak 16 ticků (v našem příkladu 160 dolarů) oproti plánovaným 10 tickům (100 dolarů) - to je již rozdíl, který může solidně zacvičit se strategií, jejíž potenciál zisku ku potenciálu ztráty není příliš vysoký.

    Na čem slippage závisí?
    Slippage závisí samozřejmě na rychlosti brokera a jeho lidí na obchodním parketu burzy. To tedy v případě, že obchodujete tzv. ruční neboli pitový trh. Je třeba si uvědomit, že parketoví obchodníci domlouvají obchody skutečně ručně pomocí smluvených značek tak, jak to známe z filmů - a každý obchod určitou dobu trvá. Je-li trh rychlý a má-li třeba parketový obchodních hodně příkazů k exekuci, může za tuto nepatrnou chvilku trh urazit pár ticků od momentu, než stačí obchodník na parketu vyplnit i ten váš příkaz - a to je onen skluz, který se objeví v našem plnění. Rychlost parketového plnění se může u jednotlivých brokerů skutečně lišit (vše je o lidech a především jejich vytížení) a může to být i důvod pro změnu brokera.
    Slippage však s největší pravděpodobností získáte i v případě elektronického obchodování. Opět záleží na konkrétních trzích, ale také v případě počítačového zpracování vše chvilku trvá a v případě rychlého pohybu trhu nemusí obchodník získat přesně takové plnění, které požadoval.

    Prostě slippage je něco, s čím je nutné počítat - a to již ve stádiu papírového tréningu. Plánujete-li přesně své vstupy a stop-lossy, nezapomeňte si k nim připočítávat "pár bodíků" slippage - jak při vstupu, tak při výstupu. Výrazně se tak přiblížíte k realitě obchodování. Samozřejmě, že výrazný a pravidelný slippage v reálném obchodování může být důvod ke změně brokera. Zejména u ručních trhů můžete narazit na brokery, jejichž parketoví obchodníci "nebudou stíhat" a vaše plnění nebude v porovnání s exekucemi ostatních brokerů dobré - od takových brokerů raději dál - ostatně i já jsem v minulosti právě z podobného důvodu brokera vyměnil.

    Jak slippage omezit?
    Slippage v rozumné výši získáte čas od času patrně u každého brokera. Trochu eleminovat jej můžete používáním různých vstupních příkazů, čemuž se budeme věnovat podrobně v příštím článku, ale i zde má každé pro své proti. Patrně nejdůležitější je vstupovat do trhů, které nejsou v nějakém hyper-rychlém bláznivém pohybu.

    Typická ukázka trhu s hyper-rychlým pohybem, který šel navíc očekávat. Graf pochází ze včerejšího (2.2.2005) obchodování v USH5 (30leté dluhopisy). Všimněte si, jak trh zareagoval na report týkající se zvýšení úrokové sazby ve 13:20. Trh začal neskutečně "lítat" - jeden tick přitom představuje 32 dolarů a určitě nebyl problém získat v takovém trhu skluz i více než 5 ticků. Obdobím s ohlášenými reporty je proto vždy lepší se - zejména v prvních fází obchodování - rozhodně vyhýbat.

    K tomu se váže hned druhý slibovaný termín - tzv. Open Range (česky překládáno nejčastěji jako otevírací rozpětí). Jde o krátký časový úsek nastávající po otevření trhů. V tomto okamžiku (řádově 10-15 minut podle trhu) dochází k hromadnému exekuování příkazů, které obchodníci zadali před otevřením trhu. Za velmi krátkou dobu je exekuováno výrazně více příkazů než v jiný okamžik - a tomu odpovídá i aktivita grafů. Často jde o časový úsek, kdy graf doslova lítá nahoru a dolu, nezřídka dochází k tzv. gapům - cenám, které graf "přeskočil" aby se následně vrátil a pokračoval třeba na druhou stranu. V takovém období dochází samozřejmě k výrazným slippage, se kterými je třeba počítat.

    Ukázka pětiminutového grafu lednové soji. Všimněte si, jak nashromážděné příkazy hnaly nejprve trh rychle dolů, aby se pak graf obrátil a vydal se na druhou stranu. To je přesně open range.

    Ostatně i proto existují různé strategie pro obchodování open range. Někteří obchodníci například prvních 10-20 obchodních minut po otevření trhu úplně vynechávají, tj. obchodují až po uplynutí tohoto často bláznivého období, jiní čekají pouze prvních pár minut a naopak obchodují různé korekce vznikající právě během open range. Přístupů je opět velmi mnoho, jako ostatně v jakékoliv části komoditního obchodování. Zejména nováčci by si však měli být otevíracího rozpětí vědomi a ve svých strategiích s ním počítat, obzvláště pak se skutečností, že plnění příkazů během otevíracích minut nebude vždy takové, jaké jsme si naplánovali.


    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i v alternativním fondu, který spravuje.


×
×
  • Vytvořit...