Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • 27 důvodů proč řada obchodníků ztrácí své peníze

    Vydělávat peníze v komoditách nevyžaduje žádné velké tajemství. Postavit si obchodní systém, který bude profitovat by měl postupem času dokázat každý jenom trochu inteligentnější člověk. Žádný systém však nikdy nebude vydělávat, pokud budou neustále dokola porušována základní pravidla obchodování. Pojďme se tedy podívat na 27 důvodů, pro které mnoho obchodníků ztrácí své peníze a zkusit si tak z nich vzít ponaučení, abychom mezi ztrácejícími obchodníky neskončili jednou i my.

    1. Velká většina komoditních obchodníků obchoduje bez obchodního plánu. Takoví obchodníci nemají předem jasně vymezené riziko, ani žádný cíl potenciálního zisku v daném obchodě. Ztrácející obchodníci obchodují „naslepo“, což nikdy nemůže vést k výsledkům.

    2. Jiní obchodníci plán mají, ale nejsou schopni takový dodržet. Pod vlivem emocí mění svá předem jasně stanovená rozhodnutí během samotného obchodu, obzvláště pokud jejich obchod začíná vykazovat ztrátu. Nedodržování plánu pak velmi často vede k přílišnému obchodování, díky kterému obchodníci své účty velmi často exponují na maximum a pod tlakem margin callů jsou nuceni uzavírat řadu pozic předčasně.

    3. Ztrátoví obchodníci obvykle likvidují ziskové pozice předčasně a naopak ztrátové drží co nejdéle.

    4. Spousta obchodníků si nedostatečně uvědomuje, že zprávy mající zásadní vliv na pohyby trhů jsou většinou už dávno zakomponovány v aktuální ceně dané komodity, proto není často vůbec třeba dělat na jejich základě okamžité změny plánu.

    5. Po pár vítězných obchodech získá mnoho obchodníků pocit, že již obchodování plně porozuměli. Přestanou být opatrní, k obchodům začnou přistupovat bez rozvahy a opatrnosti a o své zisky velmi brzy zase přijdou. Opatrnosti není v komoditách nikdy dost.

    6. Mnoho obchodníků se velmi často snaží obchodovat příliš mnoho pozic najednou s příliš malým účtem. Množství obchodovaných pozic musí být vždy adekvátní velikosti účtu. Nikdy by jste neměli mít exponováno více jak 50 procent svého kapitálu v marginech. Larry Williams dokonce preferuje ještě méně – maximálně 30 procent účtu.

    7. Dle našich skromných odhadů alespoň polovina ztrátových obchodníků vůbec nepoužívá stop-loss.

    8. Řada obchodníků, obzvláště těch, kteří dříve obchodovali akcie jsou příliš předpojatí pouze pro jeden směr trhu; například upřednostňují pouze dlouhé pozice – což je z pohledu obchodování komodit nelogické. Nebojte se jít short stejně jako long.

    9. Ztrátoví obchodníci často nedokáží přiznat, že udělali chybu nebo vstoupili do špatného obchodu. Pokud ztrácející obchodník vstoupí do pozice a ta se již za krátko ukáže jako špatně se vyvíjející, není nic špatného na tom pozici opustit. Pokud obchod nefunguje, není důvod v něm déle setrvávat. Toto nemá nic společného s egem.

    10. Mnoho obchodníků není schopno přijmout malé ztráty hned na samotném začátku. Raději ve ztrátovém obchodě setrvávají ve slepé víře, že se trh brzy otočí jejich směrem. Takoví obchodníci pak setrvávají v pozici tak dlouho, dokud jsou ztráty doslova zničující.

    11. Poziční obchodníci často vstupují do pozice pouze na základě fundamentální analýzy, aniž by si prověřili, zdali ta koresponduje i s analýzou technickou. A samozřejmě naopak. V případě dlouhých pozičních obchodů by si neměly technická a fundamentální analýza jakkoliv protiřečit. Pokud nemáte jasné signály pro dlouhodobější pozici jak ze strany fundamentálních faktů, tak ze strany technické analýzy, raději do obchodu nevstupujte.

    12. Příliš velké množství obchodníků neustále porušuje základní pravidlo: zbavujte se včas ztrát, zisky nechte růst.

    13. Mnoho obchodníků obchoduje raději „srdcem“, než hlavou. Pocity do obchodování nepatří. Vše je třeba dělat s rozmyslem a chladnou hlavou - myšlení je na prvním místě.

    14. Mnoho obchodníků se domnívá, že je možné obchodovat pouze na základě intuice. To je zcela mylné uvažování. Na prvním místě musí být vždy jasně definovaný plán, stanovený na základě racionálních důvodů. Intuici mnoho obchodníků zaměňuje s emocí. Intuice je něco, co může samo přijít až po letech reálného obchodování.

    15. Obchodníci často plánují obchody ze strany zisků, nikoliv ztrát. Jejich plánování je více „útočné“, než „ochranné“. Úspěšní obchodníci uvažují naopak. Na prvním místě je ochrana kapitálu. Začněte přemýšlet o obchodech ze strany jak co nejvíce omezit a zmenšit ztráty, až po té jak maximalizovat zisky.

    16. Mnoho ztrátových obchodníků začíná s příliš malým účtem. Malý účet nedává pak obchodníkovi dostatečný prostor „dýchat“, působí negativně na jeho emoce a v konečném důsledku vede ke zbytečnému, předčasnému konci. Pamatujte: čím více pro začátek našetříte, tím lépe. Ideálně alespoň 5000 - 10000 USD. S takovýmto účtem vás nevyřídí pár drobných ztrát.

    17. Ztrátoví obchodníci jsou ochotni riskovat příliš mnoho peněz pro příliš malý potenciál zisku. Vždy je třeba riskovat podstatně méně, než je potenciál profitu. Ten by měl být alespoň 2-3x větší, než definovaný risk. Ideálně mnohem více.

    18. Velkým důvodem ztrát bývá obchodování proti trendu. Trend is our friend - to je pravda vítězných obchodníků. Ne vždy je dobré jít za každou cenu proti davu.

    19. Mnoho nepříliš zkušených obchodníků obchoduje tence obchodované nebo naopak příliš volatilní trhy. Ne každý trh je pro nováčky nebo mírně pokročilé. Například v ropě nebo kávě je třeba již větších zkušeností a podstatně větší účet.

    20. Spousta obchodníků je ochotna vzít malý profit jenom proto, aby měli alespoň nějaký profit. To je špatné uvažování. Skutečnou pravdou je, že 80% zisků dělá 20% obchodů. Právě takové obchody, kdy necháme naše pozice patřičně růst a vyždímáme tak z nich maximum. Malé zisky jsou proto, aby pokrývaly malé ztráty. Velké zisky jsou zde proto, aby nám vydělávaly peníze.

    21. Velká většina neúspěšných obchodníků příliš spoléhá na rady svého brokera, „odborníků“ v televizi a na internetu a lidí kolem sebe.

    22. Jiná většina obchodníků zase příliš spoléhá na své ego a není ochotna si nechat poradit vůbec od nikoho.

    23. Překvapivě mnoho obchodníků obchodují jenom proto, aby obchodovali. Je třeba vždy čekat jen na nejlepší příležitosti. Pokud vám vše neříká jasné ANO, pak je lépe obchod vůbec nebrat.

    24. Mnoho obchodníků obchoduje pouze jednu komoditu.

    25. Mnoho obchodníků naopak obchoduje všechny komodity.

    26. Nováček nebo mírně pokročilý by měl zřídka kdy obchodovat více jak 4 trhy současně.

    27. Ztrátoví obchodníci si nikdy nepřipustí, že to není žádný zázračný systém, co vydělává peníze: jsou to převážně disciplína a money-management.

    13.2.2005

    Tomáš Nesnídal


×

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.