Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Poradna: 6 tipů, jak se dopracovat rychleji k výsledkům

    Dnešní článek bude praktickým shrnutím toho, co jsem za roky zkušeností s bezpočtem traderů na všech úrovních vypozoroval jako důležité vlastnosti vedoucí k tomu, abychom se v tradingu co nejdříve vydali na cestu k rychlejším výsledkům. Prakticky o všech těchto vlastnostech jsem zde již psal dříve, ale nikdy není od věci si je čas od času zopakovat.

      

    Foto (c)depositphotos.com/Ale-ks 

    Dejte do toho veškerou svou soustředěnost

    Na našich živých kurzech jsem se už tak trochu naučil rozpoznávat jedince, kteří jsou většinou v tradingu dříve nebo o trochu více úspěšnější než ostatní. Tito jedinci mají totiž něco zvláštního v sobě: určitou těžko popsatelnou soustředěnost na svůj tradingový cíl, v rámci které z nich vyřazuje přirozená sebedůvěra, ale i přirozené sebekritické uvažování se schopností korigovat své kroky v tradingu tak, aby se jako budoucí tradeři neustále zlepšovali a směřovali ke stylu a způsobu obchodování, který pro ně bude profitabilní.

    Soustředěnost je nesmírně důležitá. Pokud chceme být v životě dobří v čemkoliv, musíme se naučit na danou věc soustředit, věnovat jí maximální pozornost a čas a se soustředěností pokračovat i v momentech, kdy věci nejdou tak zcela dle plánu.

    Soustředěnost znamená zbavit se co nejvíce rušivých a zbytečných elementů, které mně stejně nic nepřinesou (sledování zpráv, tlachání o věcech, které stejně změnit nemohu, bezúčelné brouzdání po internetu a sociálních sítích atd.) a věnovat své omezené mozkové kapacity a energii tomu, co je pro mě opravdu důležité a do čeho má smysl tyto omezené zdroje věnovat.

    Udělejte si v tradingu pravidelnou rutinu

    Se soustředěností jde pospolu i pravidelnost a organizovanost.

    Pokud má být trading vaše budoucí profese, musíte už nyní – nezávisle na vašich časových možnostech – začít s určitou pravidelností a organizovaností. Byť by to mělo být pro začátek jen 20–30 minut denně, pravidelnost, se kterou budete takový čas tradingu věnovat, vám nejenom pomůže začít budovat potřebnou rutinu, ale také zvyšovat a udržovat vaši soustředěnost.

    Proto úspěšný trading začíná organizací – schopností změnit a upravit věci v životě a každodenní rutině tak, abych našel pro svůj trading pravidelný čas (ale zároveň nadále mohl pokračovat v tom, co mě aktuálně ještě živí), a dále schopností organizovaně zaznamenávat své dílčí kroky – tj., co jsem právě udělal, co mně to přineslo, co chci zlepšit, pozměnit a napravit.

    Organizovanost a rutina jsou jedny ze základních vlastností úspěšných traderů a čím více se jim začnete učit a zvykat si na ně, tím lépe.

    Dostatečně se kapitalizujte

    Kapitál je pro začínajícího tradera nejlepší možná obrana. Proto je důležité se kapitalizovat vždy alespoň trochu více, než kolik je nezbytné minimum k tomu, abyste vůbec mohli začít.

    Ve své obchodní kariéře jsem se setkal s obrovským množství obchodníků všech úrovní i stylů a zaměření. Zjistil jsem, že ti, co dokáží dlouhodobě podávat nejstabilnější (kvalitní) výkon, jsou nezřídka raději lehce se svým účtem podexponovaní (tj. mají větší kapitalizaci, než je reálně na jejich obchodování z mnoha úhlů pohledu potřeba), kdežto řada nováčků v tradingu je spíše podkapitalizovaná a svůj účet exponují i mnohonásobně více, než je přiměřené – k čemuž pak stačí jenom trocha smůly a celý obchodní účet může být fuč.

    Je lepší počkat si s ostrým začátkem obchodování a našetřit víc peněz, než jít do tradingu podkapitalizovaní. Pokud například víte, že váš obchodní systém pracuje se stop-lossem 100 USD a vy nechcete riskovat více jak 2 % účtu, pak dle této formule sice potřebujete účet alespoň 5 000 USD (2 % = 100 USD), avšak i tak raději mějte 6 000 – 7 000 USD a začněte s kapitálem lehce vyšším. Minimálně vám to dá větší klid a také umožní snadněji se vyrovnat s případnými začátečnickými chybami.

    Lehká podexpozice je jedna z nejlepších možností obrany a řada úspěšných traderů s tímto druhem obrany ráda pracuje.

    Berte to smrtelně vážně a nenaříkejte

    Mám občas pocit, že je u nás novým sportem na vše naříkat a nad vším lamentovat.

    Úspěšní lidé nenaříkají a úspěšní tradeři chápou momenty, kdy se zrovna nedaří, jako příležitost zapojit invenci a provést korekce ke zlepšení. Obecně také nemám rád období, kdy se nedaří a můj účet zažívá poklesy, ale také jsou to období, kdy mám většinou nejlepší nápady a myšlenky ke zlepšení. Trocha toho stresu může být přínosem a přinést i mnoho zajímavého a dobrého. Ovšem naříkání nám konstruktivní řešení a zlepšení nepřinese – cílené stylizace do rolí obětí jsou více záležitostí neúspěšných než úspěšných.

    Trading navíc musíme brát po celou dobu smrtelně vážně. Není to hra. Není to jen něco, co si tak trochu můžete vyzkoušet a trochu si tím zpestřit den. Není to zábava za účelem zkrácení si dlouhé chvíle. Je to byznys. Tvrdý byznys. A podle toho také musíme jednat: Brát to vážně, mít svá pravidla, být zásadoví, disciplinovaní a bez nářků a brekotu si jít za tím nejlepším, co ze sebe dokážeme vymáčknout. A věřte, že je to více, než si momentálně myslíte!

    Experimentujte s více přístupy, dokud nenajdete pro vás ten pravý

    Co trader, to originál. Občas trvá nějakou chvilku, než najdeme to, co nejlépe vyhovuje a funguje právě nám. Obchodní přístup, styl i plán.

    Je náročné říci, co nám bude nejlépe fungovat, dokud nevyzkoušíme a neporovnáme různé možnosti. Někomu může lépe fungovat daytrading, někomu poziční obchodování, někomu spready, někomu AOS, někomu jednodušší obchodní plán, někomu komplexnější obchodní plán atd. Experimentovat také musíme chvilku s různými trhy, časovými rámci i výstupními technikami.

    Řekl bych, že nejlepší způsob, jak se v tradingu neustále zlepšovat, je nebát se permanentně experimentovat s různými přístupy a technikami a nebát se tu a tam dle toho pozměnit a aktualizovat obchodní plán nebo celý obchodní přístup. Neměli bychom to dělat příliš často (je vysoce kontraproduktivní přicházet každý týden s jiným obchodním plánem nebo ten současný "házet do koše" jenom kvůli tomu, že jsem měl právě jeden ztrátový měsíc), ale zase se vyplatí nebýt příliš rigidní. Neustálé experimentování (i během toho, co už obchodujeme úspěšný obchodní plán) je nejlepší způsob, jak hledat stále lepší a profitabilnější cesty.

    Obzvláště v začátku se tedy nebojte trochu porovnávat, srovnávat a zkoušet, až najdete přesně to, co vám "sedne". Chce to trochu času a trpělivosti, ale čím lépe se s daným přístupem cítíme, tím spíše s ním budeme schopni dlouhodobě vydělávat peníze. A konec konců, na experimentování si už nyní zvykejte – v budoucnu to bude váš základní zdroj kontinuálního zlepšování.

    Mějte odvahu a věřte si

    Neztrácejte víru ani odvahu. Občas je to náročné, občas musíte bojovat sami se sebou i s okolnostmi kolem sebe. Ale co dobrého je v životě bez boje?

    Trading vyžaduje odvahu. Berte to jako jedinečnou šanci opustit svojí zónu komfortu a naučit se a poznat nové věci. Věřte si. Myslím tím zdravě si věřit. Nebuďte přehnaně sebevědomí (neztrácejte pokoru k trhům), ale zase ani ne extrémně opatrní. Mějte tah na branku – zaměřte, seberte síly a s důvěrou na branku opakovaně vystřelte. Nic se neděje, když to nepůjde hned – když branku minete. Dnešní tlak společnosti na dokonalost a bezchybnost je falešný, nereálný, stresující a kontraproduktivní. Chyby jsou běžné, lidské a děláme je všichni. Chyby jsou zdrojem ke zlepšení. Chyby patří ke každé úspěšné cestě. Nenechte se chybami odradit, nebo dokonce zlomit. Proveďte korekci, nápravu – a opět jděte zamířit na branku. Občas si dejte odpočinek, vyčistěte hlavu, nasbírejte nové nápady – a se sebedůvěrou pokračujte tam, kam míříte. S odvahou a sebedůvěrou. Trading nabízí skvělé možnosti a je škoda se nepokusit toho využít.

    9.2.2014

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.