Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • FinWin Ribbon (1/2)

    V minulosti jsem psal řadu článků o tom, jak důležité jsou pro mě klouzavé průměry EMA34 a EMA204 v rámci obchodního systému FinWin. Samozřejmě, v minulosti jsem prováděl řadu experimentů s dalšími klouzavými průměry. Dnes bych rád nabídnul jednu alternativu, která se mně spolu s EMA34 a EMA204 ukázala dlouhodobě jako velmi zajímavá.

    Předně upozorňuji, že tato varianta není součástí standardní podoby systému FinWin a že tuto variantu sám aktivně nevyužívám, byť jsem s ní v minulosti mnoho experimentoval a sami uvidíte, že možnosti jsou zde poměrně zajímavé. Nabízím tuto variantu pouze jako alternativu, neboť každý obchodník může mít lehce jiné preference a za naší obchodní kariéru jsme již s Petrem viděli mnoho variací systému FinWin, které lépe fungovaly daným obchodníkům právě po úpravě více odpovídající osobnímu stylu. FinWin Ribbon je pak styl silně vizuální a měl by pomoci spíše vizuálně orientovanějším obchodníkům (jako jsem já).

    Takže co je ribbon? Volně přeloženo, ribbon znamená "barevná stuha". V podání varianty FinWin Ribbon tento překlad nebude daleko od pravdy.

    Ribbon je jednoduchý indikátor, který je dostupný ve většině platforem (někde může být označený jako "EMA Ribbon") a který si můžete utvořit jednoduše sami, pokud náhodou ve vaší platformě chybí. Jedná se totiž o jednoduchý, barevně odstupňovaný pás osmi klouzavých průměrů EMA, s nastavením 10-80. Konkrétní nastavení všech osmi EMA by mělo být zřejmé: jedná se o EMA 10,20,30,40,50,60,70,80. Pokud máte vše v jednom indikátoru, dostanete poměrně zajímavou vizuální interpretaci. Konkrétní podoba je zde:

    Samozřejmě, jedna věc je, že tato pomůcka vypadá v grafu vizuálně "hezky", druhá věc je, zda se toto "hezké" taky dá použít k něčemu prakticky (jak říká jeden můj známý, je to jako se ženami - to, že je "hezká", ještě neznamená, že bude "k něčemu").

    Využití nabídnu celkem tři - všechna jsou diskréční a vycházejí z dlouhodobého pozorování:

    1) ribbon umožňuje velmi efektivně sledovat a obchodovat změny trendu,

    2) ribbon umožňuje sledování sílu/slábnutí trendu (navíc určité situace jasně značí chop),

    3) swingy uvnitř ribbonu s korekcí k vnitřní stěně dávají zajímavé protitrendové signály.

    Pojďme se nyní podívat na první variantu.

    1. Změny trendu

    V tomto ohledu jsem shledal, že je ribbon zřejmě nejzajímavější. Za určitých okolností můžeme velmi dobře podchycovat změny trendu a účastnit se větších pohybů už od samotného začátku. Samozřejmě, ne vždy - nic není na 100%, ale oproti použití EMA34 a EMA204 zde máme výhodu, že se často dostaneme do situací, kam by nás pravidla s použitím EMA34 a EMA204 nepustila (například kvůli mrtvé zóně, atd. - viz. systém FinWin v knize Jak se stát intradenním finančníkem).

    Jaká jsou zde tedy pravidla? Je to velmi jednoduché. Naše potenciální situace se skládají ze 3 kroků:

    1) počkeje si, až trh z pohledu ribbonu zcela otočí trend,

    2) počkejte si na pěknou korekci v novém směru trendu; hezká korekce znamená, že by měla udělat určitý "oblouček" (proto jí budeme na následujících příkladech říkat "obloučková" korekce), a to k některé z vnitřních stěn ribbonu, nemělo by dojít k výraznějšímu porušení opačné strany ribbonu;

    3) následně by měl přijít nějaký smysluplný trendový signál FinWin.

    Pojďme se kouknout na pár příkladů.

    Na první příkladu vidíte přesně rozepsané zmíněné 3 kroky. Trh se z pohledu ribbonu zcela otočil, udělal hezkou "obloučkovou" korekci a následně se odrazil od opačné krajní stěny ribbonu (přesah je jen velmi decentní, což ještě nevadí). CCI k tomu nabídlo krásný signál 0/v - není tedy co řešit a nakupujeme.

    Druhý příklad ukazuje střídavé změny trendu v chopu. Takováto situace může být již matoucí, a proto musíme obzvláště trvat na "obloučkové" korekci. Vidíte, že trh nejprve 2x změnil trend, ale ani jednou neudělal natolik vizuálně smysluplnou korekci, abychom se hnali do obchodu. Teprve třetí změna trendu přinesla velmi hezkou a čistou situaci, podpořenou signálem FinWin 2v. Bez váhání prodáváme (jdeme short).

    Poslední příklad ukazuje ještě komplikovanější situaci, kombinovanou s důležitými nuancemi systému FinWin, jak je obvykle učíme. Tento příklad by měl tedy dát nejucelenější příklad, jak situace změny trendu s použitím ribbonu obchodovat (tento příklad je na 1 minutovém grafu, předešlé dva příklady na 3 minutovém grafu).

    Od otevření trhu nám vznikly potenciálně 3 situace.

    První situace přináší otočení i s "obloučkovou" korekcí, ovšem všimněte si extrémně slabého CCI50. Signál necháváme být.

    Druhá situace přináší další otočení trendu, opět s "obloučkovou" korekcí. Signál short se však vyrýsoval na samotném low dne, což je zároveň poměrně silná S/R úroveň. Necháváme být.

    Třetí situace přinesla opět otočení na stranu long, s obloučkovou korekcí, pozoruhodně podpůrnou skladbou swingů, silným CCI14 i CCI50 a velmi hezkým signálme FinWIn 2v. Bez váhání nakupujeme.

    Samozřejmě, opět podotýkám, že FinWin Ribbon je diskréční a je třeba tedy určité vlastní pozorování, případně jemné doladění pravidel, timeframe apod. Nicméně, pokud strávíte určitý čas pozorováním, sami byste za chvilku měli být schopni vidět to, co z pohledu ribbonu a otáčení trendů vidím já. Pokud byste se stali specialisty pouze na tuto jednou situaci, může to být již velmi dobrý začátek. Nezapomínejte také, že zdaleka ne vždy se po otočení trhu trend nakonec rozjede, takže součástí vašeho obchodního plánu by měla být i pravidla, kdy přesně obchod opustíte - neboť trh se nerozjel dle vašich předpokladů a tudíž již nechcete více riskovat (v případě náhlého rozjetí po uzavření obchodu se stále ještě můžete pokusit naskočit na korekci).

    Příště se koukneme na zbylé možnosti aplikace FinWin Ribbon.

    13.3.2011

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.