Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Vyděláváme v intradenních trzích s využitím market aukce

    Před týdnem jsme si ukazovali nástroj, který vnímám jako zásadní pro většinu diskréčních traderů – volume profil. Ten nám pomáhá stopovat aktivitu ostatních traderů v trhu. Zobrazuje ceny, které obchodníky přitahují a ceny, na kterých obchodníci nemají zájem obchodovat. Toto je docela zásadní mapa, kterou je dobré využít v náš prospěch. Jak princip rozvinout dále?

    Jeden ze směrů, který vás možná napadne, je pátrat po důvodech, proč trh určité ceny akceptuje a jiné odmítá. Upřímně řečeno se to ale patrně nikdy nedozvíte. Mohou to být nějaké fundamentální důvody velkého obchodníka, „magická úroveň“ známého indikátoru či cenová S/R úroveň v timeframe, který sleduje dostatečně velké množství traderů.

    Pro úspěšné obchodování ale zcela stačí právě již samotné povědomí o identifikovaných oblastech, ve kterých mají obchodníci tendenci se do obchodů zapojovat a kde cena reverzuje s nízkým volume.

    Minimálně tím získáváme vodítko, kam umisťovat naše stop-lossy a targety. A to je již slušný základ.

    Lze s volume pracovat dál? Určitě. Můžeme totiž rozlišovat, jakým typem obchodníků bylo volume tvořeno.

    Každý obchod (jednotka, kterou posléze vidíme ve volume) je složen z nákupu jedné strany a prodejem druhé strany. Každý. Pokud nakupujete doma u svého počítače kontrakt například trhu e-mini Nasdaq 100 (NQ), na druhé straně je „někdo“ kdo vám ho prodá. A stejně, když prodáváte – opět kontrakt prodáte někomu, kdo nakupuje.

    Na první pohled se může zdát, že se tak jedná vždy o jednu stejnou jednotku obchodu (nákup + prodej). Ale není to tak. Obchod se může lišit z několika pohledů vycházejících hlavně z principu, která strana byla agresivnější. Agresivita jedné strany vede k tomu, že se v trhu nakonec domluví nakupující s prodávajícím (představte si běžný obchod například s nemovitostí. Pokud budou obě strany naprosto laxní, žádný obchod se neuskuteční. V trzích to v principu funguje podobně). Vztahy mezi nakupujícími a prodávajícími se tedy řídí aukčními principy.

    Jak už jsme si na Finančníkovi říkali mnohokrát – trhy se hýbou vzhůru v momentě, kdy v nich bude agresivita nakupujících převažovat nad agresivitou prodávajících. Agresivitou je myšlena ochota obchodovat za market (tento základ podrobně vysvětluji ve své ebooce Orderflow trader a doporučuji podobné základy v trhu opravdu pochopit). U poklesu to platí stejně, jen je třeba agresivita prodávajících a menší zájem nakupujících, kteří jim nebudou stát v cestě.

    Do určité míry si trhy můžeme představit jako přetahovanou, kde na jedné straně stojí zástup nakupujících a na druhé zástup prodávajících:

    Jde samozřejmě o velmi zjednodušený příklad. Zejména proto, že v trzích se neustále mění množství obchodníků zapojených na jedné a druhé straně „pomyslného provazu“ a také jejich agresivita – ochota exekvovat příkazy za market. Mnoho účastníků trhu je navíc reprezentováno ultrarychlými algoritmy, které se mohou do aukce zapojovat tak rychle, že to ani nepostřehneme.

    Ovšem pokud se něco na mikroúrovni nedá sledovat, velmi často můžeme lépe posuzovat celek. Většinou stačí „odstoupit“ a nekoncentrovat se na úplný detail. A to je princip, který se mi v intradenním obchodování osvědčil a mohu jej jen doporučovat. Principy aukce jsou důležité, ale ještě důležitější je interpretovat situaci v širším kontextu. Začínajícím intradenním obchodníkům to často dělá problémy a je třeba na tom pracovat.

    Bod „A“ je typický intradenní FIMS obchod (konkrétně z trhu NQ z úterý 7.2.2016):

    Na orderflow indikátoru vidím zastavené prodávající, což může indikovat zajímavý long. V rámci aukce došlo k zastavení prodávajících. Ovšem tato informace by neměla být interpretována izolovaně.

    Důležité je ptát se – jak se choval trh v předcházejících cca 30 minutách? Kdo patrně v trhu dominuje a jaké jsou jeho záměry?

    Zásadním vodítkem byla například pro mě aktivita v konsolidaci vyznačené bílým obdélníkem. Zde byli hodně aktivní prodávající, ale trh přesto nakonec rostl. Jedno z možných vysvětlení je skutečnost, že velcí obchodníci budovali své long pozice. A jelikož platí, že pokud na trzích jedna strana nakupuje, musí někdo prodávat (každý obchod se skládá z nákupu a prodeje), tak můžeme začít pracovat s určitou hypotézou a na ní vydělat. Třeba tou, že po absorbování slabších prodávajících se trh podívá na vyšší ceny.

    Volume profil nám prozrazuje, kde se zapojují obchodníci do trhu. Orderflow nám umožňuje rozklíčovat, kdo v daných oblastech dominoval, kdo „vyhrál“ a kdo „prohrál“. Z podobných principů je už možné stavět solidní obchodní plán.

    Ten může mít řadu podob, ale důležité je, že vychází ze sil odehrávajících se přímo v trhu. Mimochodem, takto vypadal zajímavý orderflow obchod, který se odehrál v pondělí 6.2.2017. Ten už jasně skládá prvky, které jsme si zde popsali:

    Bílý obdélník zobrazuje oblast, kde trh cenu akceptuje. I na volume profilu je v bodě „A“ vidět „vrcholek“ (říká se mu POC = point of control). Oblast s nejvyšším volume – tedy oblast, kde se spárovalo nejvíce obchodů. V bodě označeném jako „1“ se trh vychýlil z vyvážené oblasti a na orderflow indikátoru vidíme zastavení prodávajících. Sami vidíte, že se trh následně vrátil k oblasti „A“, která nabízí ideální místo pro první target.

    Samozřejmě, na burze není nic 100%. I orderflow obchody generují ztráty. Nicméně popsaný princip je jeden z mála, který mi i po letech dává v intradenních trzích velký smysl.

    Příště si ukážeme, jak lze s pomocí profilů dál zvyšovat úspěšnost obchodování. Tentokrát z pohledu na vyšší timeframe. Na ten nelze zapomínat ani při intradenním obchodování.

    8.2.2017

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.