Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Práce s grafy: Nastavení velikosti grafu pro práci se systémem FinWin

    Lidský mozek je vcelku nevyzpytatelný a občas mu v jeho rozhodování může výrazně pomoci to, jakým způsobem jsou mu prezentovány vizuální informace. Nastavení velikosti grafů je tedy něco, co by nám mělo "sedět", stejně jako výběr časového rámce.

    Hned úvodem bych rád napsal, že rozhodně nechci z relativně banální věci, jako je velikost zobrazených grafů, dělat nějakou "vědu". Také hned ze začátku předesílám, že se jedná o poměrně dost individuální záležitost. Přesto si myslím, že je opět dobré něco o této záležitosti vědět a lépe si tak uvědomit, pro jaký způsob vnímání mám velikost grafů právě nastavenou a zda by nepomohlo případně ještě lehké experimentování.

    Takže, začneme několika důvody, proč bychom se měli nad velikostí (resp. hustotou) našeho zobrazeného grafu zamyslet.

    V prvé řadě platí následující:

    Pokud budete mít graf příliš detailní, bude vám unikat pohled na celek.

    A naopak, pokud budete mít graf příliš "nahuštěný", bude vám unikat pohled na detail.

    Nastavení by tedy mělo být určitou vyváženou kombinací toho, abychom dobře vnímali pouhým pohledem celkovou situaci v trhu (především trend, swingy a případně nějaké důležité S/R úrovně - pokud je do našeho obchodního plánu zahrnujeme) a zároveň i dobře a detailně vnímali CCI na aktuální úsečce.

    Krom toho je třeba ale dodat ještě další důležitou věc:

    Různá hustota grafu může přinášet různé množství vizuálních informací, které náš mozek zpracovává.

    Někdy více informací může pomoci k lepšímu rozhodnutí, jindy zase více informací může udělat rozhodnutí mnohem komplikovanější.

    Proto správné nastavení hustoty grafu je poměrně důležité a může do jisté míry ovlivnit náš konkrétní obchodní styl. Aby bylo jasnější jak a proč, pokusím se nyní rozdíly ve vnímání skrze různě nastavenou hustotu grafů popsat na třech různých ukázkách v rámci obchodního systému FinWin.

    Ukázka 1

    Začněme první ukázkou. Na této ukázce vidím právě vyrýsovaný pattern FinWin 2v NT na stranu long. Situace vykazuje rostoucí momentum a má i dostatečný potenciál k HOD. Detailní pohled tedy vypadá po všech stránkách dobře - mohli bychom tedy chtít zobchodovat s pomocí nákupu.

    Rozhodování je v tomto případě na jednu stranu vcelku jednoduché, na druhou stranu nám neříká zase až tolik o tom, zda se nejedná spíše o fázi chopu (protože o silném uptrendu rozhodně dle obrázku hovořit nemůžeme) a zda by tedy nebylo lepší se ještě "pojistit" tím, že se koukneme, že trh má skutečně jasný trend, do kterého má smysl naskočit.

    V případě použití takovéhoto zobrazení grafu většinou nebudeme mít kolem sebe příliš mnoho informací, které by nám mohly rozhodování znesnadňovat (občas méně může znamenat více), ale zase možná nevidíme něco, co by nás mohlo v našem signálu více utvrdit. Zkusme tedy druhý příklad, kdy si graf více "zhustíme".

    Ukázka 2

    Nyní hledíme na naprosto stejnou situaci, ale graf máme zhuštěný a náš mozek má možnost interpretovat další dodatečné vizuální informace.

    Tou nejzásadnější je asi skutečnost, že teprve nyní vidíme, že trh je skutečně po celý den spíše růstový, a tudíž nás to více ubezpečuje o "správnosti" směru obchodu. Jako další ale také najednou mnohem lépe vidíme, že trh se odrazil od vcelku silného supportu (vyznačen červenou čárou). Z této vizuální informace tedy můžeme vyvodit závěr, že trh po svém značném pohybu vzhůru vytvořil korekci, která se však nyní může zdát být jako ukončená - protože trh opakovaně selhává ve snaze prorazit zmíněný support. Předpoklad, že se tedy nyní trh opět pokusí o růst (protože dolů mu to zjevně moc nejde), tedy není zcela mimo a při tomto "zhuštěnějším" pohledu náhle získáváme vizuální informace, které by nám mohly pomoci získat ve vstup do signálu větší důvěru.

    Na druhou stranu, ne pro každého mohou být takovéto dodatečné informace viditelné ze "zhuštěného" grafu k dobru. Mnoha obchodníkům naopak často mohou informace "navíc" rozhodování komplikovat - obzvláště pokud informace o směru trendu není ze zhuštěného grafu i tak zřejmá. V takovém případě ale může být naopak lepší obchod tedy vůbec nevzít, protože pokud na nás vše "nekřičí", zřejmě trh nemá aktuálně jasný trend.

    Můžeme však použít ještě větší "zhuštění", a to zároveň zkombinovat s detailním grafem - a v takovém případě našemu mozku dáme zase o trochu jiné vizuální informace.

    Ukázka 3

    Poslední ukázka představuje určitou kombinaci předešlého. Levou polovinu jsem využil k ještě více zhuštěnému grafu, pravou spíše k detailnějšímu.

    Levý graf s vysokou hustotou nám nyní dává zase o trochu jinou informaci. Umožňuje nám totiž zakreslit další trendovou čáru, která má navíc spojitost s naším aktuálním vstupním signálem. Trh se zjevně aktuálně zhušťuje a tak to, co vypadalo v první ukázce jako jasný signál, může nyní vypadat jako "past". Jak reagovat? Dle dodatečné informace o tom, že se vstup nachází na trendové čáře, by bylo nejvhodnější počkat na prolomení této trendové čáry, nebo zadat nákupní STOP příkaz kousek nad tuto trendovou čáru.

    Každopádně, v levé části máme nyní dostatečný přehled o celku, v pravé zase o "detailu". Můžeme tedy například primárně pozorovat levý, detailnější graf a v případě signálu provést ještě potvrzení na pravém (protože ten levý už je příliš zhuštěný na to, abychom viděli kvalitně a detailně CCI, vstupní úsečku atd.).

    I zde ovšem platí, že z potvrzení se občas může stát komplikace, protože více informací může být někdy na obtíž, především pokud je situace příliš nejasná. A co si budeme povídat, i to, zda je, nebo není situace jasná při pohledu na větší celek opět vyžaduje trochu zkušenosti, praxe a hledění do grafů

    Závěr

    Ze všech tří prezentovaných situací není možné udělat závěr, jaký způsob zobrazení je "dobře", nebo "špatně". Nic takového totiž v tradingu neexistuje - vždy se jedná o osobní preferenci, která souvisí s obchodním stylem. Různí tradeři mají různý obchodní styl, který se právě projevuje v podobných drobných rozdílech - a každý trader si musí vypěstovat svůj obchodní styl dle toho, co přesně mu vyhovuje.

    Na druhou stranu, tento článek jasně ukazuje, že stojí za to trochu s hustotou grafu experimentovat a nějaký ten pátek zkoušet různé varianty, než najdu tu "svojí". Jednak nám to pomůže lépe si ujasnit a vytříbit náš obchodní styl i to, co děláme, ale také nám to pomůže najít právě ten správný "úhel pohledu" právě pro nás a náš mozek (neboť co mozek, to originál). Pro někoho to může být první varianta, pro někoho druhá a pro někoho třetí - opravdu teprve až zkusíte, uvidíte, s čím se cítíte dobře a u jaké varianty děláte nejméně chyb a zároveň se cítíte nejsilnější.

    5.5.2013

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.