Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Filtrujeme obchody pomocí trendu

    V řádě předcházejících článků jsme si na Finančníkovi popsali mnoho taktik, jak vstupovat do pozice na základě různých nástrojů technické analýzy (paterny, indikátory, atd.). Mnohokrát jsme si také pověděli, že úspěšný obchodník své vstupy filtruje podle řady kritérií a rozhodně nebere všechny signály, které vygeneruje např. jednoduchý indikátor.

    Filtrů může být celá řada. V případě pozičního obchodování to může být např. aktivita jednotlivých subjektů v rámci COT indikátoru, sezonalita, různé fundamentální ukazatele a především trend.

    Filozofie filtrování obchodů vychází zjednodušeně řečeno z faktu, že v trzích je lepší být na straně silného pohybu a nikoliv v protipozici. Pokud se trh jednou rozjede – začne trendovat – začnou naskakovat další a další obchodníci, a v tu chvíli existuje určitě vyšší pravděpodobnost, že trh bude ještě chvíli pokračovat v nastoleném pohybu, než že se najednou obrátí. „Trend je tvůj přítel“ je jedno z nejobehranějších hesel, které naleznete v každé brožurce komoditního nebo akciového obchodníka. Obchodování s trendem je pak jednoznačně styl, kterému by zejména začínající spekulanti měli věnovat pozornost.

    Filtrování pomocí trendu je zajímavá taktika, zejména při obchodování s použitím nejrůznějších oscilátorů (matematické indikátory, které „oscilují“ mezi přeprodanou a překoupenou oblastí – např. RSI, Stochastics a další). Tyto indikátory se běžně interpretují tak, že vstup do pozice aktivuje překročení určité oblasti nebo linky. Nicméně ze své podstaty tyto indikátory neustále „kmitají“ a vytvářejí velké množství falešných signálů. A jednou z cest, jak úspěšně falešné signály eliminovat, je exekuovat pouze ty, které souhlasí s nastoleným trendem.

    V tradingu samozřejmě není nikdy nic absolutně jednoznačné a na jeden úkon lze nahlížet optikou tisíce různých přístupů. Proto i identifikace trendu, kterou používá ve svých obchodních systémech v nějaké podobě snad většina obchodníků, má nejrůznější podoby. Zde již záleží co a jak kdo obchoduje. Někteří obchodníci identifikují trend na vyšším timeframe, aby pak na nižším timeframe obchodovali pouze do trendu, někteří jej identifikují na stejném timeframe jako obchodují, jedni trend identifikují vizuálně, jiní pomocí sofistikovaných programů.

    Tento článek by měl být především určitým prvotním vodítkem, proto si pojďme ukázat, jak může jednoduchá identifikace trendu vypadat a jaký může být efekt takové činnosti.

    Dopředu upozorňuji, že následné ukázky jsou zde opravdu pouze z důvodu dílčí názorné demonstrace filtrovaní trendem. Nejde o kompletní obchodní systém a ani uvedené výsledky nejsou nějak závratné. V reálném obchodním systému je filtrování trendem pouze jednou složkou, celkové výsledky systému záleží na výstupní strategii, money-managementu atd. Tyto složky jsme v rámci jednoduché demonstrace absolutně potlačili, aby o to názorněji vyplynuly důsledky filtrování trendem.

    Princip uvedeného obchodního systému

    Obchodní systém popisovaný v následné části článku je velmi triviální a jeho jediným cílem je demonstrovat chování indikátoru používaného do trendu.
    Použil jsem svůj oblíbený indikátor Williams %R s periodou 14 a jako vstupní signál považuji překročení indikátoru linky 20 ze spodu (pro vstup do dlouhé pozice). Vstup do krátké pozice by byl analogicky překročení linky 80 ze shora, nicméně pro účely demonstrace uvažujme pouze obchody na dlouhou stranu.
    Aby byly výsledky co nejméně ovlivněny výstupní strategií, zvolil jsem fixní dolarový stop-loss a výstup na fixním profit targetu ve vzdálenosti 2,5 násobku riskovaného stop-lossu. Pro všechny tři ukázky jsem použil stejný stop-loss 300 USD a stejný profit target 750 USD. Opět – toto nejsou hodnoty, se kterými byste v reálu chtěli trhy obchodovat, nalezení vhodné výstupní strategie je mnohem složitější a uvedené hodnoty jsou zde uvedeny pouze pro demonstraci konstantní výstupní strategie.

    Trendový filtr

    Pro první článek použiju velmi jednoduchý a nedokonalý filtr trendu. Konkrétně graf indikátoru MA21 (jednoduchý klouzavý průměr s periodou 21) a obchody exekuuju pouze v případě, že MA21 roste (obchody exekuuju pro demonstraci pouze do dlouhé pozice). Zatím neberu ohled na úhel MA21 (tj. jak strmě indikátor roste), ale stačí mi, že MA21 je tři poslední po sobě jdoucí dny rostoucí.

    Pojďme se podívat, jak by takové obchodování vypadalo a jaké důsledky má filtrování vstupních signálů takto hrubým trendovým filtrem. Systém testuji s pomocí programu TradeStation na reálných historických datech posledních 30 let. Jde však pouze o hrubou ukázku principu – ve výsledcích nejsou zahrnuty komise ani skluzy a neberu v potaz intradenní průběh jednotlivých barů.

    Ukázka 1 – T-Bonds

    Výstup: SL: 300 USD, PT: 750 USD
    Období: 21. 9. 1977 – 28. 2. 2006


    Obr 1. Strategie bez trendového filtru.

    Bez použití jakéhokoliv filtru vygenerovala strategie 467 obchodů s celkovým hypotetickým ziskem 4125 dolarů a max. drawdownem 7437,50 dolarů. Systém byl úspěšný v 30,84 % obchodů a pracoval s RRR 2.33.


    Obr. 2. Strategie s trendovým filtrem.

    S použitím jednoduchého filtru trendem vygeneroval systém výrazně lepší výsledek – 8968 dolarů avšak pouze s 64 obchody. Výrazně se zvýšila profitabilita – na 42,19 % při podobném RRR, konkrétně 2,35. Maximální drawdown byl 1781 dolarů.

    Ukázka 2 – Lean Hogs

    Výstup: SL: 300 USD, PT: 750 USD
    Období: 1. 3. 1976 - 28. 2. 2006


    Obr 3. Strategie bez trendového filtru.

    Bez použití jakéhokoliv filtru vygenerovala strategie 503 obchodů s celkovou ztrátou 4597 dolarů. Systém byl úspěšný pouze v 28,83 % s RRR 2.37.


    Obr. 4. Strategie s trendovým filtrem.

    Pokud bychom brali signály pouze do trendu, vygenerovala strategie sice pouze 70 obchodů, zato se ziskem 6425 dolarů. Profitabilních obchodů bylo 37,14 % s RRR 2,49. Drawdown 2690 dolarů.

    Ukázka 3 – Soybeans

    Výstup: SL: 300 USD, PT: 750 USD
    Období: 1. 3. 1976 – 28. 2. 2006


    Obr 5. Strategie bez trendového filtru.

    Bez použití filtru strategie vygenerovala 540 obchodů s celkovým ziskem 5887 dolarů. 29,81 % obchodů bylo profitabilních s celkovým RRR 2,47. Max. drawdown byl 15 362 dolarů.


    Obr 6. Strategie s trendovým filtrem.

    Pokud bychom vstupy filtrovali přes jednoduchý test trendu, strategie vstoupí do trhu sice pouze v 70 obchodech, avšak pro zisk 11962 dolarů. Systém je profitabilní v 41,43 % s RRR poměrem 2,65.

    Závěr

    Sledování trendu a obchodování pouze do jeho směru je myšlenka, která funguje na všech timeframech i trzích. Samozřejmě, že v praxi je třeba nalézt optimální způsob – timeframe, ukazatel trendu (EMA, MA, nebo další indikátory) a jeho vyhodnocení (vizuální, pomocí úhlu atd.). Taktika se liší také podle typu obchodníka – intradenní obchodník bude používat patrně jemnější ukazatele než poziční. Nicméně, jak je vidět i na uvedených ukázkách, obchodování indikátorů pouze do směru trendu dokáže strategii ohromně vylepšit. Jednak se sníží počet obchodů (což je velmi důležité s ohledem na transakční náklady – spočítejte si cenu 70 obchodů vs. cenu 600 obchodů...), často vyhladí equity křivku (důležité především pro psychologickou pohodu obchodníka) a často se i zvýší zisky (což nemusí být podmínkou, neboť pochopitelně s eliminací ztrát občas unikne i nějaký ten ziskový obchod).

    Začínáte-li testovat různé indikátory, pak rozhodně zkuste trendový filtr do vaší strategie zapojit. V některém dalším článku se podíváme, jaké další jemnější trendové filtry je možné používat a jak se liší jejich výsledky. Máte-li své vlastní tipy a strategie, o které se chcete podělit, tak vaše názory velmi rádi uvítáme v diskusním fóru.

    1.3.2006

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.