Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Start-up feeling: co si vzít od nejúspěšnějších firem na zemi

    Minulý týden se staly dvě zásadní události ve světě byznysu: tou první je (dočasný) odchod Steva Jobse ze společnosti Apple. Tou druhou je odstoupení CEO (generálního ředitele) společnosti Google a dosazení nového CEO, kterým je jeden ze zakladatelů této mega úspěšné společnosti. Co tyto zprávy udělaly s akciemi společností, není složité odhadnout (stačí se podívat na grafy). Co mě ale daleko více zaujalo, je komentář obou společností k těmto zásadním krokům, který se v obou případech opírá o stejnou věc: návrat start-up feelingu.

      


    Foto (c)iStockphoto.com/ktsimage&nbsp 

    Zatím co společnost Google komentovala svůj krok s tím, že důvodem změny je "nutnost návratu start-up feelingu", společnost Apple naopak ubezpečila akcionáře tím, že "firmu budou nadále řídit lidé, kteří neztratili start-up feeling a kteří v tomto duchu hodlají společnost vést i do budoucna". Onen neobvyklý důraz na "start-up feeling" mě velmi zaujal. Rozhodnul jsem se o tomto fenoménu napsat článek, obzvláště ve spojení s tradingem.

    Nejprve co to vlastně ten "start-up feeling" je.

    Spojení "start-up feeling" bych volně přeložil jako "počáteční nadšení". Firmy, které jsou dnes špičkami na trhu, vznikly prakticky vždy díky party mladíků, kteří energii plynoucí z nadšení a vlastní kreativity posouvali neustále tak daleko, až se z malých společností stali největší světoví giganti, neustále chrlící řadu inovací a určující nové světové technologické trendy.

    Bohužel, prvotní nadšení prakticky vždy po nějaké době opadne a firma začíná být daleko více "zavalena" běžnou administrativou a operativou, která původní nadšení "odsouvá" na druhou kolej. A právě to je faktor, na který si řada moderní firem náhle začíná dávat značný pozor. Jak jasně ukázaly firmy Google a Apple, jejich "start-up" feeling nesmí obě společnosti přestat postrádat ani v době, kdy se z nich stanou již "zralé" a dobře fungující společnosti. Že se jedná o věc zcela zásadní, může například mega úspěšné animační studio Pixar, které rovněž klade neustálý důraz na "start-up feeling". A naopak, že absence této důležité "ingredience" může ze špičkové firmy dělat postupně průměrnou (a do budoucna možná i podprůměrnou) firmou, dokazuje firma Microsoft: i když stále přichází s jistou snahou inovovat, již zdaleka nestačí firmám jako Google nebo Apple. Něco tedy zjevně začíná postrádat - je pravděpodobné, že právě "start-up feeling".

    A tak mně opravdu dochází, jak důležité je, aby i tradeři měli v začátcích v sobě svůj vlastní "start-up feeling", protože tato ingredience úspěchu je zjevně univerzální. Pokusím se nyní v pár bodech popsat proč a přidat několik doporučení.

    1) Start-up (začínající) firmy začínají úplně stejně, jako tradeři: ve ztrátě.

    Drtivá většina firem začíná s tím, že má na svých účtech omezené prostředky, ze kterých musí každý měsíc platit (nemalé) měsíční provozní náklady. Jejich "životnost" je tedy omezená a poměrně rychle potřebují takové firmy vykazovat zisk. Situace je tedy dost podobná tradingu - avšak vypozoroval jsem zde jeden určitý rozdíl. Zatím co tradeři se hned od začátku soustředí na profit (tj. na to, aby už od začátku vykazovali finanční výsledky), start-up firmy se v začátku soustředí převážně na rozvoj. Jejich snahou je tedy každý měsíc co nejvíce rozvíjet a zlepšovat svůj byznys, protože vědí, že to je jediná cesta, kterou je třeba absolvovat, aby začaly přicházet profity.

    Co si z tohoto vzít?

    Obzvláště v začátku tradingu se musíme soustředit na proces, nikoliv nezbytně na výsledek. Začínající tradeři mají příliš silné tendence měřit svůj výkon podle finančních výsledků a pokud zrovna vykazují ztráty, jsou v depresích, tradingu nevěří a začnou rozhlašovat, že v tradingu to "nejde". Přitom v úplně stejném stavu jsou na začátku prakticky všechny start-up firmy, které také negenerují profity a jsou prvotní měsíce ve ztrátách. Daleko důležitější je tedy začít se soustředit na to, co:

    a) jsem se do nyní naučil a jak dále to mohu rozvíjet,

    b) se ukazuje pro mě jako nejvhodnější cesta a jak to dále rozvíjet,

    c) jsem za posledních pár týdnů dokázal udělat lépe, tj. v čem mám tendence se zlepšovat - a jak to dále rozvíjet.

    Svůj konec měsíce musím měřit především progresem, nikoliv hned výdělkem. Tj.:

    a) zvládám již obchodovat s menšími drawdowny, než předešlý měsíc?

    b) Dokážu se již z drawdownu dostat zpět do černých čísel?

    c) Zmenšují se mé ztráty, případně mění se postupně do zisků?

    Obzvláště poslední bod je velmi důležitý - protože přesně takto je to i u start-up firem: postupně snižují své "ztráty", dostávají se k "vyrovnanému rozpočtu" a pak začínají generovat zisk.

    2) "Start-up feeling" (úvodní nadšení) je jediný způsob, jak příliš brzy nepropadat skepsi.

    Představte si, jak by vypadala drtivá většina start-up firem, které by ztratily po prvním měsíci své nadšení a víru v to, co dělají. Jsem si jistý, že svůj byznys by okamžitě zabalili. Přesto většina firem bojuje dále. K tomu potřebuje stále dostatek energie. Jsem si jistý, že ta pramení právě ze snahy zachovat si nadšení.

    Nadšení je tedy dokonalý psychologický prostředek, jak nenechat sebe samotné upadat do negativních stavů, ve kterých přestáváme být konstruktivní a začínáme být destruktivní. Je to prostředek, který nám dává sílu bojovat a pokračovat vpřed.

    Nyní se poměrně jasně vysvětluje, proč i "zralé" firmy neustále trvají na přítomnosti "start-up feelingu". I když jsou firmy jako Apple nebo Google již velmi "zralé", existuje také mnoho faktorů, pro které to rozhodně nemají lehké: prakticky na všech frontách čelí nějakým žalobám, snahám o regulaci, konkurenci, která okamžitě okopíruje každý jejich úspěšný produkt. S tím vším je třeba na denní bázi bojovat - a k tomu ještě vymýšlet nové, neotřelé, zcela revoluční nápady. Většina firem pro ono obrovské množství starostí spadne již do běžné operativní rutiny a nemá sílu na to poslední zmíněné - což je to nejdůležitější; právě energie a kreativita bylo to, co přivedlo na svět geniální myšlenky, které udělaly firmu mega-úspěšnou. Ztráta tohoto prvku tedy výrazně začíná ohrožovat budoucnost firmy - a vedoucí představitelé podobných firem si to velmi dobře uvědomují. Proto je třeba v sobě pěstovat "start-up feeling" neustále.

    U tradera je to opět jednak skvělý nástroj, jak nepropadat skepsi, ale hlavně nástroj, jak se i nadále rozvíjet. A to je velmi důležité - trhy jsou dynamické prostředí a neustálý rozvoj (nadšení) přináší nejenom mnohem větší schopnost flexibility, ale také nové a nové myšlenky, které vedou k dalšímu (neomezenému) růstu finančního bohatství.

    3) "Start-up feeling" nedává prostor k porážce.

    Úvodní nadšení je důležité proto, že v tomto stavu mysli se plně soustředíme na pozitivní výsledek a na vlastní úspěch. V tomto stavu mysli nepřemýšlíme o neúspěchu, neposilujeme tedy v sobě zbytečné strachy - ale raději v sobě posilujeme energii a tvůrčí potenciál.

    Řekl bych, že nadšení dává mnohem větší bojovnost. To samo ještě není zárukou úspěchu a výhry, ale je vždy lepší bojovat s energií a optimizmem, než se zoufalstvím a odevzdaností. I toto zaručeně velké firmy vědí, proto sbírají každý kousek síly, která jim pomůže ve velmi tvrdém a velmi krutém konkurenčním světě. Ve světě firem jako Google nebo Apple totiž bojujete neustále s těmi nejlepšími z nejlepších a proto se každá maličkost, každý extra-kousek výhody na vaší straně počítá. Rozhodně není důvod se domnívat, že firmy jako Google nebo Apple přišli ke svému úspěchu díky nějaké náhodě nebo štěstí - to pouze lidé, kteří nikdy nic nedokázali a nikdy ani v sobě nenašli odvahu chtít něco dokázat tvrdí podobné věci. Za vším je vždy mnoho dřiny a potu - což není možné produkovat bez energie, tedy bez určitého nadšení.

    Článek bych přesto rád ukončil trochu pragmatičtěji.

    Nadšení je super nástroj, pokud je kombinováno právě s určitým pragmatismem. Řada lidí nepostrádá nadšení, ale díky svému nadšení se vznášejí vysoko v oblacích a nedokážou být pevnýma nohama na zemi. Pouhé vznášení se v oblacích také ještě nikoho úspěšným neudělalo. Je třeba vrátit se na zem a zde si odpracovat nemalý kus dřiny. Nikdo za nás nic neudělá.

    Přesto jsem přesvědčený, že kombinace rozumného pragmatismu a rozumného nadšení (start-up feelingu) jsou i v tradingu dokonalá kombinace vedoucí k úspěchu.

    Opět bych rád zakončil jednou myšlenkou: "lidé s nadšením jsou ti, kteří opakovaně dělají něco, co podle skeptiků nejde".

    23.1.2011

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.