Jaký typ obchodníka můžeme být?
Už víme něco o tom, že obchodníci mohou být v nejzákladnějším dělení takzvaní poziční, nebo intradenní. Zatím co poziční obchodování je zde spíše pro trpělivé povahy, kterým nevadí čekat a vyčkávat i celé týdny a měsíce, intradenní obchodování je zde pro povahy „akčnější“ a i agresivnější. Pokud se však rozhodneme buďto pro poziční, nebo intradenní obchodování - jakými obchodníky dále můžeme být?
V zásadě existuje 5 obecných obchodních přístupů. Každý obchodní přístup vyhovuje někomu více, někomu méně. Každý jsme jiná osobnost a každý se i „najdeme“ v něčem jiném. Pojďme se nyní tedy podrobně podívat na oněch 5 typů obchodníka.
Skalpeři
Obchodníci obchodující v naprosto nejkratším časovém pásu, t.j. většinou na
základě jednominutových grafů, se nazývají skalpeři. Skalping je způsob obchodování,
při kterém setrváváme v pozici doslova pouze pár vteřin. Cílem skalperů je spekulovat
jen pro „pár bodíků“, kolikrát i pro částky v řádu jednotek dolarů na obchod.
Skalpeři mají velmi často zisky stejně veliké jako ztráty, někdy dokonce i ztráty
mírně větší, než zisky. Vše však kompenzují vysokou úspěšností obchodů - pro
skalpery není nic výjimečného být úspěšní i v 80 % obchodů.
Skalping je naprosto nejtěžší způsob obchodování. Skalping trhů vyžaduje rychlost,
vysokou koncentraci a dlouholetou zkušenost. Pro skalpery navíc není nic neobvyklého
udělat i několik stovek obchodů za den a pro takové obchody potřebujete skutečně
ultra-nízké komise, abyste mohli v konečném důsledku vydělávat. Skalping je
doslova umění. Cit pro trhy je pro skalpery často zásadní faktor. Špičkový skalper
se učí prakticky celý svůj život - není nic neobvyklého věnovat i 5-10 let tomuto
umění, než začnou být skalpeři skuteční „mistři“.
Velmi často se nováčci v intradenním obchodování domnívají, že je skalping jednoduchý
způsob rychlého výdělku peněz. Toto je bohužel naprosto mylná představa. Skutečností
naopak je, že obrovské množství nováčků skončí právě na skalpování. Nováčkům
v žádném případě skalpování nedoporučuji. Kdo neví co dělá a nezná daný trh
skutečně „do morku kosti“, ten s vysokou pravděpodobností přijde o své peníze.
Swingoví obchodníci
Swingové obchodní strategie jsou velmi oblíbené, dlouhodobě osvědčené a ideální
prakticky pro každého. Mezi swingové obchodníky patří například i proslulý Larry
Williams.
Filosofie swingového obchodování vychází z premisy, že se trhy pohybují v neustálých
frekventovaných swinzích. Chvilku převládá býčí nálada, chvilku medvědí. Swingový
obchodník se snaží rozpoznat momentální, krátkodobou změnu nálady a krátkodobě
na takové změně profitovat. Swingoví obchodníci bývají v pozici často v rozsahu
cca 1-3 dny.
Pro swingové obchodování se velmi často používá takzvaný „volatility breakout“.
Principem je vzít rozpětí poslední úsečky na grafu a přidat určité procento
tohoto rozpětí (např. 50-75 %) ke close stejné úsečky. Na výsledné hodnotě si
označíte „vstup“ a pokud cena následující den projde vašim vstupem, pak existuje
určitá pravděpodobnost, že v trhu právě vládne krátkodobá převaha býků nebo
medvědů a my můžeme na této převaze v rozpětí několika málo dnů profitovat.
Swingové strategie vyžadují rozhodně mnoho studia a testování. Swingové obchody
se nemusí projevovat vysokou úspěšností, většinou se však dá v tomto druhu obchodování
spolehnout na slušné RRR (risk-reward-ratio). Existují nejrůznější swingové
strategie. Zcela nejjednodušší pracují pouze se S/R úrovněmi, ty komplexnější
pak např. s nejrůznějšími indikátory. Swingoví obchodníci mohou očekávat několik
obchodů měsíčně. Jelikož sám swingový obchodník nejsem, do hlubšího rozboru
swingového obchodování se zde pouštět nebudu. Rozhodně se však najde několik
swingových obchodníků mezi čtenáři serveru, se kterými je možné vyměňovat si
zkušenosti např. v našem diskusním
fóru.
Trendoví obchodníci
Pravděpodobně nejrozšířenější skupina obchodníků, do které se počítám i já,
jsou takzvaní trendoví obchodníci. Obchodovat s trendem je možné jak v rámci
intradenního obchodování, tak v rámci pozičního. Obchodovat s trendem je dle
mého osobního názoru nejrozumnější přístup k obchodování trhů - ne nadarmo se
říká „trend is your friend“.
Trendových obchodních přístupů existuje několik. První z nejběžnějších způsobů
obchodování s trendem je vyčkávat, kdy se nějaký trend objeví - a později se
na vlně takového trendu svézt. Této strategii se říká trendfollowing a základem
trendfollowingových strategií mohou být například klouzavé průměry, nebo takzvané
„breakouty“, kdy obchodníci čekají na proražení určitého rozpětí trhu v daném
intervalu. Trendfollowingové strategie dosahují úspěšnosti kolem 40 %, avšak
dostatečné zisky jistí skutečně zajímavá RRR. (Více o trendfollowingu se dočtete
např. na www.originalturtles.org)
Druhý obvyklý způsob obchodování trendů je pak postavený na dvou krocích. V
prvním kroku je podstatné počkat si, kdy se nějaký trend objeví a kdy je takový
trend již ve skutečně „nepopíratelném“ stádiu. K identifikaci trendu se používá
například klouzavý průměr. Pokud vidíme, že daný klouzavý průměr strmě a jasně
míří po určitý interval nahoru nebo dolů, můžeme předpokládat, že se v trhu
právě utvořil nový trend. V druhém kroku je pak potřebné nalézt ideální moment,
kdy do takového trendu vstoupit - k tomu můžeme použít například některý z momentum
indikátorů (o indikátorech více např. v rámci našeho kurzu
indikátorů). Takovýto přístup pak samozřejmě vyžaduje opět určitý cit a
zkušenosti. Dle vlastních zkušeností však mohu říci, že naučit se obchodovat
s trendem je naprosto nejideálnější způsob pro každého nováčka a zároveň i způsob
obchodování, při kterém je možné se v rámci obchodování skutečně rychle vzdělávat.
Jak jsem již zmínil - způsobů, jak se ponořit do obchodování s trendem, existuje
ještě mnoho (např. systém Triple
Screen) a je maximálně rozumné se tímto způsobem obchodování začít seriózně
zabývat.
Protitrendoví obchodníci
Předposledním druhem obchodníků jsou tací, kteří se permanentně snaží „hádat“
vrcholy a dna trhů a spekulovat na jejich otočení. To samozřejmě jak v rámci
intradenního, tak pozičního obchodování. Protitrendové obchodování je často
velmi nevyzpytatelné. Přesto však existují některé účinné způsoby čtení možného
obratu trendu - např. formace double
top / double bottom, nebo RSI divergence (způsobem protitrendového obchodování
s použitím RSI divergencí se hlouběji zabýváme na
kurzu intradenního obchodování).
Protitrendové obchodování je třeba dělat s rozumem a opatrností. Protitrendový
obchodník se musí připravit na řadu ztrát, pokud se mu však čas od času podaří
otočení trendu skutečně zachytit od samotného začátku, pak jsou takové ztráty
štědře kompenzovány. Protitrendové strategie je pak rozumné studovat i v rámci
trendového obchodování - každý trendový obchodník by měl umět rozpoznat okamžiky,
kdy existuje možnost náhlého otočení trendu - a na takovou možnost i adekvátně
zareagovat.
Spreadoví obchodníci
Posledním typem obchodníka může být tak zvaný „spreadový obchodník“. Spreadové strategie jsou naprosto specifický a jedinečný způsob obchodování trhů, používaný převážně profesionály. Spreadové obchodování je určitý druh pozičního obchodování. I zde obchodník otevírá maximálně několik obchodů do měsíce a i zde není nic neobvyklého setrvat v pozici i několik týdnů až měsíců. Spredové obchodování pracuje s tak zvanými sezónními fundamenty (sezónní obchodníci by mohli být de facto šestou kategorií obchodníků) a při správném uchopení je možné dosahovat uspokojivé úspěšnosti obchodů i vysokých zisků. Více o spreadovém obchodování naleznete v trojdílném seriálu věnovaném spreadům.
Proč je podstatné toto vše vědět? Zkrátka a dobře proto, že ujasnit si už od začátku, jakým typem obchodníka chceme být, může výrazně zjednodušit a urychlit proces učení se a cestku k profitům. Je to jako pokud se rozhodnete být například sportovcem a hledáte ideální sport. Teprve v momentě, kdy se rozhodnete pro jeden konkrétní sport, můžete se začít v takovém zdokonalovat. Proto je i maximálně rozumné rozhodnout se už v začátku, jakým směrem chceme jít i v budování naší obchodní kariéry.
Tomáš Nesnídal