Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Kombinujeme trendové čáry s indikátory

    O použití trendových čar jakožto standardního nástroje technické analýzy, stejně jako o použití některých základních indikátorů, jsme si již na finančníkovi pověděli několikrát. Skutečně silný nástroj však často dostaneme, pokud trendové čáry a indikátory začneme vzájemně správně kombinovat.

    I když se zdají trendové čáry v dnešní počítačové době jako anachronismus a většina obchodníků raději věnuje pozornost složitým počítačovým technikám, pokročilým indikátorům a kombinovaným výpočtům, pravdou zůstává, že trendové čáry vždy byly, jsou a vždy budou velmi silným nástrojem obchodníka – pokud ten bude vědět, jak jej správně použít. Ideální způsob, jak trendové čáry efektivně používat, je pracovat s nimi jakožto s doplňkem k některému z indikátorů, který používáme jako hlavní prvek technické analýzy (např. RSI, CCI, Williams %R, atd.). Hlavní způsoby využití takových kombinací jsou pak celkem dva – oba velmi funkční a velmi prospěšné.

    Způsob 1: používejte trendové čáry k potvrzení signálu indikátoru

    Častá otázka obchodníka zní, jak ideálně filtrovat potenciálně slabé obchody, které by mohly skončit nezdarem. Velmi často je pak nejlepší řešení zároveň to nejjednodušší - samozřejmě právě v tomto případě se mohou ukázat jako velmi silný nástroj trendové čáry. Pravidlo jejich použití je jednoduché: pokud dostanete signál ke vstupu do pozice na základě vašeho indikátoru, nevstupujte, dokud nemáte signál potvrzený prolomením trendové čáry v trhu. Pojďme se hned podívat na příklad.

    Jako ukázku použijeme trh kukuřice (Corn) a to z jednoduchého důvodu – mnoho nováčků právě s kukuřicí začíná obchodovat. Řekněme, že budeme obchodovat jednoduchou strategii s použitím Williams %R indikátoru, o kterém jsme již na finančníkovi psali. Využijeme jednoduchou, zcela základní techniku obchodování s tímto indikátorem: na týdenním grafu identifikujeme hlavní trend a na denním grafu pak budeme vyhledávat vstupy pouze a jen do směru trendu. Jako první tedy posoudíme obrázek týdenního grafu:

    Ten nám dává poměrně jasný a konkrétní obrázek. Od počátku roku, zhruba od února, byl v trhu nastolen jasný a nepopiratelný uptrend. Naším cílem od začátku února tedy bylo vyhledávat na denních (daily) grafech vstupní úrovně s použitím Williams %R indikátorem pouze a jen na stranu long. Přepneme si tedy nyní graf z týdenního na denní a šipkami si označíme všechny regulerní vstupní signály do dlouhé pozice. Použijeme k tomu program Gecko Track´n´Trade, který nám šipky zakreslí automaticky – pouze s tím, že pro nás jsou platné pouze ty, které ukazují na stranu long, tudíž zespoda nahoru:

    Jak je z obrázku patrné, Williams %R indikátor nám nadělil celou škálu signálů. Některé z nich by byly evidentně velmi profitabilní, mezi takové se však vtěsnala i celá řada takových signálů, které by byly ztrátové a které jsou často příliš „předčasné“. Samozřejmě, není možné zbavit se všech takovýchto nežádoucích signálů, přesto můžeme jejich počet znatelně omezit právě s použitím jednoduché trendové čáry. Vše, co tedy nyní uděláme je, že si do trhu zakreslíme trendové čáry a následně obchodujeme tak, že bereme signál Williams%R indikátoru až v momentě, kdy dojde k prolomení trendové čáry. V takový moment pak umístíme vstupní příkaz 2-4 body nad úsečku, u které došlo k prolomení:

    Co se tedy nyní stalo je, že jsme celkový počet signálů zredukovali z devíti na šest, přičemž však ale díky pravidlu umístění vstupního příkazu 2-4 body nad úsečku bychom opět zdaleka nebyli exekuováni do všech obchodů. U obchodů 3 a 4 by nebylo dosaženo našeho vstupního stop příkazu, tudíž tyto dva obchody by byly bez exekuce. Totéž platí u obchodu 6. Zbývají tudíž obchody 1, 2 a 5. Netřeba dalších složitých úvah k tomu, abychom dospěli k závěru, že nám v tomto případě mohou trendové čáry pomoci odfiltrovat až všechny potenciálně ztrátové obchody a pomoci nám dosáhnout úspěšnosti 100%. Samozřejmě v reálu bychom asi tak skvělý výsledek nedosáhli a některé ztrátové obchody bychom vzali. Přesto však by mohl být letošní rok s touto jednoduchou technikou zatím výrazně profitabilní. Pojďme se jen pro zajímavost podívat, jaké potenciální maximálně možné zisky ony 3 ziskové obchody nabídly:

    Obrázek ukazuje maximální pohyby, které vznikly od bodu vstupu. Nejedná se však o reálně vybrané profity - nikdy není možné vystihnout výstup až na samostném vrcholu. Reálná metoda výstupu bude tudíž velmi individuální a vždy o poznání dříve.

    Velmi letmým odhadem se v trzích touto technikou nabízelo až 2800 USD na kontrakt. Zůstaňme však realisté. Není nikdy reálné vybrat profity až k vrcholu. Pokud bychom používal například metodu posouvaného stop-lossu - ať už pod každou novou úsečku nebo pod S/R úrovně, byl by úspěch získat alespoň polovinu – t.j. 1400 USD na kontrakt. Je to mnoho? Jak se to vezme. Už i s účtem 3000 USD můžete pohodlně obchodovat kukuřici se 2 kontrakty. To tedy znamená, že za poslední 4 měsíce bychom našich 3000 USD mohli „otočit“ do 3000 + 2x1400 = 5800 USD. Pokud dobře počítám, jedná se o zhodnocení téměř 100% za čtvrt roku a jeden měsíc. Znáte nějakou banku, která vám něco podobného nabídne?

    Závěrem

    Síla trendových čar je tedy mocná a netřeba jí podceňovat. Osobně nedám na trendové čáry dopustit – jak v pozičním, tak intradenním obchodování. Skutečností samozřejmě zůstává, že zkreslování trendových čar je poměrně subjektivní záležitost a každý vidí a zakresluje čáry trochu jinak – neexistuje žádný univerzální způsob, jak trendové čáry zakreslovat. To však vůbec není na škodu a dělá to obchodování ještě zajímavějším. Ať už trendové čáry zakreslujete jakkoliv, definitivně vám v budoucnu pomohou zbavovat se řady ztrátových obchodů.

    Příště si povíme o dalším způsobu využití trendových čar.

    6.8.2006

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.