Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Mé třicatero intradenního obchodníka

    Pokusím se dnes shrnout 30 bodů intradenního obchodníka, které považuji za důležité. Chápejte všechny body jako inspiraci, vezměte si z nich to, co potřebujete. Rozhodně se však jedná o inspiraci k serióznímu zamyšlení - určitý sumář mých zkušeností a pozorování za řadu let. O jednotlivých bodech přemýšlejte - nejsou to rady k okamžité aplikaci, ale rady k zamyšlení nad efektivním pohybováním se v trzích.

    Obecný pohled na trh

    1) Abychom mohli vydělat, potřebujeme pohyb. Je jedno, pro jak veliký profit-target obvykle jdete, bez pohybu není potenciál.

    2) Aby se trh mohl hýbat, potřebuje hybnou sílu. Tou je volme. Není však důležitá absolutní hodnota, ale daleko více tempo a rytmus, jakou volume do trhu plyne. Pokud relativně plynule plynou do trhu příkazy s vyšším volume, existuje potenciál na pohyb. Pokud začnou téct pouze drobné, občasné příkazy, očekávejte chop. Nemusíte přitom sledovat přímo indikátor Volume, stačí například počet plynoucích příkazů v DOM, nebo jen pozorování rychlosti a stylu vykreslování úsečky.

    3) Abychom mohli vydělat, potřebujeme nejenom pohyb a tudíž vyšší plynule přicházející volume, ale také odhadnout předpokládaný celkový směr trhu.

    4) Předpokládaný celkový směr trhu nezjistíme pohledem na jediný trh; musíme se podívat na trhy jako na komplex. Dobrý nápad tedy může být použít doplňky, jako pohled na další indexy, různé sentiment indikátory, apod.

    5) Pokud hledáme celkový odhad směru trhu, jsou pouze čtyři možnosti: buďto je trh velmi pozitivně naladěný - pak můžeme očekávat další růst, nebo je velmi pesimisticky naladěný, pak můžeme očekávat další poklesy. Nebo je sice pozitivně naladěný, ale vyčerpaný - pak můžeme čekat pullback dolů, nebo je negativně naladěný, ale vyčerpaný směrem dolů, pak můžeme očekávat pullback nahoru.

    6) Pokud celkový pohled na směr trhu jako celku nepodporují další faktory trhu (další indexy, sentiment indikátory, atd.), pak je jakýkoliv domnělý směr zcela čistě náhodný.

    7) Předpokládané fáze pohybů je možné statisticky izolovat; například na základě času během dne.

    Oblasti minimálního rizika

    8) Pokud máme celkový pohled na směr trhu jako celku, potřebujeme dále oblasti, u kterých nastupovat s minimálním rizikem.

    9) Oblasti s minimálním rizikem jsou takové, kde můžeme očekávat buďto ukončenou korekci, nebo otočku z vyčerpání, nebo průrazové momentum.

    10) Ukončená korekce je taková korekce, kde trh již stagnuje jít níže (v případě uptrendu), nebo výše (v případě uptrendu). Můžete použít statické S/R úrovně, dynamické S/R úrovně (např. EMA34 a EMA204), ale také sledovat proudění volume. Podobné oblasti je opět možné statisticky izolovat (důkladný backtest napoví a ukáže).

    11) Otočka z vyčerpání trhu přichází většinou na high nebo low dne po několika neúspěšných pokusech prorazit výše, resp. níže.

    12) Průrazové momentum můžeme očekávat u oblastí, kde je předpoklad vysokého počtu příkazů nad nebo pod nějakou signifikantí techickou zónou a zároveň podporuje prolomení takové zóny i trh jako celek. V trhu s nízkým plynutím volume na podobných technických zónách můžeme očekávat také řadu scalpingu.

    Oblasti vysokého rizika

    13) Krom oblastí s minimálním rizikem existují i oblasti s vysokým rizikem.

    14) Oblast s vysokým rizikem přichází, když do trhu přestává plynule téct rozumné volume.

    15) Vysoké riziko přinášejí časové úseky, kdy trh jako celek není jednotný; kdy různé příslušné sentiment indikátory, další akciové indexy, nebo jednotlivé sektory trhu nesouzní v jednotě.

    16) Vysoké riziko nesou v sobě i některé faktické technické zóny: 50%rtcmnt, high a low dne, pokud právě trh jako celek nemá tendence k jejich prorážení.

    17) Vyské riziko přinášejí i určitá konkrézní období dne, například po vyčerpání úvodního pohybu, nebo v době oběda US času.

    19) Vysoké riziko nesou úseky, kdy trh příliš dlouho obchoduje kolem podobných cen; dokud není takovýto úsek (range, trojúhelník) prolomený, riziko přetrvává.

    Momentum

    20) Momentum bez plynoucího volume, nebo bez podpory momenta trhu jako celku, je zřejmě pouze chvilkový scalp.

    21) Nejsilnější je momentum, které v daný moment vykazuje trh jako celek - tj. například i další indexy, sentiment-indikátory, atd.

    22) Trader by neměl obchodovat každé momentum, ale pouze takové, které už od pohledu obsahuje volatilitu a volume.

    23) Změny v trhu jsou velmi rychlé. Je třeba být flexibilní a zároveň pracovat s tempem, které je nám únosné.

    24) Momentum můžeme obchodovat i jako velmi rychlé scalpy: pokud momentum nezapracuje hned, vystoupíme. Pokud zapracuje, bereme drobný profit, který se nachází v daném okamžiku.

    25) Na momentum je třeba nahlížet v každém timeframe jinak; momentum se u každého timeframe obchoduje jiným stylem, čím vyšší timeframe, tím více času musíme momentu dát, aby se rozjelo a vytvořilo potenciálně zajímavý pohyb. Jiný timeframe = jiný obchodní styl momenta.

    Risk-Reward

    26) Na risk-reward musíme hledět jako na poměr toho, kolik mám v dané situaci potenciál a za jakou cenu (riziko) takový potenciál existuje.

    27) Zamýšlený potenciál musí být vždy poplatný aktuální volatilitě v trhu. Neexistuje tedy "jednoznačný", nebo "definitivní" potenciál. Jiný potenciál budete mít v trhu, do kterého plyne volume, jiný potenciál v takovém, který je aktuálně "mrtvý".

    28) Potenciál a risk mají přímou úměru se zvoleným timeframe.

    29) Vystoupit z trhu, který se přemění v chop, není prohra; pouze vystupujeme z trhu, který se začíná stávat zcela nepředvídatelným a omezujeme tak naše riziko. Pokud zmizí potenciál, musíme omezit i riziko.

    30) Řada mých vlastních testů ukázala, že náhodné vstupy s fixně daným risk-reward-ratio 1:2 může samo o sobě při správném nastavení vydělávat; to dokazuje důležitost money-managementu, důležitost řízení risku a potenciálu.

    13.12.2009

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.