Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Když hledáte opravdu silný, univerzální obchodní nástroj

    Mnoho začínajících obchodníků se snaží hledat už od samotného začátku co možná nejuniverzálnější, nejsilnější obchodní nástroj. I když po mnoha letech mohu svědomitě prohlásit, že žádný svatý grál v obchodování neexistuje, přesto si troufám tvrdit, že existuje jeden opravdu silný, univerzální nástroj, který k tomu nemá daleko. Jedná se o nástroj, který osobně používám často jako doplněk systému FinWin a který hojně využívá ve svém obchodování i Petr. Jedná se o nástroj, který toho nabízí opravdu hodně. Jsou to vcelku "obyčejné" divergence.

    Co jsou divergence

    Divergence je dvěma slovy selhání trhu. Jedná se o situaci, kdy trh "předstírá" růst nebo pokles, ale určitý nástroj technické analýzy nás varuje, že skutečné momentum může být vyčerpané a pravděpodobněji nastane spíše obrat než další růst (resp. pokles). Určování divergencí v grafech není z mé zkušenosti příliš kvalitní a přesné s použitím počítačových kódů (AOS), proto se tato technika využívá spíše pro diskréční obchodování. S trochou praxe a citu je možné divergence využívat na kterémkoliv trhu (komodity, akcie, forex) i libovolném časovém rámci (od denních a týdenních grafů až po minutové a alternativní grafy).

    Divergence jsou pak nástroj, který zde po léta byl, je a bude. Jedná se o nástroj ověřený lety a praxí, který používá celá řada obchodníků – buďto jako hlavní obchodní nástroj (intermarket divergence dle Petra), nebo jako doplněk obchodního systému (mé zapojení do systému FinWin).

    Jak na to

    Divergence se rozdělují na dvě kategorie – divergence regulérní (regular) a divergence skryté (hidden). V tomto článku se budu zabývat pouze divergencemi regulérními.

    Pokud "číháme" na regulérní divergenci, sledujeme především high a low dne (u intradenních grafů) a zároveň některý z dalších nástrojů – například CCI, které používám v obchodním systému FinWin. Zajímá nás pak situace, kdy trh vytvoří dva vrcholy, které při propojení rostou nebo klesají, avšak při propojení stejných vrcholů na příslušném indikátoru dochází k opačné situaci (tj. pokud propojené vrcholy na trhu vykazují růst, pak propojené vrcholy na indikátoru musí přinášet pokles, a opačně). Pokud taková situace nastane, můžeme spekulovat na otočení trhu směrem dolů. Opačné samozřejmě platí pro spekulaci na růst – v takovém případě čekáme na divergenci na low dne.

    Z následujícího obrázku by mělo být vše jasnější.

    Z obrázku by mělo být patrné, jak divergence vyhledávat. V tomto případě jsem zakreslil vyčerpání na low dne, které bylo podpořeno divergencí. Pro jasnější názornost jsem zakroužkoval konkrétní body (low swingů), jejichž propojením vznikla divergence.

    Na jakém nástroji divergence aplikovat

    Nejčastěji se divergence aplikují na oscilátorech, jako jsou RSI, Stochastics, MFI apod. Běžné je dále používání s pomocí CCI a MACD.

    Pokročilejší a velmi silné využití nastává v případě sledování intermarket divergencí (například vypilovaná technika Petra) nebo Market Internals divergencí (velmi odlišný a velmi silný přístup).

    Výhoda oscilátorů a indikátorů typu CCI je existence překoupených a přeprodaných oblastí. Ty nám při používání divergencí tedy umožňují zapojit určitý práh citlivosti a lépe nastavit potřebné parametry pro daný trh, timeframe a obchodní styl. Sám jsem s divergencemi začínal, a to na indikátoru RSI, obecně ale neexistuje rada, který nástroj je nejlepší, protože se jedná čistě o osobní preferenci. Viděl jsem například tradery, kteří úspěšně kombinovali Stochastics a MACD, přičemž první nástroj používali pro regulérní a druhý pro skryté divergence.

    Divergence na indikátorech CCI, RSI a Ultimate Oscilator. Jak vidno, všechny 3 indikátory udělají podobnou službu.

    Jak využívám divergence já

    Jak už jsem zmínil, na divergencích jsem v podstatě "odrostlý". Divergence vždy tvořily, tvoří a budou tvořit součást mého obchodování.

    Divergence používám převážně jako potvrzení protitrendových patternů FinWin (viz například příklady na obchodních příležitostech z minulých týdnů, které dokumentuji ve vlákně Obchody FinWin podle Tomáše). Občas je ale mohu použít i jako varování před vstupem do trendového patternu nebo jako signál k výstupu na několika kontraktech.

    Pro divergence využívám jak CCI14, tak CCI50. Nemám zde preferenci, tvrdím, že divergence vždy zůstane divergencí, ať je na CCI14, nebo CCI50.

    Další tipy

    Nejlepší je hledat divergence ve spojitosti s formacemi double top / double bottom nebo dalšími situacemi, které naznačují vyčerpání trhu. Divergence také mohou být skvělým výstupním signálem.

    Jako filtr je možné použít minimální časové rozpětí divergence. Osobně mám vypozorováno, že divergence vytvořené v kratším časovém úseku mohou být spíše falešné signály a že divergence utvořené v rámci širšího časového rozsahu, během kterého navíc trh opakovaně stagnuje, mají nezřídka vyšší validitu.

    Slabá stránka divergencí jsou silně trendující trhy. V takové dny je lepší divergence zcela vypustit a soustředit se na trendové signály (například FinWin 0/v a FinWin 2v). Naopak pro trhy bez jasného pohybu mohou být divergence velmi silný nástroj, pokud jsou obchodovány spolu s vhodnými a inteligentními výstupy.

    Závěr

    Neustálý přísun novinek a trendů v tradingu nám občas dává zapomenout na techniky prověřené časem. Možná nám mohou připadat trochu nudné a "omleté", ale na druhou stranu fungují. Proto je lepší trávit čas s něčím, co už prověřil čas, než se nadchnout pro cokoliv nového jenom proto, že je to nové.

    Divergencemi se poměrně dost zabývám v on-line semináři Obchodní indikátory v praxi, včetně divergencí skrytých a divergencí v rámci Market Internals.

    25.11.2012

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.