Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Poradna: Mé výsledky jsou závislé na posledních obchodech

    Téma, se kterým se potýká mnoho diskréčních intradenních obchodníků. Naše chování může být částečně ovlivněno výsledky předcházejících obchodů, zejména pokud si toto úskalí dostatečně neuvědomíme.

      
    Foto (c)iStockphoto.com/frentusha &nbsp 

    Lidské vnímání hodnoty věcí/výsledků je neracionální v mnoha ohledech a je vždy hodně ovlivněno kontextem, ve kterém se rozhodování odehrává. Mnoho lidí například výrazně více utrácí po výplatě, protože vydaná „stokoruna“ pro ně má subjektivně nižší hodnotu než na konci měsíce, kdy jich „zbývá v peněžence méně“. Naše mysl bývá dále například často „uspokojena“, pokud se nám podaří koupit zboží s vysokou údajnou slevou, byť za stejné peníze se dá často pořídit kvalitnější „nezlevněná“ alternativa. A to nemluvíme o faktoru času – věci, které můžeme mít „nyní“, mají pro nás výrazně vyšší hodnotu, než ty které mohou být sice hodnotnější, ale jejich získání si žádá čas. Vnímání jakékoliv hodnoty je tedy jednoznačně velmi těkavé a je to jedna z velkých překážek, které musíme v rámci obchodování každý den překonávat.

    Z pohledu obchodníka se často stává, že jinak vnímáme kvalitu aktuálně otevřené pozice poté, co jsme v předchozím obchodování zinkasovali dva stop-lossy a jinak poté, co jsme zinkasovali dva profit targety. Přitom trhům jsou naše předcházející výsledky samozřejmě zcela ukradené a vyvíjí se bez ohledu na našem vlastním obchodování.

    A tento častý vzorec chování pochopitelně nevede k ničemu dobrému. Schválně si představte, jak se chová obchodník po několika ztrátách, jimiž se nechá ovlivnit. Bývá agresivní v dalších vstupech a současně velmi netrpělivý v otevřených profitech. Obojí většinou vede k dalším ztrátám – agresivní vstupy jsou často mimo plán a jen prohlubují „zoufalství“ v daném dni. Netrpělivost v otevřených profitech pak vypadá tak, že obchodník i potenciálně pěkně ziskové obchody uzavírá s minimálním profitem, aby „pokryl alespoň část ztrát“. Ztrátovým obchodům přitom většinou obchodník nechává stále větší prostor. To jsou alespoň mé zkušenosti – jak dřívější z mých vlastních začátků, tak aktuální, když čas od času studuji výsledky začínajících traderů, se kterými komunikuji.

    Dopad na psychiku a na jiné vnímání hodnoty aktuálních obchodů nemá ale pouze špatná série obchodů na začátku dne. Podobně negativně může působit i dobrý start v podobě pěkného zisku. Obchodníkova mysl se může přepnout do stavu „po výplatě“ a začít vnímat hodnotu obchodů jinak než na začátku obchodního dne.

    Každopádně je dobré si uvědomit, že podobné chování je v nás hluboce zakořeněno a vychází z našeho principiálního vnímání hodnot obecně. Přičemž není pro nikoho jistě překvapením, že toto vnímání je často zcela opačné, než bychom potřebovali pro činnosti typu trading. Na internetu je na toto téma hodně materiálů, mohu doporučit například toto krátké video z dřívějšího TEDu, které se ke mně nedávno náhodou dostalo.

    A jak s tímto naložit pro lepší intradenní trading?

    Důležité je vůbec si uvědomit, že můžeme mít tendence různě vnímat hodnotu výsledků našich obchodů podle kontextu, ve kterých je přijímáme. Pro každého přitom může být daný kontext různý – někoho výrazně ovlivní dva neúspěšné/úspěšné obchody, jiného neúspěšný/úspěšný týden. Toto je třeba zkoumat v našich denících a snažit se identifikovat momenty, ve kterých například začneme předčasně uzavírat otevřené ziskové obchody, abychom získali „alespoň něco“.

    Z mé zkušenosti je dále dobré hodnotit výsledky intradenního obchodování až z určitého odstupu – například za měsíc nebo čtrnáct dnů s tím, že hodnotíme vždy „předcházející“ období, které již nemůžeme ovlivnit dalšími obchody. Každému může fungovat něco jiného, ovšem mnoho obchodníků má tendenci například „dohánět“ výsledky daného období nebo naopak propadat příliš velkému optimismu, pokud se pravidelně a detailně věnují průběžným výsledkům svého obchodování v ještě neukončené „periodě“.

    Samozřejmě absolutní základ je dobře nastavený risk management. Tj. riskovat přiměřeně na obchod a na delší období - den/týden. Každý intradenní obchodník by měl vědět, kdy přestat když se nedaří. Tj. mít jasně danou ztrátu pro den/týden, po jejímž dosažení přestane obchodovat. Toto zcela základním pravidlo by mělo bránit tomu, abychom během krátké doby a určitého potenciálního „zatmění mysli“ udělali obchody, kterých budeme delší dobu litovat a které mohou na dlouho výrazně ovlivnit naši psychiku.

    Pokud bojujete s popisovaným problémem, může vám pomoci nastavit obchodování tak, aby mezi jednotlivými podobnými obchody v rámci jednoho systému byl dostatečný časový odstup. Jak už zde mnohokrát zaznělo, pro začínajícího tradera může být dobrá cesta jeden obchod denně. Jde o princip, který zcela automaticky potlačuje mnoho emocí spojených s tradingem, neboť každý den začínáme „s čistým stolem“. Je-li pro vás jeden obchod denně málo, zkuste si systém rozdělit do několika samostatných celků a každý sledovat zvlášť s vlastními pravidly risk managementu – např. protitrendový obchod, trendový obchod, obchod v první hodině po otevření, kdy u každého obchodu máme v plánu max. 1-2 obchody denně /pokud trh nabízí pro to podmínky dle našeho obchodního systému/. Cest je určitě celá řada, důležité je najít si nějaké základní principy, které nám mentálně pomohou oddělit od sebe jednotlivé obchody tak, abychom další obchod brali s co „nejčistší“ hlavou. Přičemž samozřejmě pro každého toto může znamenat trochu něco jiného.

    V článku jsem nezmínil potřebu funkčního otestovaného obchodního plánu, který je samozřejmě úplným základem pro jakýkoliv úspěšný trading.

    3.10.2012

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.