Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Komunita:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Diskuze Sledované příspěvky Žebříčky

Žebříčky


Oblíbený obsah

Zobrazuji obsah s nejvyšší reputací od 21.12.2019 ve všech rubrikách.

  1. 4 bodů
    Máme tu opět Vánoce a konec roku – a i Finančník.cz by vám rád popřál co nejklidnější svátky a hodně štěstí v roce nastávajícím! Dovolte, abychom vám poděkovali za to, že jste i v roce 2019 zůstávali s námi a byli věrni našemu serveru. Opět jsme se po celý rok snažili dávat vám to nejlepší a dělit se o naše neustále rostoucí zkušenosti a dovednosti z trhů a těší nás, že náš server vám i nadále pomáhá. A to po celých 15 let, které jsme letos společně oslavili. Dovolte také, abychom vám popřáli štědré Vánoce a velmi úspěšný rok 2020. Buďte pro příští rok optimističtí a soustřeďte se hlavně na to pozitivní. Nebojte se na sobě pracovat a chtít od života mnohem více. A pamatujte: Trhy tady byly, jsou a budou. Příležitosti jsou každý den – a doufáme, že brzy už i pro vás. Připravený obchodník nezná krize, ale jen příležitosti. Využijte také volný čas během svátků k odpočinku a naberte maximum sil pro příští rok. Přejeme všem jen to nejlepší a upřímně držíme palce. Ohlásíme se opět v pondělí 13. ledna 2020. Děkujeme, za tým serveru Finančník.cz Petr a Katka
  2. 2 bodů
    Mnoho neúspěšných obchodníků se honí za snem vypilovat jeden obchodní systém tak, že s ním budou vydělávat na každodenní bázi. Jak takový vytvořit? Přiznávám, že nadpis článku byl tentokrát trochu návnada, abych přitáhl vaši pozornost. Burzovní obchodování může být extrémně vděčné a reálně dělá z lidí milionáře a miliardáře. Současně ale není jednoduché. Především proto, že vítězí ti, kteří dokáží vsázet proti většině a mít pravdu. Už z tohoto principu neexistuje nějaký jeden jednoduchý nástroj, kterým by bylo možné den za dnem z trhů získávat peníze. Protože kdyby takový existoval, začala by jej postupně využívat většina obchodníků a takový by logicky hned přestal fungovat. Nenamlouvejte si, že k vítězství v obchodování vede cesta přes nějaký zázračný nástroj nebo techniku. Pokud různé běžně diskutované nástroje vydělávájí, všechny operují ve více méně podobném režimu. S dobře nastaveným risk managementem dokáží vytvořit přiměřené zhodnocení, ke kterému ale patří i občasné nemalé propady na účtu a dlouhá období čekání na nová maxima stavu účtu. Jedinou reálnou cestou, jak příjmy z obchodování stabilizovat a snižovat při tom risk, je diverzifikace, kterou průběžně na Finančníkovi zmiňuji (naposledy v tomto článku obsahujícím odkaz i na zajímavé video). To znamená současné obchodování více přístupů, jejichž výsledky spolu nekorelují. V praxi toto bývá nejčastěji dosaženo přes obchodování různých technik na různých trzích a různých časových rámcích. Toto je jediný svatý grál obchodování, který jsem kdy v trzích objevil. Přitom jej v praxi využívá určitě výrazná menšina běžných traderů. Proč? Nejčastějším důvodem je snaha „dotáhnout nejprve do dokonalého stavu“ jednu strategii, a teprve pak pracovat na dalších strategiích a budovat portfolio. Jenže tento přístup má jeden základní háček, na kterém si vyláme zuby většina začátečníků. Dokonalost v tradingu neexistuje. Vždy pracujeme jen s pravděpodobnostmi. A také i to, jestli naše metoda bude v budoucnu fungovat, představuje jen určitou sázku, která může, ale také nemusí vyjít. Nenechte se ošálit dokonalými equity křivkami z backtestů, kterých lze dosáhnout nejrůznějšími optimalizacemi. Zde jednoznačně platí, že čím dokonaleji výsledky vypadají na historických datech, tím vyšší šance je, že systém nebude fungovat v budoucnu. Většina retailových obchodníků se tak k budování portfolia nikdy nedostane. Jednoduše proto, že se jim nezdají dost dobré výsledky jejich hlavní obchodované strategie a snaží se je vylepšit nad to, co je reálné. A v tomto kolečku dokáží strávit neuvěřitelné množství let. Představte si ale, že na úspěch na burze půjdete opačnou cestou. Přijmete fakt, že jediným reálným svatým grálem je v tradingu diverzifikace. Rozhodnete se od začátku zaměřit svůj cíl na obchodování diverzifikovaného portfolia. Gratuluji! V takovém případě jste okamžitě výrazně zvýšili šance na svůj úspěch. A navíc jste vyřešili nezodpověditelnou otázku „jak vytvořit dokonalou strategii“. Jakmile se zaměříte na práci s portfolii, zjistíte, že pro vydělávání peněz nám stačí „dostatečně dobré strategie“. Třeba i takové, které bychom nikdy neobchodovali samostatně, protože občas mají delší období stagnace nebo hlubší propady. Tedy chování, které je třeba u strategií očekávat. Nicméně při obchodování spolu s dalšími nekorelujícími strategiemi můžeme najednou v celku získávat velmi zajímavé výsledky. Ukázku, jak vše může fungovat v praxi, můžete nalézt v tomto článku: https://www.financnik.cz/clanky/praxe/portfolia-coby-cesta-k-vyssi-pravdepodobnosti-uspechu-r1843/. Toto je opravdu velmi silný koncept. Nicméně jeho uvedení do reálného obchodování není triviální (což v tradingu není nic). Začínající obchodník musí zvládnout celou řadu nových dovedností a často diametrálně změnit své myšlení a práci s emocemi. Proto je naprosto nezbytné postupovat po jednotlivých krocích. Osobně se mi osvědčila následující cesta: zapomenout z počátku na potřebu vydělávání peněz a soustředit se více na stavbu strategií a jejich dlouhodobé a systematické obchodování s nízkým riskem – tj. ideálně bez páky (ve stylu „hlavně začít“ – viz postupy vysvětlované v základním kurzu). U začínajících obchodníků je nejdůležitější hlavně trénovat hlavu na fakt, že předvídat další vývoj ceny je extrémně těžké a není to základ profesionálního profitování v trzích. Postupně pak přidávat systémy a vytvářet portfolia. A jakmile si hlava zvykne, zvyšovat páku a kapitál. Naprosto důležité je ale hlavně začít. Možná, že právě začátek roku je pro to ideální příležitost. Minimálně o tématu přemýšlet a třeba rozběhnout reálné systematické obchodování nějakého „dostatečně dobrého systému“ s malým kapitálem (např. pár stovek dolarů) a v průběhu 2020 systém pozorovat a přemýšlet třeba nad dalšími, kterými byste jej doplnili.
  3. 2 bodů
    Přes vánoční svátky se podařilo dokončit krátké video představující atmosféru na posledním ročníku Trading Fora. Největší tuzemské konference zaměřené na systematické a algoritmické obchodování. A jak akce vypadala? Podívejte se sami: Je skvělé vnímat, jak se celá komunita kolem Finančníka posouvá dopředu a jak daleko mnoho z vás již došlo. Důkazem toho byly mj. právě přednášky na Trading Foru, kdy řada z přednášejících právě kdysi na Finančníkovi začínala. Ještě jednou všem moc děkuji za účast a perfektní atmosféru – jak přednášejícím, tak i všem účastníkům. A moc se těším, že se v budoucnu potkáme na některém z dalších běhů akce.
  4. 2 bodů
    Posledních 10 let přineslo, zejména v akciových trzích, období prakticky nepřetržitého růstu. Co můžeme očekávat v dalších letech a jak se na vývoj připravit? Vítejte v novém roce 2020, který pro nás tradery otevírá i novou dekádu očekávání vývoje trhů. Budou jako posledních 10 let? Nebo spíše jako 10 let v období před 2010? To pochopitelně absolutně nikdo neví. Dobré je ale podívat se na to, jak se od sebe lišily jen poslední dvě dekády vývoje v akciových indexech a připomenout si, že trhy jsou ze své podstaty velmi dynamické a zítřek se může velmi lišit od toho, jak svět známe dnes. A tedy, že i kterákoliv strategie fungující posledních 10 let najednou může svoji výkonnost zcela změnit. Takto vypadal vývoj akciového indexu S&P 500 v období 2010-2020: SPY posílilo o skoro 250 %. Ovšem když se podíváme na stejný trh v předcházející dekádě 2000-2010, vidíme zcela jiný obrázek: SPY se celou dekádu pohybovalo s ohromnou volatilitou prakticky do strany a celkově ztratilo přibližně 10 %. Znamená to, že po vysoce trendujícím období 2010-2020 přijde opět fáze propadů a stagnací? Určitě je to možné. Už jen proto, že trhy mají tendence „vracet se k běžné hodnotě“. Nicméně co opravdu přijde, neví skutečně nikdo. Ostatně mnoho obchodníků předvídalo krach akciových trhů minimálně posledních pět let a jak sami vidíte, trhy mezitím dělaly stále nová a nová maxima a na dlouhých pozicích v akciích se vydělávalo snad nejsnadněji ze všech trhů. Na co se tedy v nové dekádě připravit? Hlavně na to, že stát se může cokoliv. Trhy mohou růst, padat i se pohybovat do strany. To vše s různou volatilitou. Tuto pravdu jistě podvědomě tuší mnoho obchodníků, většina jich ale stejně doufá, že naleznou jeden univerzální přístup, který bude fungovat vždy a za každých okolností. Důraz na diverzifikaci Osobně čelím nejistotě trhů diverzifikací. Tedy obchodování co nejvíce nekorelujících strategií najednou, což je z mého pohledu jediný „Svatý grál“, který máme coby tradeři k dispozici. Mimochodem tento „Svatý grál“ hezky popisuje v tomto videu Ray Dalio, jeden z nejbohatších lidí světa, který své bohatství získal založením a řízením dnes jednoho z největších světových hedgových fondů Bridgewater Associates. Ve videu ukazuje tento graf: Ten krásně vizualizuje, jak obchodování více strategií s nižší korelací vede k celkově vyšší stabilitě výsledků. Dobrá zpráva přitom je, že strategií nemusí být v portfoliu tolik – na první pohled je patrné, jak ohromnou diverzifikaci dělá již 6-8 obchodovaných strategií. Důraz na jednoduché myšlenky Hovoříme-li o diverzifikaci, je dobré promýšlet, co reálně k diverzifikaci vede. Není to obchodování několika prakticky stejných systémů s jinými parametry. Ale spíše rozkročení přes různé přístupy, které mají fundamentální důvody nízké korelace. Osobně tak v nové dekádě plánuji dále rozšiřovat portfolio o další obchodní přístupy vycházející z jednoduchých principů. Letos je mým cílem například dotáhnout do portfolia automatizované taktiky párového obchodování, kterým svědčí období zvýšené volatility, kterého bychom se mohli v blízké budoucnosti dočkat. Trader v dekádě 2020-2030 Ať již pracujete coby obchodníci s jakýmikoliv systémy a taktikami, je myslím neoddiskutovatelné, že nová dekáda bude klást na tradery stále vyšší požadavky na schopnost pracovat s daty a zpracovávat trhy algoritmickými způsoby. Opravdu si dnes nedokáži představit potřebnou diverzifikaci a adaptaci jen tím, že bych si například do grafů zakresloval trendové linky nebo ručně zpracovával informace z price action. Pokud se v této oblasti zatím neorientujete, doporučil bych pozornost zaměřit právě tímto směrem. Hledáte-li konkrétní inspiraci, jak začít a rozvíjet se na Finančníkovi, tak jednoznačně začněte 10ti týdenním základním kurzem, který vás základy systematického obchodování provede. Pro pokročilejší obchodníky je pak určen hlavní výukový program v podobě swingového workshopu. A pro všechny, kteří hledají podporu v oblasti skriptování a algoritmických principů zpracování dat pak skupina TechLab. Každopádně doufám, že vám i v další dekádě bude Finančník přínosným partnerem a společně se nám dokáže z trhů získávat vše, co si přejeme.
  5. 2 bodů
    Zdravím, rád bych zde v tomto novém speciálním vlákně občas ukázal nějaké zajímavé obchody, které by se mi mohly podařit v příštím roce a zároveň bych chtěl přesvědčit začínající tradery, nebo i tradery, kteří zatím nejsou ziskoví nebo se zrovna plácají v těžkých drawdownech, tak jako jsem se v minulosti plácal já, že to nakonec mohou dotlačit do vítězného konce, tedy pokud vytrvají a nikdy se nevzdají... Na začátku roku byl můj účet někde na 26% původního vkladu a už jsem to chtěl opravdu vzdát, za leden jsem utržil ztrátu cca. 700 USD a říkal jsem si, že trading není pro mě, že bych s tím měl konečně skončit a najít si lépe placenou práci... V současné práci jsem pouze proto, abych se mohl věnovat odpolednímu tradingu našeho času... Věřím, že toto vlákno bude hojně sledované a diskutované... A to zhodnocení 1000%? Myslím, že pokud budu disciplinovaný a zároveň "to tam v pravou chvíli pošlu"(8-10ti násobek běžné pozice, tj. 8-10 kontraktů), tak můžu udělat daleko více... Přeji všem hodně životních, ale i tradingových úspěchů v roce 2020...
  6. 1 bod
    Tak jsem to zobchodoval takto: Nákup - 28.04.2016 Prodej - 12.01.2017 Nákup - 17.01.2019 Prodej - 13.09.2019 Ano, tohle se docela povedlo :-)
  7. 1 bod
    Úspěšnost obchodovaného systému poměřuje většina začínajících obchodníků skrz vydělané peníze zobrazené v historických obchodech, tj. nejčastěji v backtestu. To však není zdaleka optimální přístup. Jaké nejběžnější metriky máme k dispozici a na které se zaměřovat? Jakmile se pustíme do systematické práce na obchodních strategiích, získáme k dispozici mnoho statistických ukazatelů o jejich historické výkonnosti. A je jedno, jestli pocházejí z ručně vytvářeného backtestu analyzovaného pomocí Excelu, nebo z automatizovaného backtestu. Přehled může vypadat jako ten publikovaný na obrázku: Jde o report historické výkonnosti testované intradenní strategie a na první pohled máme k dispozici spoustu informací (a to ještě na screenshotu nejsou zobrazeny všechny). Není divu, že začínající obchodníky mohou podobné statistiky vystrašit a raději se jimi příliš nezabývají. Dobrou zprávou je, že pro vyhodnocování systémů nepotřebujeme sledovat všechny publikované informace. Je ale potřeba si vybrat ty nejrelevantnější, což bohužel většina obchodníků nedělá. Pojďme si projít postupně nejběžnější metriky a popsat si, jak je interpretovat. Důležité je začít u počtu obchodů. Pro jakékoliv analýzy potřebujeme dostatečně reprezentativní vzorek dat. Minimálně bychom měli pracovat se sto obchody. V případě intradenních strategií ale rád analyzuji systémy, které mají nejméně několik set obchodů. Na publikovaném screenshotu je vidět, že daná strategie má 723 historických obchodů (365 na dlouhou a 358 na krátkou stranu), což je již solidní počet. Jinými slovy – pokud máme k dispozici jen několik málo desítek obchodů, tak nemá smysl se ani snažit je nějak statisticky analyzovat. Hodně začínajících obchodníků upírá pozornost k procentuální úspěšnosti obchodů. Ta udává poměr ziskových a ztrátových obchodů. Na první pohled se zdá, že čím vyšší úspěšnost, tím lépe. Vždyť co může být lepšího, než obchodovat například s 80% úspěšností. Ta přeci znamená, že z deseti obchodů budeme mít průměrně osm zisků a jen dvě ztráty. Bohužel ale úspěšnost obchodů zisky nezaručí. V praxi totiž záleží na tom, jak velké budou průměrné zisky a jak velké průměrné ztráty. Vesměs platí, že systémy s vysokou úspěšností mívají ohromné množství malých zisků a občasné velké ztráty. Procentuální úspěšnost tak v důsledku nepředstavuje moc důležitý údaj. V praxi je dobré nezacházet v úspěšnosti do extrémů. Sám nejraději obchoduji systémy s úspěšností někde kolem 40 – 70 %. Ale jak jsem uvedl – konkrétní úspěšnost nemá souvislost s tím, kolik budeme vydělávat. Spíše se pojí s různými obchodními styly. V některých obchodujeme aktivněji pro častější menší profity, a tudíž vyšší úspěšnost (a musíme se tedy připravit na občasnou vyšší ztrátu), v jiných obchodujeme pro větší, ale méně časté zisky (a musíme se tak připravit na dlouhé série období, kdy systémy nebudou vydělávat). Studujeme-li procentuální úspěšnost, je potřeba se ještě dívat na velikosti průměrného risku vůči průměrnému zisku. Tyto tři hodnoty nám již dokáží poskytnout určitou představu, kolik vyděláme. Ovšem stále je to spíše jen orientační popis cesty, jak se dostaneme ke konkrétnímu zisku vycházejícímu v daném systému. Mnohem důležitější jsou pro mne informace týkající se risk profilu strategie. Pro jeho sledování používám nejvíce tzv. sharpe ratio. Pokud jste se zatím ve světě obchodování příliš nepohybovali, patrně jste o něm vůbec neslyšeli. A je tak dobré, že jste se o něm dozvěděli již nyní. Až s překvapením sleduji, kolik obchodníků, často již riskujících reálné peníze v trzích, nemá o významu této metriky ani potuchy. Často je to proto, že jim přijde příliš vědecký už samotný název (který se moc často nepřekládá do češtiny, byť se občas používá označení sharpeho poměr) a z principu používají metriky, které jim přijdou srozumitelnější, byť nemají příliš vypovídající hodnotu – jako třeba výše uvedená procentuální úspěšnost. Síla sharpe ratia je v tom, že posuzuje výkonnost strategie v kontextu dosaženého risku. Konkrétně tak, že ve výpočtu zohledňuje historickou volatilitu strategie. Tedy to, jak hodně kolísal stav účtu strategie v průběhu roku. Představte si strategii A, která dosáhne zhodnocení 30 %, v průběhu roku bude ale účet strategie běžně lítat nahoru a dolu o 50 %. Oproti tomu můžeme posuzovat strategii, která dosáhla stejného zhodnocení, ale s mnohem nižší volatilitou – účet strategie například běžně lítal jen o 15 %. Strategie B bude mít mnohem vyšší sharpe ratio než strategie A. Sharpe ratio tedy do velké míry vypovídá o stabilitě obchodních výsledků strategie, což je jeden z hlavních parametrů, který by nás měl v obchodování zajímat. Konkrétní výpočet sharpe ratio není důležitý, neboť jej většina programů dělá za nás (byť některé to dělají zvláštně a je dobré se vždy zajímat, jak konkrétně je výpočet prováděn – viz poznámka na konci článku). Pokud se chcete ponořit v pochopení této metriky trochu hlouběji, zde je stručný popis výpočtu. Počítáme-li denní sharpe ratio, použijeme průměrné denní zhodnocení a vydělíme jej standardní odchylkou denních zhodnocení. Hodnotu anualizujeme tak, že výsledek vynásobíme odmocninou z 252 (protože rok má přibližně 252 obchodních dnů). Občas se pracuje s trochu přesnějším výpočtem, který místo dosahovaného absolutního průměrného zhodnocení používá dosažené zhodnocení mínus běžná úroková míra dluhopisů. Sharpe ratio se také často používá na měsíčních datech. Tuto metriku používám zejména při posuzování systémů v portfoliích, kdy mě zajímá nejenom průměrné měsíční zhodnocení systémů, ale také jejich volatilita. A o tom přesně sharpe ratio vypovídá. Výše uvedený způsob výpočtu jsem uvedl skutečně jen pro ty obchodníky, kteří chtějí metrice lépe porozumět. Z počátku stačí používat samotný výstup metriky. U sharpe ratio platí, že čím vyšší číslo je, tím lepší. Nicméně pokud je číslo až moc vysoké, je velmi pravděpodobné, že naše testy nejsou příliš realistické a jsou přeoptimalizované. Sám mám rád, když se sharpe ratio dlouhodobých výsledků pohybuje přibližně v rozmezí 0,9 a 2,5. Pokud tedy zbacktestuji systém a ten má velmi hezké zhodnocení, ale sharpe ratio 0,3 tak jej obchodovat nebudu. Jednoduše proto, že cesta k dosažení výsledků bude velmi kostrbatá (volatilní). Samozřejmě existují i další ukazatele, které u statistik obchodů sleduji. Důležitá je hodnota průměrného obchodu. Číslo by mělo být dostatečně vysoké na to, aby schovalo různé chyby a zejména skryté náklady obchodování. Ty se projevují skluzy v plnění. V reálném světě nebudeme obchodovat za ceny, které nám vycházejí v testech. Často například vystoupíme z pozice o trochu hůře než nám ukazuje logika systému na statistických datech. Průměrný obchod musí být dostatečně velký na to, abychom podobné extra náklady na obchod dokázali vstřebat a stále vydělat. Velmi důležitým parametrem je drawdown. O tom jsem podrobně psal v článku Drawdown v obchodování. Drawdown představuje pokles kapitálu strategie od nejvyššího stavu našeho účtu. V reálném obchodování jsme v nějakém drawdownu prakticky neustále, neboť žádná strategie netvoří neustálé nové přírůstky účtu, ale prochází i sériemi ztrát. Při posuzování drawdownu nás ale vesměs zajímají největší drawdowny. Byť vždy platí, že nejvyšší drawdown strategie je ten, který nás teprve čeká. Ve svých analýzách sleduji pět historicky nejvyšších drawdownů. A to jak z pohledu jejich procentuální hodnoty, tak délky trvání. Drawdown 50 % o délce 260 obchodních dnů například znamená, že obchodní účet dané strategie spadl ze svých maxim v určitém okamžiku na polovinu a trvalo více než rok, než systém začal tvořit nová maxima. Pokud analyzujeme historickou výkonnost systému před jeho nasazením do živého obchodování, tak tato informace také znamená, že po spuštění strategie můžeme přijít o polovinu peněz, strategie bude rok prodělávat a to vše bude v intencích historicky zbacktestovaných pravděpodobností. Drawdown tak představuje velmi důležité vodítko obchodovatelnosti strategie. Sám se snažím obchodovat strategie s očekávaným drawdownem do přibližně 30 %. Zde je dobré připomenout, že historická výkonnost se nikdy nebude zcela přesně opakovat v budoucnu a u všech parametrů musíme počítat s možnými odchylkami. Podrobněji jsem na toto téma psal v článku Nejistota a trading. Výše uvedené parametry představují ty nejzákladnější, které sám při posuzování obchodních systémů používám. Nejprve se tedy podívám, jestli statistiky dávají smysl z pohledu počtu obchodů, letmo shlédnu také průměrnou velikost obchodu. Dále se zajímám o hodnotu drawdownu a především o stabilitu obchodního systému interpretovanou pomocí sharpe ratio. Pokud vypadá vše nadějně, zajímám se samozřejmě i o další, podpůrné parametry. Zajímá mě průměrné roční zhodnocení, a to zejména ve vztahu k expozici kapitálu (tedy jak často byl obchodní kapitál umístěn do trhu). Zejména u pozičních systémů zkoumám průměrný počet dnů v pozici. Do živého obchodování se snažím upřednostňovat ty systémy, které držely pozici kratší dobu. V neposlední řadě je vhodné podívat se i na nejvyšší velikosti ztrát a zisků. Není moc dobré, pokud byl některý z pěti nejvyšších drawdownů způsoben jediným obchodem a stejně tak nejsem rád, pokud byla výrazná část ročního profitu vytvořena jediným ziskem. Výkonnost systémů lze posuzovat s použitím dalších různých metrik. Nicméně pokud začnete s výše uvedeným výčtem, tak budete mít jednoznačně základní potřeby velmi dobře pokryté. TIP: Pracujete-li s Amibrokerem, tak při vyhodnocování sharpe ratia narazíte na to, že hodnoty jsou u některých systémů nezvykle nízké. Je to z důvodu, že Amibroker počítá sharpe ratio z obchodů a nikoliv stavu účtu (equity). Sám tak v Amibrokeru počítám denní i měsíční sharpe ratio pomocí CBT právě z equity systémů a ve svých analýzách se orientuji pomocí takto získaných hodnot. Pokud jste zapojeni do skupiny "technické asistence", tak v průběhu týdne publikuji do TechLabu video tutoriál, jak konkrétně si podobný kód v Amibrokeru nastavit.
  8. 1 bod
    Podle mě je to 4 měsíční ATR odečtené od měsíční Close ceny: Mesicni ATR S1 = (měsíční Close cena) - (0,5*ATR(4 měsíce))Mesicni ATR S2 = (měsíční Close cena) - (1*ATR(4 měsíce))
×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.