Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Jak si vybrat obchodní software

    V dnešní době existuje prakticky bezpočet obchodního softwaru. Orientace pro nováčka není snadná, už z principu každý výrobce softwaru tvrdí, že právě ten jeho je nejlepší. Jak tedy obchodní software vybrat? Tomuto tématu už jsme sice v minulosti několik článků věnovali, i tak bych ale dnes rád nabídnul jednoduchý souhrnný „návod“.

    1. Jaké jsou mé záměry

    Naprosto nejzásadnější otázkou při výběru obchodního softwaru je, jaké jsou vaše budoucí záměry. Je to trochu jako při koupi auta: chcete automobil rodinný, pracovní, sportovní, nebo co nejlevnější – bez ohledu na výbavu? Pokud si ujasníte tento bod, okruh výběru se vám již patřičně zúží.

    V případě obchodního softwaru je třeba postupovat podobně. Někdo už od začátku ví, že se bude chtít věnovat automatickým strategiím, měl by se tedy poohlížet po programu s tímto zaměřením. Jiný obchodník může mít jasno v tom, že se do budoucna nebude věnovat čemukoliv, co by vyžadovalo hlubší technické znalosti, proto se jeho výběr omezí na programy uživatelsky intuitivní a přívětivé. Určitě se vyplatí sepsat si na začátek, co v budoucnu budete chtít s programem dělat: Využívat pouze k diskréčnímu obchodování? Využívat k automatizaci? Využívat k sofistikovaným modelům založeným na genetických algoritmech nebo neuronových sítích? Vytvářet vlastní indikátory? Kombinovat timeframy? Testovat alternativní grafy (volume, range bars, tick)? Čím více si sepíšete své záměry, tím jednodušší bude hledání.

    2. Napojitelnost na data a brokery

    V dnešní době mnoho brokerů nabízí své vlastní obchodní platformy. Výhoda je, že jsou takové většinou bezplatné. Nevýhoda je, že si vás snaží broker takto „uvázat“. A na to pozor. Brokerské domy spoléhají na to, že jak si jednou zvyknete na jejich platformu, nebudete už chtít odejít – i když nebudete spokojeni. Proto využívání platformy přímo od brokera může být nechtěně svazující. Ideální software je takový, které je brokersky neutrální, což znamená, že je možné takový napojit na celou řadu brokerů. Můžete v klidu rozpracovat v takovém programu neomezené množství vlastních nastavení, nástrojů a strategií – a pokud přijde nespokojenost s brokerem A, jednoduše se přepnete na brokera B, aniž by váš trading váznul kvůli tomu, že se nyní budete muset pídit po nové platformě, učit s novými funkcemi atd.

    Stejné je to s daty. Některé obchodní platformy už nabízejí vlastní data, což je určitě skvělé. Většina platforem bohužel žádná data nenabízí. Určitě se vyplatí soustředit na taková řešení, která umožňují čerpat data z více zdrojů, jak od placených poskytovatelů dat, tak přímo od brokerů. Jednak opět nejste svazováni pouze s jediným poskytovatelem dat (často svázání s jediným poskytovatelem bývá v rámci poplatků za živá data velmi drahé), jednak můžete porovnat kvalitu dat z více zdrojů a vybrat si taková, která shledáte pro své účely jako nejkvalitnější. Ideální pak je, když se umí program napojit i na dva datafeedy zároveň, pro případ, že jeden zdroj dat bude mít výpadek.

    3. Jakou podporu software nabízí

    Velmi důležitá je úroveň podpory, kterou výrobce programu nabízí. V prvé řadě je nutné zkontrolovat, jak dobře má výrobce zpracovanou dokumentaci (tj. uživatelský manuál, nápovědu přímo v programu atd.). V druhé řadě je třeba se ubezpečit, že má výrobce nějaký chat nebo telefonní linku, kde je možné okamžitě řešit problémy.

    Sám si vzpomínám, že jsem měl s jistým softwarem problém při instalaci na 64-bitových Windows. Naštěstí výrobce nabízel velmi sofistikovanou a kvalitní podporu. Po krátkém chatování se vzdáleně připojil k mému počítači a celý problém za mě během pár minut vyřešil.

    Úkolem tradera je obchodovat, nikoliv věčně bojovat s programy. Přitom už od začátku se musí počítat s tím, že technické problémy budou – ještě jsem nezažil, aby nebyly. Kvalitní podpora dokáže v tomto ohledu vše velmi zjednodušit.

    Dobrý výrobce obchodního softwaru také nabízí řadu video tutoriálů s jasnými návody k nastavení a užívání softwaru.

    Pokud program neobsahuje kvalitní podporu, očekávejte mnoho frustrace.

    4. Jak je silná komunita kolem daného softwaru

    Kolem mnoha obchodního softwaru se tvoří komunity uživatelů. Kvalitní výrobce obchodního softwaru má většinou vlastní diskuzní fórum, ve kterém uživatelé diskutují nad řadou témat souvisejících s daným programem. Kvalitní program má silnou uživatelskou základnu, a tudíž i velkou diskuzi, obsahující mnoho příspěvků. Prohledejte diskuzi a zjistěte, jakého charakteru příspěvky jsou. Nejlepší výrobce programů poznáte tak, že sami odpovídají diskutujícím a snaží se řešit jejich problémy a požadavky, ale také tak, že je v diskuzi mnoho uživatelů, kteří si zde mění své zkušenosti, poznatky, případně tipy, triky a počítačové kódy. Silná komunita kolem určitého programu je stejně cenná jako samotný kvalitní software.

    5. Jak rychle reaguje výrobce softwaru na moderní vývoj

    Kvalitní software jde s dobou. Výrobce, který to myslí se svým softwarem opravdu vážně, se rychle a flexibilně přizpůsobuje době a novým směrům jak v oblasti tradingu, tak v oblasti hardwaru.

    Opravdu kvalitní program dnes již podporuje více jáder nebo procesorů, nabízí minimálně formou externích aplikací (ale raději přímo v rámci implementace do daného programu) nástavby typu genetické algoritmy, neuronové sítě, portfolio management atd. Seriózní výrobce softwaru už nabízejí i 64-bitovou verzi, nebo na ní aktuálně alespoň usilovně pracují. Samozřejmostí musí být široký výběr alternativních grafů a opravdu pestrá základna různých indikátorů a obchodních nástrojů.

    V tomto ohledu musíte být nekompromisní. Technologie se vyvíjí velmi rychle a je třeba vybrat takový program, se kterým si budete jistí, že za dva roky nebudete úplně mimo. Pokud dnes nějaký výrobce prodává software, který vypadá vizuálně jak programy před 10 let, nesměřuje jednoznačně k více jádrům a 64-bitové verzi a reaguje pomalu, pak si buďte jisti, že za 2 roky už bude takovýto program naprosto bezcenný. Pokud výrobce programu nedokáže jít s dobou, užívání jeho programu bude jen chvilkové a ne příliš cenné.

    6. Jak často vydává výrobce update

    Je dobré sledovat, jak často výrobce vydává update a jakého charakteru. Pokud výrobce vydává často updaty, které krom chyb také přinášejí nové funkce na základě požadavku uživatelů, je to velmi dobré znamení. Takový výrobce totiž jde s dobou a snaží se rychle a flexibilně reagovat. Pokud nějaký výrobce za poslední rok nevydal jediný update, je to podezřelé. Nevím o programu, který by byl „bezchybný“. Každý program dříve či později odhalí nějaké chyby, které je třeba opravit a vydat update. Pokud daný výrobce už rok update nevydal, je to minimálně podezřelé.

    Závěr

    Záměrně neudávám žádné konkrétní typy. Obchodního softwaru je bezpočet a v případě konkrétních typů už by tento článek ztrácel objektivitu. Samozřejmě, kdo chce, snadno si najde v jiných článcích odkazy na programy, se kterými pracujeme my sami. Nic to ale nemění na tom, že výběru správného obchodního softwaru by měl každý věnovat trochu času sám za sebe a s pomocí bodů popsaných výše si udělat lepší orientaci vedoucí k finálnímu rozhodnutí a výběru takového programu, který bude vyhovovat přesně obchodníkovým požadavkům.

    P.S. (off-topic)

    Jelikož bychom rádi slyšeli od vás, čtenářů serveru Finančník.cz, jaké články byste do budoucna rádi četli, velmi prosíme, přečtěte si úvod tohoto vlákna a napište stručně, co by vás nejvíce zajímalo za témata. Děkujeme.

    1.5.2011

    Tomáš Nesnídal


×

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.