Trading – co to je, jak začít a uspět
Trading představuje znalost taktik aktivního nákupu a prodeje finančních instrumentů s cílem dosáhnout zisku. Profesionální trader se snaží využít kolísání cen na trzích, ať už jde o akcie, měny, komodity nebo jiné instrumenty.
Klíčovou součástí tradingu je analýza trhu. Trader může vycházet z technické analýzy, která zkoumá minulé cenové pohyby a objemy obchodů, nebo z fundamentální analýzy zaměřující se na ekonomické indikátory a zprávy společností, případně z různých kombinací obojího.
Aktivní trading vyžaduje rychlé rozhodování a přizpůsobení se neustále se měnícím tržním podmínkám. Někteří tradeři mohou uzavřít desítky obchodů během jednoho dne, zatímco jiní se mohou rozhodnout držet pozici po delší dobu. V každém případě je klíčem k úspěchu kombinace analýzy, zkušeností a správného řízení rizika.
Trading vs. investování
Trading spočívá v aktivnějším nákupu a prodeji finančních instrumentů s cílem dosáhnout krátkodobého zisku. Tradeři se obvykle soustředí na krátkodobé cenové pohyby a většinou se spoléhají na technickou analýzu, s jejíž pomocí se snaží předpovědět budoucí pohyby cen na základě historických dat.
Investování je na rozdíl od tradingu strategie, při které se aktiva kupují s cílem držet je po delší dobu, často roky nebo dokonce desetiletí. Cílem investování je obvykle dlouhodobý růst hodnoty, generování dividend nebo jiných výnosů. Investoři se běžně spoléhají na fundamentální analýzu, která zkoumá ekonomické, finanční a další kvalitativní a kvantitativní faktory, které by mohly ovlivnit hodnotu aktiva v dlouhodobém horizontu.
Trading je většinou vnímán jako rizikovější kvůli vyšší frekvenci obchodů a je náročnější na ovládnutí. Díky aktivnějšímu využívání kapitálu, a případně rozumnému používání páky, dokáží úspěšní obchodníci generovat výrazně vyšší profity než investoři. Na druhou stranu investoři mohou volit i vysloveně pasivní cesty investování – například skrz investování do akciových indexů – a jejich příjmy jsou doslova pasivní.
Trading – jak uspět
Trading je pro začínající tradery náročný už jen proto, že z počátku vůbec nechápou jeho podstatu. Ta nespočívá v objevení nebo zakoupení zázračného systému, se kterým se budou snadno vydělávat peníze. Pokud by takový existoval, budou jej používat i ostatní. Úspěch tradingu tkví ve využívání drobných výhod (tzv. edge) a řízení risku. Drobné výhody pak vesměs vychází z principu, kterým trader obchoduje a informací, které má k dispozici. Výhodou mohou být například malé objemy kontraktů otevíraných v méně likvidních trzích – na takové se nebudou zaměřovat velké firmy z „Wall Street“, které mají neomezené rozpočty na všechny možné zdroje a se kterými v principu nemůže malý trader nikdy soupeřit (a pokud si myslí, že ano, tak je to právě on, na kom podobné firmy vydělávají).
Na Finančníkovi využíváme pro úspěch v tradingu následující principy:
- Obchodní plány stavíme z jednoduchých nadčasových myšlenek, abychom zabránili přeoptimalizaci.
- Plány podrobně backtestujeme na všech možných historických datech – velmi často získáváme vzorek tisíců obchodů.
- Obchodní plány obchodujeme mechanicky, nejčastěji s využitím automatizovaných řešení tak, aby byl trading časově nenáročný a současně jsme byli schopni zajistit 100% systematičnost v dodržování zadávání obchodů.
- Obchodní plány obchodujeme v portfoliích. „Skupinách“ několika systémů, které výrazně zvyšují šanci na úspěch a snižují risk (podstatu vysvětluje článek Máte-li první strategie, zaměřte se na portfolio).
Trading – kolik lze vydělat?
Zisky v tradingu jsou neomezené. Nelze ale očekávat, že jde o snadný a rychlý způsob vydělávání peněz. Trading je podobný jako jakýkoliv jiný business nebo podnikání. Ty vesměs nabízejí určité realistické možnosti výdělku dosažitelné všem, kteří postupují systematicky, rozumně a s přiměřeným očekáváním. A pak jsou zde ti nejlepší, kteří dokázali díky kombinaci štěstí a schopností něco, co se většině nepodaří. V tradingu je určitě rozumné začít s přiměřenými cíli. Ty nejsnadněji zjistíte tak, že budete zkoumat ověřené výsledky jiných obchodníků, kteří se tradingu věnují již delší dobu. Pozor na marketingové proklamace prodejců, kteří slíbí cokoliv, ale sami neobchodují. Podrobněji viz Kolik lze na burze reálně vydělat?