Vyhledávání v článcích
Tip na knihu

Jak na...

Přímá cesta k informacím

Recenze: Deník profesionální komoditního tradera

Knihám věnujících se technickým aspektům obchodování již mnoho pozornosti nevěnuji. V poslední době jsem si však do svého Kindlu zakoupil knihu, která podle mého názoru stojí za pozornost a rád bych ji doporučil i ostatním. Jde o knihu Diary of a Professional Commodity Trader: Lessons from 21 Weeks of Real Trading z pera profesionálního tradera Petera Brandta.

Peter Brandt obchoduje komodity od roku 1976, kdy začal pracovat v oddělení futures obchodů jedné z největších exportních zemědělských společností Continental Grain Company. V roce 1980 založil svoji vlastní investiční společnost Factor Trading, kterou od té doby spravuje na poměry velmi úspěšně – každých původně investovaných 1 000 USD vydělalo i s úroky přes 334 000 USD.

Peter Brandt je tedy jistě zajímavý člověk ke zkoumání z profesního hlediska - opakovaně a dlouhodobě dosahuje velmi uctyhodných výsledků, navíc s technikami, které jsou skutečně velmi jednoduché. A právě o sledování Petera v průběhu určité doby kniha Diary of a Professional Commodity Trader: Lessons from 21 Weeks of Real Trading je. Peter dokumentuje 21 týdnů svého obchodování v „reálném čase“, sdílí kompletně svůj obchodní plán, konkrétní obchody, grafy vstupů a výstupů. Nutno zdůraznit, že Peter je poziční obchodník – obchoduje na základě týdenních nebo denních grafů.

Peter přistupuje k obchodování od svých začátků skrz nejtradičnější technickou analýzu – obchoduje ty nejznámější patterny, jako jsou head and shoulders, různé trojúhelníky, kanály atd. Tedy to, o čem se jinde můžete dočíst a doslechnout, že dnes již nefunguje, protože trhy jsou zcela náhodné a podobné přístupy tak nemají absolutní šanci na dlouhodobý úspěch... Přesto Peter Brandt dokázal v dlouhodobém horizontu auditovaně dosáhnout průměrného ročního zhodnocení cca 68%, v nejlepším roce pak 604%, v nejhorším roce jeho účet poklesl jen o 8,4%. Podrobné výsledky jeho obchodování můžete nalézt na stránce http://www.factortrading.com//Factortrading/about_us_1.php. Podrobnější výklad k výsledkům pak v jeho knize, kde popisuje i svůj vývoj coby tradera – mj. např. i to, že několik let neobchodoval a svěřil správu jiné osobě, jejíž výsledky nebyly úplně nejlepší atd.

Kniha vyšla v anglickém jazyce, má přiměřený rozsah 304 stran a je rozdělena do několika základních bloků, které jsou věnovány mj. následujícím základním informacím:

Charakteristika a stavba obchodního plánu. Peter velmi pěkně a podrobně rozebírá části svého obchodního plánu, přičemž se detailně věnuje všem jeho částem – risk managementu, vstupům, výstupům, práci se stop-lossem, vysvětlováním důležitých pojmů atd.
Ideální podoba obchodovaných patternů. Peter obchoduje především breakouty tradičních patternů technické analýzy, které jsou v knize popsány včetně grafů a zakreslení míst, která pro Petera znamenají ideální vstup včetně vysvětlivek.
Popis několika důležitých historických obchodů. Peter je ve své knize velmi otevřený a nabízí jednoznačné popisy některých svých historických obchodů – buď vybraných situací, nebo kompletních trhů – např. zlata a cukru v roce 2009, kdy Peter uvádí přesná data vstupů, cenové hladiny, vstupní patterny i výsledky obchodů.
Pětiměsíční obchodní deník. Stěžejní část knihy, kdy autor popisuje podle svých slov „v reálném čase“ obchody v průběhu pěti měsíců (začátek prosince 2009 až polovina dubna 2010). Pro každý obchod je uveden pattern a vstupní signál, na základě kterého je obchod otevřen, následně přesná pravidla pro řízení a uzavření obchodu.
Zhodnocení obchodování. Závěrečná kapitola představuje výborné vyhodnocení a okomentování výsledků dosažených za sledované období. Autor opět uvádí celou řadu přehledů, jak své obchody dělí, vyhodnocuje a samozřejmě komentuje i dosažené výsledky – ty se pohybovaly zcela v mezích plánu. Peter uskutečnil (a popisuje) celkem 68 obchodů s celkovou úspěšností 41% (tj. více než polovina je vstupů skončila ztrátou). Přesto svůj účet za sledované období 5ti měsíců zhodnotil o cca 12,9% s nejhorším drawdownem 5,8%.

Shrnutí

Knihu doporučuji všem traderům, ať již těm začínajícím nebo zkušenějším. Každý si v ní může nalézt něco. Knihu lze na Amazonu koupit do Kindle za 15 USD, což je částka která se vyplatí i v případě, že se člověk knihou jen příjemně inspiruje.

Osobně je mi velmi sympatické, že Peter v knize poskytuje hodně prostoru myšlenkám na téma řízení risku, kterému přikládá vyšší důležitost, než samotným jednotlivým vstupům. Co se týká samotných vstupů, tak patrně nikdy nebudu obchodovat s přístupem, který využívá Peter, ale je fascinující sledovat, jak systematické obchodování i takto triviálních přístupů vede k velmi dobrým obchodním výsledkům.

V knize je dále zdokumentovaná i celá řada pohledů do myšlení úspěšného tradera, ve kterých je patrné, jak se obchodník časem vyvíjí. Mj. Peter zmiňuje, že postupem času se stává stále méně a méně agresivnější a přes jeho nepopiratelné úspěchy se nesnaží své výkony zvyšovat, naopak cílí na nižší cíle, při minimální volatilitě na svém účtu.

Oceňuji také množství nejrůznějších statistik vycházející z autorovi historické výkonnosti, které dává často do souvislosti s aktuálním očekáváním od následující období a podobně. Současně jsou inspirující statistiky obchodů dle různých patternů zobchodovaných v určitém období a každý si tak může znovu a znovu připomínat, že dlouhodobý profit přichází vždy a pouze po sérii úspěšných, ale i neúspěšných pokusů.

Pochopitelně, že Peter je poziční obchodník, jeho myšlení a dnešní obchodovaný kapitál jsou přizpůsobeny tomuto stylu vnímání trhů. Kniha však není o tom, že by měla poskytnout konkrétní návod (obchodní systém) jak v trzích vydělávat. Kniha je především o tom, že každý trader si musí vybudovat svůj plán postavený na rozumných základech a ten potom systematicky a dlouhodobě obchodovat a vyhodnocovat. Líbí se mi také, že se autor musel vyrovnat se skutečností, že zrovna v době psaní knihy procházely akciové trhy svým trvalým růstem a jeho výsledky tak ve světle jednoduchého „buy and hold“ akcií nevypadají nijak zářivě a jistě se najde mnoho lidí, kteří na to budou poukazovat. Ale i na to se snaží Peter poukazovat v celé knize – trading není o tom vydělat jeden rok balík a druhý o něj přijít, úspěšný trading je o tom řídit risk a kontrolovaně rozmnožovat účet s co nejmenšími výkyvy účtu. A asi proto, že se s podobným pohledem naprosto ztotožňuji, je mi v principu kniha velmi sympatická, byť se zabírá jinými technikami a jiným stylem obchodování než který praktikuji.

Diskutovat k tématu článku můžete zde

Petr

(publikováno 19.05.2011, editovat ) Vytisknout tento článek

Klíčová slova použitá v článku:
futures, obchodní systém, drawdown

Finančník.cz je místo, kde už od roku 2004:

• Autoři webu a zkušení tradeři Petr a Tomáš předávají své know-how.
  • Autoři webu Petr a Tomáš přinášejí kompletní vzdělání v tradingu.
  • Naleznete nejkomplexnější informace o tradingu v českém jazyce.
  • Získáte profesionální tipy a rady, plynoucí z reálných zkušeností z trhů.
  • Najdete inspiraci a motivaci k novému životnímu stylu tradera.
  • 2x týdně naleznete nový článek věnovaný úspěšnému tradingu.

Upozornění: Všechny informace poskytované na Financnik.cz jsou určeny výhradně ke studijním účelům témat týkajících se obchodování na burze a neslouží v žádném případě coby konkrétní investiční či obchodní doporučení. Provozovatel serveru ani jednotliví autoři nejsou registrovanými brokery či investičním poradcem ani makléřem. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na burze. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.

Burzovní obchodování a investování s finančními instrumenty (a komoditami obzvláště) je vysoce rizikové. Rozhodnutí obchodovat komodity a akcie je odpovědností každého jednotlivce a jedině on sám nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Nikdy se nepouštějte do obchodů, jejichž podstatě plně nerozumíte. Pamatujte, že burza má svá pravidla, kterým je třeba porozumět, než začnu riskovat své vlastní peníze!

Copyright 2016 © Financnik.cz - Developed by BlueCube.cz
Server Financnik.cz vydává a všechny služby provozuje Centrum finančního vzdělávání, s.r.o.
Všechny články zde uveřejněné podléhají autorskému zákonu a jejich kopírování pouze se souhlasem autora.