Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Shortování akcií

    Stejně jako kterékoliv jiné trhy, i akcie lze nejen nakupovat (a vydělávat na jejich růstu), ale také shortovat – prodávat bez toho, aniž bychom je vlastnili a vydělávat na jejich poklesu.

    Důležité

    Shortování akcií, známé také jako krátký prodej, je obchodní strategie, která se snaží k profitům využít očekávaného poklesu ceny konkrétní akcie.

    Shortování funguje tak, že coby obchodníci prodáváme akcii, kterou nevlastníme. Půjčujeme si ji od brokera, který ji drží v inventáři, nebo je může získat od jiných klientů či třetích stran.

    Ne každá akcie je shortovatelná. Nicméně dostupnost akcií k shortování je opravdu vysoká. Každý broker nabízí nástroje, jak si shortovatelnost akcie ověřit. U Interactive brokers si můžeme například do platformy TWS přidat sloupce Shortable Shares (počet shortovatelných akcií, které jsou k dispozici), Fee rate (úrok, který se za shortování platí) a Utilization (udávající, jak hodně je trh shortován). Takto vypadají například tyto údaje v TWS pro akcie AAPL, CFLT a GAME dne 16.10.2023:

    Pohled na shortovatelnost akcií v platformě Interactive Brokers. Vidíme počet shortovatelných akcií, úrok a poměr shortů v trhu.

    Vidíme, že všechny tři akcie jsou shortovatelné. Ale v každé akcii je k dispozici jiný počet shares k shortování. V tickeru APPL jich je pro short k u Interactive Brokers více než 300 milionů. Zde rozhodně se shortem problém není. V akcii CFLT se jich pro short nabízí přes 5,5 milionů. Opět ohromné množství. Nakonec vidíme akcii s tickerem GAME, která nabízí pro short výrazně méně akcií – jen cca 26 tisíc. Tuto akcii jsem do TWS přidal pro ilustraci. Je vidět, že situace v shortování je v ní celkově odlišná od zbylých dvou tickerů. Má výrazně vyšší úrokovou sazbu za vypůjčení akcií (fee rate činí 13,93 %) a podstatně vyšší je také Utilization – procentuální poměr vypůjčených akcií k dostupným akciím.

    Pokud se rozhodneme pro short akcie, tuto akcii si vypůjčujeme od brokera (tento proces probíhá v praxi zcela automaticky). Ten jich má k dispozici určité omezené množství. U některých méně likvidních akcií nemusí být akcie pro short dostupné. Přehled shortovatelných akcií u Interactive Brokers naleznete například zde: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4586&cntry=usa&tag=United%20States&ln= Za short platíme brokerovi úrok. Sazby jsou vesměs velmi nízké, a pokud držíte shorty krátkou dobu, jako to dělám já, jsou poplatky zanedbatelné. Jsou ale i akcie, které mají úrokové sazby vysoké – ty osobně neshortuji.

    Krátkodobé shortování nabízí v akciích zajímavé příležitosti k zisku

    Takto vypadá výkonnostní křivka mých živých short swingových akciových obchodů od startu mého alternativního systematického fondu:

    Dosavadní živý výsledek mé short mean reversion strategie.

    Jde o short mean reversion obchody,  které mám plánované den dopředu a vstupní a výstupní signály sdílím na Finančníkovi v Trading Roomu. Stejné obchody budete dosahovat se systémem SMR, ke kterému na Finančníkovi sdílím mean reversion otevřené kódy. Se stejnými kódy obchoduji na svém živém účtu, ze kterého pochází výše uvedená equity křivka.

    Shorty obchoduji velmi krátkodobě. Osobně krátké pozice držím maximálně 2 dny.

    Zde je ukázka, jak swingový mean reversion obchod vypadá konkrétně. Nejde o žádné dlouhé vybírání z historie obchodování. Jde o poslední obchod, který jsem na svém živém účtu zrealizoval. Hodně jich vypadá velmi podobně:

    Ukázka posledního swingového mean reversion obchodu v akcii CFLT.

    Konkrétně to byl short v akcii CFLT. V Trading Roomu jsme vstupovali z úrovně 32.44 (tuto úroveň jsem rozesílal všem účastníkům dopředu před otevřením trhu). Osobně jsem vystupoval druhý den na ceně 30,89 s profitem 487,49 USD po odečtení poplatků. Na grafu je vidět, že pokud by se pozice držela déle, profit by byl výrazně vyšší.

    Koncept shortování i přes mean reversion lze skutečně různě obměňovat. V Trading Roomu například sdílím signály z lehce modifikované SMR strategie, která drží pozice déle.

    I zde strategie nyní obchoduje na historických maximech (nicméně tato výkonnostní křivka představuje simulace obchodů, na rozdíl od živých výsledků publikovaných výše):

    Výkonnostní křivka simulace short strategie držící pozice déle.

    Shortování a daytrading

    Akcie lze shortovat i intradenně. Tedy držet shorty jen pár hodin v průběhu obchodní seance, čímž se dále snižuje risk.

    Osobně intradenně obchoduji hlavně skrz finwin. Pro intradenní obchodování mám připravený vlastní python autotrader, který spolu se strategií sdílím na Finančníkovi v kurzu AlgoLab: Stavba intradenní mean reversion strategie.

    Takto vypadá výkonnost složená z živých plnění intradenního shortování v rámci Finwinu:

    Živé výsledky intradenního shortování akcií.

    I zde se letos výkonnost pohybuje na historických maximech.

    Shrnutí

    Stejně jako kterákoliv obchodní strategie, i u shortů je potřeba myslet na risk. Shorty v akciích se od long pozic liší v tomto ohledu tím, že risk je „neomezený“. Cena nakoupené akcie může spadnout maximálně na nulu (a tudíž ztratíme max. 100% hodnoty vložené investice), kdežto shortovaná akcie může růst libovolně vysoko. Osobně tak shorty držím velmi krátkodobě (intradenně, nejvýše několik dnů) a vybírám si pro shortování spíše dražší akcie.

    Shorty pak mohou představovat zajímavý obchodní přístup sám o sobě. Nebo častěji ještě lépe jako doplněk portfolia, kdy shorty mohou stabilizovat celkové portfolio v době, kdy nevydělávají strategie držící nakoupené akcie.

    15.10.2023

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i při správě většího externího kapitálu.

    • Líbí se 3
    • Děkuji 1

    Další články na toto téma

    Mechanické obchodování IPO (Initial Public Offering)

    Při obchodování na burze můžeme pracovat s různými statistickými výhodami. Jednou z nich může být i IPO, kdy se akcie poprvé dostávají na burzu.
    Obsah článku:
    Co je IPO? Kolik je IPO za rok? Proč se o IPO z pohledu tradingu zajímat? Obchodování IPO Tendence pohybů akcií po IPO SPAC vs. tradiční IPO Identifikace SPAC v historických grafech Obchodní plán vycházející z IPO Backtest mechanické IPO strategie Mechanické obchodování IPO – shrnutí Co je IPO?
    "IPO" je zkratka pro "Initial Public Offering" a označuje první veřejnou nabídku akcií společnosti na burze. Tento proces je klíčovým momentem pro mnoho soukromých společností, protože znamená jejich vstup na veřejný akciový trh a nabídnutí svých akcií široké veřejnosti. Před IPO je společnost obvykle vlastněna zakladateli, ranými investory, jako jsou venture kapitalisté, a možná malým počtem privátních investorů. IPO umožňuje společnosti získat kapitál od široké veřejnosti prostřednictvím prodeje akcií a současně poskytuje raným investorům a zakladatelům možnost zhodnotit část své investice.
    Kolik je IPO za rok?
    O kolika potenciálních obchodech hovoříme?
    I když aplikujeme na první obchodní den akcie po IPO konzervativní filtr likvidity C*V > 10 milionů, abychom vyloučili různé penny stocks, jde stále o vyšší desítky, někdy i stovky obchodních příležitostí ročně:

    Historická data ukazují, že poslední roky je IPO méně, zejména v roky, kdy akciové trhy klesaly. Ale stále jde o zajímavé množství signálů.
    Proč se o IPO z pohledu tradingu zajímat?
    Coby tradeři obecně vyděláváme především na neefektivitách trhů. Ty se často odehrávají v dobách, kdy v trzích panují emoce. Což uvedení nové společnosti na veřejně obchodovaný trh často představuje. O společnostech vstupujících na trh se hodně hovoří a především není známá jejich tržní cena. Ta se teprve bude tvořit.
    Obchodování IPO
    IPO lze obchodovat jednak tak, že se účastníme samotného úpisu. Při vstupu na burzu je na základě poradců a investičních bank stanovena cena, za kterou se akcie upisují. Za tuto cenu lze nakupovat akcie u brokerů, kteří IPO umožňují obchodovat. Řada obchodníků akcie nakupuje právě v IPO a vydělává na tzv. fenoménu IPO pop – rozdílu mezi první otevírací cenou akcie na burze a cenou, za kterou byla akcie upsaná. Řada akcií na základě zájmu investorů otevře výše, než za kterou byly primárně upsány. Nasdaq ve svých statistikách udává, že průměrný IPO pop v roce 2020 byl 38 %  (viz Trends in IPO Pops).
    IPO lze obchodovat ale i tak, že akcie nakupujeme až poté, co se začnou obchodovat na burze. Což je cesta, která se dá dělat systematicky s běžnými nástroji, které máme všichni k dispozici. Oproti etablovaným akciím můžeme coby tradeři těžit ze zvýšené volatility a již zmíněného prostého faktu, že trh teprve hledá férovou tržní cenu dané společnosti. To se promítá do toho, že některé tituly mohou po svém IPO dosáhnout ohromného zhodnocení. Zde je graf nejvyšších zhodnocení akcií za 30 obchodních dnů od první uzavírací ceny:

     
    Vidíme, že každý rok, včetně let 2022–2023, se našly tituly, které během 30 dnů po IPO uzavřely o několik desítek procent výše, než za jakou cenu skončilo na burze jejich obchodování první den. To jsou bezesporu zajímavé obchodní příležitosti.
    Tendence pohybů akcií po IPO
    Výše uvedený graf by mohl naznačovat, že akcie mají po IPO tendenci růst. Obecně tomu ale tak nebývá (výše publikovaný graf ukazuje maxima). Takto vypadají průměrná zhodnocení za 30 obchodních dnů od první uzavírací ceny po IPO:

    Zejména v době celkového klesajícího trhu akcie po IPO průměrně klesaly. A některé opravdu výrazně. Takto vypadá nejnižší zhodnocení akcií po IPO za 30 dnů od první uzavírací ceny:
     

    Akcie tedy umí v relativně krátké době po IPO vytvořit jak ohromný zisk, tak ohromnou ztrátu. To je paradoxně přesně prostředí, které pro aktivní trading potřebujeme. Vesměs vyděláváme hlavně na volatilitě, kdy se obchodované trhy hýbou.
    SPAC IPO vs. tradiční IPO
    IPO v grafu poznáme tak, že v daný den začíná cenový denní graf daného tickeru. Budete-li grafy testovat a například na IPO stavět obchodní systém, je potřeba mít na paměti druhý možný způsob, jak se společnosti dostávají na burzu. Může jít o výše popsané tradiční IPO, ale i o tzv. SPAC (Special Purpose Acquisition Company). SPAC IPO a tradiční IPO jsou dva rozdílné přístupy, jak společnost může vstoupit na veřejný akciový trh. Zatímco oba procesy mají stejný konečný cíl – získat kapitál od veřejných investorů a obchodovat na burze – způsob, jakým k tomu dosáhnou, se značně liší.
    SPAC, někdy označovaný jako „blank check company“, je entita vytvořená výhradně za účelem akvizice jedné nebo více nejmenovaných podniků. Společnost se na burzu dostane tak, že skupina investorů nebo sponzorů vytvoří novou společnost (SPAC) a uvede ji na burzu. Přičemž investoři kupují akcie bez znalosti, jaká konkrétní akvizice bude provedena. Jde skutečně o prázdnou společnost, kdy se teprve později hledá firma, u které SPAC provede akvizici. Jakmile je cílová společnost identifikována (často měsíce až několik let), akcionáři SPAC hlasují o schválení akvizice. Po schválení se cílová společnost stává veřejně obchodovanou společností prostřednictvím fúze se SPAC.
    Rozlišovat mezi tradičním IPO a SPAC IPO je při analýze grafů velmi důležité. Cena SPAC IPO zpočátku nemá souvislost s akvizovanou společností.
    Identifikace SPAC v historických grafech
    SPAC můžeme v historických grafech identifikovat například pomocí Norgate Dat (je potřeba alespoň platinum tarif). Takto vypadá jednoduchý indikátor, kterým si do grafu vykresluji, jestli byla společnost SPAC:
    #include_once "Formulas\Norgate Data\Norgate Data Functions.afl" blankcheckcompany = NorgateBlankCheckCompanyTimeSeries(); Plot(blankcheckcompany,"SPAC",colorBlack,styleHistogram); Screenshot z Amibrokeru zobrazuje cenový vývoj healthcare společnosti Clover Health Investments (CLOV):

    Ta vstoupila na burzu v roce 2021 prostřednictvím SPAC IPO. Vývoj grafu v roce 2020 (kde na spodním indikátorů vidíme čárky) se netýkal společnosti CLOV, ale investičního nástroje (prázdné společnosti), která byla uvedena na burzu, ale ještě se nevědělo, se kterou společností se spojí.
    Obchodní plán vycházející z IPO
    V případě systematického obchodování IPO se tedy budeme chtít zaměřit na nové společnosti (existuje v grafu jen několik úseček), které nejsou SPAC. Patrně budeme chtít tyto společnosti nakupovat (shortování akcií se mi jeví v této fázi jako hodně riskantní, nehledě na to, že shorty nemusí být vůbec k dispozici). 
    Jeden z nejjednodušších způsobů obchodování, které se nabízí, je obchodovat momentum.
    To dává smysl i s ohledem na výše publikované tendence. Některé společnosti mají po IPO tendence ke skutečně silnému trendování.
    Může tak být výhodné nakoupit trh v okamžiku, kdy cena poprvé uzavírá výše, než byly předcházející maximální ceny.
    Takto může vypadat konkrétní obchodní plán:
    Vstupní podmínky:
    Společnost je obchodována na US burze a není SPAC. První obchodní den měl dostatečný objem. C*V>10000000 Trh nakoupíme při otevření následující den poté, co poprvé uzavřel výše než kterákoliv předcházející cena. Na signál čekáme v prvních 100 dnech obchodování titulu. Risk management:
    Stop-loss 20 % od vstupu. Profit target 30 % od vstupu. Obchodujeme současně maximálně 5 pozic, každé alokujeme 20 % kapitálu. Pokud je k dispozici více signálů než pozic, které si můžeme dovolit otevřít, řadíme signály podle aktuálního průměrného C*V. To je vše.
    Kromě podmínky likvidity nemá systém žádnou optimalizovatelnou vstupní podmínku. Což je velké pozitivum – čím méně proměnných, tím vyšší šance na robustní systém.
    Optimalizovatelný je risk managment. Ten ale upřímně vnímám jako základní a pro živé obchodování bych volil místo fixního stop-lossu patrně nějakou formu posouvaného stop-lossu.
    Backtest mechanické IPO strategie
    Backtest podobného ukázkového přístupu rozhodně naznačuje, že v této oblasti bude zajímavý edge.
    Historicky by strategie dosahovala zhodnocení 20,53 % p.a. při drawdownu -31,57 %. A to po započtení komisí dle Interactive Brokers. Testováno za období 1. 1. 2003 - 25. 4. 2025. Do testu byly zahrnuty i delistované akcie. Použita Norgate Data.
    Průměrný obchod má velmi nadstandardní zhodnocení +6,72 % při průměrné délce obchodu 67 dnů. Sharpe ratio je 0,95.
    Zde jsou graficky zobrazené výsledky backtestů.
    Graf vývoje stavu účtu strategie (modrá křivka) vs. benchmark S&P 500 (šedá linka). Logaritmické měřítko:

    O tom, jak ohromný rozdíl v absolutních číslech je ve zhodnocení strategie vůči držení indexu S&P 500, dobře vypovídá graf v běžném měřítku:

    Mechanické obchodování IPO – shrnutí
    Jednoduchá ukázková strategie ukazuje, že v mechanickém trendovém obchodování IPO může být zajímavý edge. I velmi jednoduchá pravidla strategie vykazují stabilní růst equity křivky. Strategie má přitom velmi jednoduchá pravidla a implementovat ji do portfolia není složité.

    Mean reversion strategie (obchodování návratu ceny k běžné hodnotě)

    Začnete-li podrobně studovat cenové grafy prakticky kterýchkoliv finančních trhů, brzy si jistě všimnete jednoho velmi univerzálního fenoménu. Po výrazných a rychlých pohybech často přichází alespoň krátkodobý protipohyb.
    Podívejme se na příklad nedávného chování akcie GOOG:

    Na denních grafech je v bodech 1 a 4 vidět, že trh rychle klesl pod klouzavý průměr, aby se cena následný den opět obrátila vzhůru.
    A na druhou stranu v bodech 2 a 3 trh až příliš rychle vyrazil vzhůru, aby po výrazné rostoucí volatilní úsečce přišel prudký obrat a cena se vrátila zpět ke klouzavému průměru.
    Vybrané body jsou samozřejmě jen diskréční ukázkou, v grafu bychom mohli diskutovat o množství dalších oblastí. Ale pointa je snad zřejmá.
    Po rychlých, nadstandardně velkých pohybech, mají trhy tendence tyto pohyby korigovat.
    Důvodů je řada.
    Volatilní pohyb je většinou způsoben určitou přehnanou reakcí obchodníků – například na fundamentální zprávu nebo na samotný rozjíždějící se trh, kdy řada traderů naskakuje do pohybu jen proto, aby jim cena neutekla. Po vyčerpání příkazů ženoucích trh jedním směrem mnoho obchodníků ukončuje obchody a inkasuje zisk – což v praxi znamená tlak na směrování ceny opačným směrem. A k těmto obchodníkům se přidávají i nové objednávky krátkodobých traderů, kteří si tipují, že cena bude mít tendence vrátit se do oblasti „běžné ceny“.
    Tito obchodníci obchodují strategie, kterým se v angličtině říká Mean reversion. Strategie obchodující návrat ceny k běžné hodnotě.
    Strategie jsou to poměrně jednoduché a určitě je dobré jim v tradingu věnovat pozornost.
    S menšími účty je lze obchodovat např. na akciích (níže uvedený příklad pracuje s účtem 10 000 dolarů).
    Jak konkrétně může taková strategie vypadat?
    Můžeme vybírat akcie z určitého indexu. Rád mám například Russell 3000 obsahující opravdu hodně akcií. Počkáme si na akcie, které jsou v uptrendu (obchodují se nad svým dlouhodobým průměrem o periodě 200). V případě akcie z indexu Russellu 3000 je lepší orientovat se na trochu dražší a likvidnější akcie (např. s cenou alespoň 40 dolarů a průměrným denním volume 500 000 shares, které jsem použil pro níže publikovaný backtest).
    Hlavní princip strategií návratu k běžné hodnotě spočívá ve schopnosti identifikovat výrazný pohyb, po kterém budeme vsázet na reverz ceny.
    Triviální podmínka takové situace může být definována tak, že akcie udělá denní pohyb (rozdíl open a close) alespoň 5 %.
    Všechny akcie, které daný den udělaly více než 5% pohyb seřadíme právě podle velikosti tohoto pohybu. Použijeme absolutní hodnotu, abychom mohli strategii obchodovat na dlouhou i krátkou stranu. U maximálně 5 trhů (v případě našeho konkrétního příkladu) s nejvyšším pohybem za předcházející den zkusíme zadat do trhu limitní příkaz na nákup/prodej „se slevou“ o velikosti 0,5 x ATR(5). Tedy polovičního denního rozpětí za posledních pět dnů.
    Takto může vypadat například long obchod:

    Tesla vytvořila 23.9.2020 volatilní 10% pokles (den označený růžovou linkou). Pokles patřil k top 5 z indexu Russell 3000. Následující den zadáme vstupní příkaz „Close cena 23.9.2020 – 0,5 x ATR(5)“. Tedy pokusíme se trh nakoupit se slevou pod uzavírací cenou volatilního dne. V tomto příkladu to vychází na hodnotu 360,65.
    Vystupovat můžeme různými taktikami. Rád používám profit target (v případu použit 5 %), výstup například na první rostoucí úsečce (v případě nákupu) a časový stop-loss (kdy je pozice ukončena v následujících několika dnech, pokud nedojde k jinému výstupu – reverzní obchody by měly být rychlé).
    Pro short platí vše stejně, jen v obráceném směru. Zde je příklad obchodu na akcii MLM:

    29.10.2020 trh vytvořil 6,05% volatilní růst. Další den systém vystavil příkaz na limitní short prodej na ceně „Close cena dne 29.10.2020 + 0,5 x ATR(5)“, konkrétně šlo o úroveň 268,93, na které bychom byli vyplněni. Výstup byl za pár dnů opět na profit targetu.
    Pochopitelně, že systém nemá jen ziskové, ale také ztrátové obchody. Prostě jsou dny, kdy se cena po volatilní úsečce neobrátí.
    Takto by nedávno vypadala situace v akcii SPT:

    V trhu bychom ze shortu vystoupili na prvním klesajícím dni, který by byl ale výše než náš vstup. A tedy bychom realizovali ztrátu.
    Úspěšná Mean reversion strategie by nicméně měla mít poměrně vysokou úspěšnost. Pojďme se tedy podívat na backtest našich pravidel:

    Zelená křivka zobrazuje obchody na dlouhou stranu, červená na krátkou stranu. Šedá je pak celé „portfolio“. Ve výsledcích jsou započítány komise pro Interactive Brokers. A výsledky vůbec nejsou špatné.
    Průměrné roční zhodnocení je na úrovni 23,05 % při nejvyšším drawdownu 17,89 %. Tedy každé z maximálně 5 pozic je přiřazeno 20 % aktuálního kapitálu. Sharpe ratio celého systému je 1,52 a úspěšnost 63 %. Celkový backtest obsahuje velmi reprezentativní vzorek 5 250 obchodů.
    A pochopitelně, že Mean reversion systémy lze dále posouvat. Diskutovaná ukázka obsahuje velmi triviální podmínky vstupu a výstupu.
    Ale už i tak je vidět, že:
    Obchodování návratu ceny k běžné hodnotě lze funkčně provádět i s jednoduchými pravidly. Strategii se daří zejména v období vyšší volatility v trzích (dobře se jí dařilo například v letošním roce 2020). Může být zajímavé obchodovat long i short stranu, protože celková křivka je výrazně vyhlazenější. Jsou období, kdy se daří spíše prodejům a období, kdy se více daří nákupům. Mean reversion strategie lze jednoduše stavět plně mechanicky, a postupně je tak automatizovat. Líbí se vám uvedený koncept, ale plně nerozumíte probíraným pojmům? Na Finančníkovi doporučujeme kurz Základů obchodování, který se věnuje základům stavby Mean reversion strategie a jejímu zasazení do kontextu zvládnutí základů obchodování.
    Máte-li zvládnuté základy, ale bojujete s technickým provedením, pak doporučujeme Workshop swingového obchodování. Ten obsahuje otevřené kódy několika strategií, které sami obchodujeme. Na jejich příkladech si krok za krokem postavíte pod osobním vedením zkušených obchodníků konkrétní swingové miniportfolio a začnete jej obchodovat v trzích.
    Potřebujete inspiraci nebo občasnou technickou radu se stavbou mechanických strategií? Pak je zde pro vás skupina TechLab.

    Dumb Money - Peníze těch tupců

    Pokud si také nenecháte ujít žádný film s tématikou tradingu, pak nepřehlédněte nový film Dumb Money popisující události ohledně nedávného short squeezu v akcii GME. V něm malí retailoví obchodníci skoro porazili Wall Street.
    Film Dumb Money, režírovaný Craigem Gillespiem, se zaměřuje na skupinu postav, které se podílely na události známé jako GameStop short squeeze v roce 2021 a přináší osvícený pohled na nerovnováhy na finančním trhu. Hlavní role hrají Paul Dano a Seth Rogen a film je pojat jako životopisné komediální drama.
    Dumb Money přináší zábavnou dramatizaci reálných burzovních příhod nezkušených obchodníků s malými penězi, jejichž síla ale spočívala v propojení na sociální síti. Má poměrně vysoké hodnocení (např. na ČSFD aktuálně 74 %) a ačkoliv film pochopitelně nevypráví úplný příběh celé události, může posloužit i k nahlédnutí do toho, jak se dnes prolínají sociálních světy s profesionálním burzovním světem Wall Streetu.
    Děj filmu se točí kolem Keitha Gilla, muže z nižší střední třídy, který pracuje jako finanční analytik v Brocktonu ve státě Massachusetts. Ve svém volném čase často navštěvuje subreddit r/WallStreetBets, kde pod pseudonymem Roaring Kitty sdílí své názory na akciový trh prostřednictvím YouTube live streamů. Příběh, který ukazuje jednotlivce a skupiny zapojené do této neobvyklé situace odhaluje, jak mohou být i zdánlivě nevýznamní hráči na trhu překvapivě vlivní.
    Celkově je Dumb Money pojat jako temně komický pohled na explozi akcií GameStop (GME) v roce 2021. Záměrně je použit styl komunikace a vizuálního provedení, které bude vyhovovat spíše mladším divákům. Ale určitě poskytuje zajímavý pohled na finanční trhy, jejich komplikovanou dynamiku a to skrze příběh, který je jak informativní, tak zábavný.
    Film se tedy točí okolo short squeezu v akcii GME, který jsem sám prožíval dost naplno, protože v roce 2021 jsem již v akciích hodně shortoval. Neshortoval jsem sice akcii GME, ale celkový souhrn okolností okolo akcie GME dost zvýšil v trhu volatilitu a situace z akcie GME se odehrávala i v jiných titulech – např. v BBBY (Bed Bath & Beyond Inc), kterou „diamantové ruce“ malých obchodníků z r/WallStreetBets také nakupovali a která již dnes neexistuje.
    Film má částečně určitý ideologický podtext touhy zničit bohatý a neférový Wall Street, ale zejména pokud nemáte s tradingem a investováním příliš vysoké zkušenosti, tak si myslím, že je i solidně edukativní. Ukazuje, co v oblasti psychologie peněz dělají emoce, jak může mysl ovlivnit bublina, ve které se pohybujeme a co to znamená pohybovat se na burze bez obchodního plánu. A nakonec i to, že otevřený profit je jen číslo na papíru a bez uzavření pozice není žádný profit jistý.
×
×
  • Vytvořit...