Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • 10 nejčastějších chyb začínajících obchodníků

    Obchodování komodit je velmi seriózní byznys, kterému je třeba věnovat i patřičnou péči. Mnoho nováčků se v začátcích dopouští zbytečných a lehkovážných chyb, které je stojí nemalé peníze. Co jsou tedy nejčastější chyby začínajících obchodníků?

    1. nedostatečný kapitál

    S velikostí účtu musí být obchodník velmi obezřetný. Často je mnohem lepší počkat si a našetřit více peněz než začít obchodovat co nejdříve s nedostatečným kapitálem. Nedostatečný kapitál může znamenat řadu zábran z pohledu momey-managementu: pokud budeme chtít dodržovat dvě zlatá pravidla (a nikdy byste neměli taková porušovat), jakými jsou nikdy neriskovat na jeden obchod více jak 5% účtu a nemít zablokováno v marginech více jak 50% účtu, pak s účtem 2000 budeme nuceni vyhledávat „levné“ trhy a zároveň už při pár prvotních nezdarech klesneme na takovou úroveň, kdy bez porušení obou zmíněných pravidel nebudeme moci pokračovat v obchodování. Případné porušení těchto dvou pravidel pak může vést k ještě rychlejší ztrátě vstupního kapitálu – což bývá často psychicky velmi náročné a nežádoucí. Proto tedy nespěchejte. Čím více budete mít do začátku, tím pevnější základ pro své obchodování si vybudujete. Čas strávený na vydělávání většího kapitálu můžete pak věnovat dalšímu studiu, backtestování a paper-tradingu, což se vám nikdy neztratí a spíše o to více v budoucnu zúročí.

    2. nedostatečné porozumnění základům obchodování

    Někteří obchodníci se svéhlavě vrhají do obchodování, aniž by důsledně chápali základní principy, pojmy a zákonitosti. Občas se nestačím divit, kolik obchodníků obchoduje bez toho, aniž by věděli, co je to OHLC nebo stop-loss. Pokud chcete obchodování brát vážně – a jinak byste tento byznys ani brát neměli – musíte perfektně vědět, jak celý systém funguje a jaké základní pojmy a zákonitosti se k němu vážou. Pochybuji, že byste si šli založit stavební firmu bez toho, aniž byste věděli jak se vůbec staví dům a co znamenají různá názvosloví v oblasti stavebnictví. Veškeré potřebné základy najdete zde na finančníkovi, máte zde i on-line test zdarma – vše tedy klidně i opakovaně studujte, aby vám bylo vše perfektně jasné, než se vrhnete do obchodování naživo.

    3. absence odzkoušené obchodní strategie

    Pokud chceme začít vydělávat, potřebujeme funkční obchodní strategii, nebo-li funkční obchodní systém. Zde pak pochází jedna z největších a nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí nováčci. Takový nováček často někde obchodní strategii převezme nebo za drahé peníze koupí s tím, že musí jíž zaručeně o něco již odzkoušeného druhým a není tedy třeba dále strategii samostatně zkoušet – můžeme jít takovou rovnou obchodovat. V tomto bodě je třeba být maximálně opatrní. Jednak byste se divili, kolik velmi drahých obchodních systémů co se porůznu prodávají v praxi ve skutečnosti selhává a nefunguje. A za další – a to je ještě důležitější – trading je velmi specifický právě v tom, že co funguje jednomu, vůbec nemusí fungovat druhému. To je fakt, který se v začátcích velmi těžce chápe a který nováčci do velké míry i ignorují, ale pokud se budete tradingu věnovat opravdu seriózně, postupem času k němu sami dojdete. Zkrátka a dobře, trading je velmi individuální záležitost a vy potřebujete nejenom takovou obchodní strategii, která funguje obecně nebo funguje někomu jinému, ale převážně takovou obchodní strategii, která funguje vám. A zda-li vám strategie skutečně funguje nebo nikoliv nezjistíte bez důkladného backtestu a paper-tradingu (viz dále).

    4. absence dostatečného backtestu

    Mnoho obchodníků se jakkoliv neobtěžuje testovat obchodní strategii na historických datech (tzv. backtesting). Zkrátka a dobře, řada obchodníků někde převezme nebo koupí strategii a zakrátko ji jde již obchodovat živě. Každému živému obchodování by však měl předcházet backtest, tj. vyhledávání obchodů dle dané strategie na historických datech, jejich zapisování a následně bližší zkoumání. Právě backtestu by mělo být věnováno skutečně hodně času – my s Petrem věnujeme backtestu často mnohem více času, než samotnému tradingu. Backtest je totální základ úspěšného obchodování. U každé stratgie si musíme sami prověřit její funkčnost (důvěřuj, ale prověřuj) a navíc i poznat veškeré její silné a slabé stránky, které nás připraví lépe na reálné obchodování dané strategie. Smutnou realitou zůstává, že až 80% obchodníků se vůbec neobtěžuje s backtestingem začít. Nepřipomíná vám to číslo něco? (Dobře jim tak....)

    5. absence paper-tradingu

    Po fázi backtestingu přichází fáze paper-tradingu. Než vložíme do strategie reálné peníze, měli bychom jí nějakou dobu testovat „nanečisto“, tj. v reálném čase s reálnými aktuálními grafy, avšak pouze hypotetickými výsledky. Opět platí, že mnoho obchodníků se vůbec neobtěžuje této fázi věnovat. Mnoho obchodníků na to jednak nemá trpělivost, jednak neustále žije v pocitu, že jim něco utíká – zejména pak zisky, které tvoří hypoteticky a přitom už by je mohli dávno tvořit reálně. Pamatujte si, že v tradingu vám nic neuteče. Zisky byly, jsou a budou. Vždy tu bude mnoho skvělých příležitostí a nikdy vám nic neuteče. Takže paper-trading nepodceňujte a z hypotetických zisků se těšte stejně, jako z těch reálných. Jsou totiž dobrým základem a dají vám mnoho sebedůvěry, kterou každý nováček potřebuje jako sůl.

    6. žádná nebo nedostatečná práce na money-managementu

    Vstupy, vstupy, vstupy. To je to, čím se nejvíce zabývá nováček-amatér. Vstupy jsou nejméně důležitou součástí obchodování. I náhodné vstupy mohou vydělávat peníze, pokud jsou doplněné náležitým money-managementem. Proto je třeba věnovat se tomuto tématu mnohem více, než samotným vstupům. Do oblasti money-managementu spadá správné umistťování a správná velikost stop-lossu, správné výstupy z trhů, position-sizing. Většině z toho se věnujeme jak zde na finančníkovi, tak na naších seminářích (na těch pak převážně technice MAE/MFE – naprosto nejdůležitější složce money-managementu a vlastně i celého obchodování). Nespadněte tedy do toho, že vaše hlava bude přemýšlet o tradingu pouze a jen z pohledu vstupů. Raději si najděte pouze jeden indikátor/jednu techniku vstupů a dále se spíše než další indikátory snažte zkoumat, co mohou s vaší obchodní strategií provést různé velikosti SL, různé metody výstupů a různě veliké profit-targety. Posunete se k reálným profitům mnohem rychleji, než pokud byste stejný čas strávili bádáním nad dalšími a dalšími indikátory a dalšími a dalšími vstupy.

    7. uvažování pouze z pohledu jediného kontraktu

    Začínající obchodník vše posuzuje pouze a jen z pohledu obchodování s jediným kontraktem. Obchodovat s jedním kontraktem je dobré pro učení se, hraní si a „blbnutí“. S jedním kontraktem však nikdy skutečné jmění nevyděláte. Je to opět money-management, který vám vydělá skutečné miliony. Konkrétně část nazvaná position-sizing, která nám říká, kdy v rámci obchodování přidávat kontrakty a kdy zase ubírat. Position-sizingu jsme již věnovali několik článků zde na finančníkovi a vy byste o této záležitosti měli uvažovat od samého začátku. Resp. position-sizing by již od samého začátku měl být nedílnou součástí vašeho obchodního plánu i vašich back-testů!!!

    8. příliš času stráveného na nepodstatných věcech

    Nováčci mívají podivný zlozvyk – věnovat příliš času příliš nepodstatným věcem. Například výběrem vhodného software pro začátek, zkoumáním desítek a stovek indikátorů nebo řešením toho, v čem je broker A lepší než broker B. Ne, že by to nebylo z určitého pohledu důležité, ale ani software, ani platforma, ani broker nejsou tím, co vám v budoucnu bude vydělávat peníze. Osobně například software již nějaký čas nevěnuji vůbec žádnou pozornost – i když vlastním většinu nejlepších a nejdražších obchodních programů, pracuji ze všeho nejčastěji s Excelem. Ten mě totiž udělá veškerou potřebnou službu, nutí mě dělat jenom to, co skutečně pro svůj trading potřebuji a netrávím stovky hodin zkoumáním zbytečných a nepotřebných funkcí, které stejně nikdy nevyužiji. Nováček by v začátku neměl podobnými věcmi ztrácet čas. Na začátku stačí vzít průměrný software, průměrnou platformu a průměrného brokera a raději věnovat čas tomu, jak si postavit nebo uzpůsobit již hotový systém tak, abych co nejdříve vydělával, dále věnovat čas zkoumání grafů a získávání citů pro trhy, zkoušení různých technik výstupů, stop-lossů a profit-targetů a práci na vlastní psychice. Vše ostatní je až druhořadé a dá se vylepšovat až v pozdější fázi – ideálně v té, kdy už vyděláváme nějaké ty dolary.

    9. komplikovanost

    Nováčci milují věci komplikovat. Trading sám o sobě je velmi jednoduchý, není třeba věci komplikovat. Většina profitabilních systémů pracuje i s jediným indikátorem, nebo zcela bez indikátoru. Nováček však většinou začíný s myšlením "čím více indikátorů, nástrojů nebo přístupů budu kombinovat, tím větší šance na úspěch". Nováčci mají nejraději, když jsou jejich grafy plné různých barviček, hejblátek, čar, čísel. Čím složitěji graf vypadá, tím lépe se cítí. Většinou však překomplikují vše natolik, že se pro samou komplikovanost nedá již jejich systém obchodovat.
    Jednoduchost je naprostým základem úspěšného obchodování. Čím méně prvků použijete, tím větší šance na úspěch. Tím větší šance, že nebude systém přeoptimalizovaný a že bude obsahovat pouze tolik prvků, aby bylo možné rychle reagovat na signály a různé situace. Lidé si z nějakého důvodu velmi rádi komplikují život. Nedovolte, aby se toto stalo právě vám v oblasti tradingu.

    10. málo práce na výstupech

    Správný výstup je velmi často podstatně důležitější, než vstup. S dobrým systémem výstupů můžete postavit profitabilní systém s prakticky libovolnými vstupy (dokonce i čistě náhodné vstupy mohou generovat zisky, pokud použijete správný money-management a dobrý systém výstupů).
    99.9% traderů-amatérů tráví 99.9% času vstupy. Pokud chcete získat náskok před ostatními a vydat se na cestu profitabilního tradingu, začněte jinak: začněte otázkou, jak se snažit vystupovat tak, abyste většinu času vystupovali co nejvíce na konci velkých trendů. Až naleznete odpověď na tuto otázku, pak se teprve začněte zabývat vstupy. Takto myslí profesionálové a takto byste se měli naučit myslet i vy.

    1.4.2007

    Tomáš Nesnídal


×

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.