Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Co si sami sobě říkáte, když se zrovna nedaří?

    Za více jak dekádu nesmírně bohatých zkušeností s tradery ze všech koutů světa mohu říci, že psychologie zůstává i nadále jednou z nejnáročnějších výzev tradingu. Počínaje věčnou konfrontací mezi (často nelogicky nerealistickými) očekáváními a realitou, konče mnoha emotivními reakcemi v situacích, kdy si to nejméně přejete.

    Výčet běžných psychologických vnitřních soubojů traderů by mohl být zřejmě skutečně velmi dlouhý, možná se postupně různými aspekty budeme zabývat ještě později. Dnes bych ale rád vysvětlil nejzákladnější věc ze všech a tou je to, jak řada traderů nechtěně sama sebe programuje k trvalému neúspěchu, aniž si to sami uvědomují. Za vším přitom stojí zdánlivě nenápadná a pro mnohé (mylně) možná i nepodstatná věc – a to sice, co sami sobě říkáte, když se zrovna nedaří. Každý má určitý druh samomluvy, který si v podobných situacích opakuje vždy dle podobného vzorce a ve většině případů tak nechtěně programuje své podvědomí pro další a další neúspěchy.

    Obecně by se daly typy samomluvy shrnout do čtyř skupin, a to s následujícími dopady.

    KATEGORIE 1 – SEBETRÝZNITEL: "Jsem blb. Můžu si za to sám."

    Lidé milují neustále za něco trestat sami sebe. Je to dáno naprogramováním našeho chování už od útlého dětství: Kolikrát jsme slyšeli věc jako "styď se" nebo "jdi do kouta, a přemýšlej o sobě"? Nezřídka dost často na to, abychom tyto neefektivní vzory chování vzali za své a přirozené a nesli si je v sobě po zbytek života, tj. i do tradingu.

    Samomluva sebetrýznitele je nejnebezpečnější a nejvíce zničující ze všech. To, co si po každé chybě nebo neúspěchu ve své hlavě sami sobě řekneme, to bude naše příští realita. Pokud sám sobě říkám "jsem blb", programuji své podvědomí na to, abych byl blb. Pokud sám sobě říkám "mohu si za to sám", buduji si sebetrýznitelský koncept, kdy budu podobné situace podvědomě vyhledávat i nadále, protože, leč si to nechci přiznat, sebetrýznění mně svým způsobem dělá dobře. Jakýkoliv takovýto podobný druh samomluvy programuje naše podvědomí na jediné – další neúspěch. Podvědomí totiž dělá jediné – dlouhodobě nás ubezpečuje o tom, co jsme si za ta léta pečlivě vsugerovali. S touto kategorií samomluvy se náš trading nikdy nezlepší. Vždy budeme ten "blb, který si za to může sám".

    KATEGORIE 2 – OBĚŤ: "Všechno je proti mně. Technika, trhy, broker, manželka i pes."

    Toto je další druh samomluvy s fatálními následky. Bohužel, syndrom sebetvoření oběti je zejména v dnešní době u nás nesmírně oblíbený a rozšířený. Sebelítost a pocit lamentování nad tím, jak jsme se stali oběťmi vlády, systému, zaměstnavatele, klientů, počasí, okolností, psa a kočky jsou všudypřítomné. Nebudu nyní vysvětlovat, proč je toto zásadně špatně a proč ve skutečnosti nic jako špatné okolnosti ve skutečném úspěchu nefunguje, o tom možná až příště. Nyní se vrátím k tradingu.

    Lidé, co milují dělat ze sebe oběti (je jich obrovitánské množství), programují své podvědomí opět na jediné – aby nadále byli oběťmi. Svým způsobem je to pohodlný a velmi alibistický stav, protože jakýkoliv neúspěch je možné rychle a snadno přenést na někoho druhého nebo na různé okolnosti, a tak si zdánlivě nalháváme, že vlastně my za neúspěch nemůžeme a že ve skutečnosti bychom mohli být kdykoliv úspěšní, kdyby jen... Je to ale veliké sebeobelhávání, které opět vede k jedinému – budeme trvale neúspěšní. Nejenom v tradingu, ale ve všem ostatním.

    Pokud si při neúspěchu sami sobě říkáte, kdo vše a co vše může za váš neúspěch, máte výrazný problém na své cestě k úspěchu. Bohužel.

    KATEGORIE 3 – EMOCIONÁLNÍ OPTIMISTA: "To bude dobrý."

    Třetí kategorie je určitým důležitým přechodem mezi dvěma předešlými a tou poslední, která vede k úspěchu.

    Lidé v této kategorii jsou již výše, nemají potřebu se sebetrýznit ani hledat kolem sebe viníky, pokud se jim nedaří. Lidé v této kategorii jsou již optimisté a věří, že věci se vylepší a časem se dostanou na správnou cestu.

    Toto je již gigantický posun vpřed, který začíná přinášet radikální změnu v uvažování. Pokud je toto váš druh samomluvy, jste již na dobré cestě, ale bohužel stále vzdáleni od úspěchu. Problém tohoto přístupu sebemluvy je v tom, že je příliš emocionální. Samotná emocionální víra v to, že něco bude dobré, ještě neznamená, že to tak bude. Navíc s podobným přístupem máte i další problém: Jelikož více lidí spadá do předešlých dvou kategorií, a vy se mezi ně nechcete řadit, vnitřně své "to bude dobrý" obhajujete velmi intenzivně jenom proto, abyste se nenechali strhnout do negativity ostatních. Tím z celé záležitosti děláte ještě více emocionální věc a i přes pozitivnější přístup a více úspěchů se stále nejste schopni posunout výrazněji vpřed.

    KATEGORIE 4 – KONSTRUKTIVNÍ PRAGMATIK-OPTIMISTA: "Aktuální stav je odrazem a návodem k lepší budoucnosti a vím, co si z toho vzít. Děkuji za to. "

    Poslední kategorie je velmi vzácná.

    Skutečně úspěšní lidé se naučili chápat neúspěchy jako zrcadla k tomu, co začít dělat jinak a správně. Problém této kategorie je v tom, že mnoho lidí si je vědoma, že by to tak mělo být, ale posunout se do této kategorie je nesmírně náročné.

    V prvé řadě to vyžaduje pochopit, uvědomit si a přijmout, že jen a jen my sami jsme zodpovědní za náš život, a tudíž i náš trading. Následně přijmout a pochopit, že není třeba se trýznit, pokud něco uděláme špatně, ale také že nemáme nikoho vinit – ani sebe samotné! Zde dělá mnoho lidí chybu – když si uvědomí, že není správné vinit lidi kolem sebe, protože je třeba sám převzít vlastní zodpovědnost, začnou vinit sami sebe. Jenomže to je stále dokola to samé – kategorie 1 a 2. Trik je v tom začít hledět na neúspěchy jako na příležitosti. Pokud neúspěch vidím jako signál k tomu, co kde zatím ještě nedělám správně a ideálně, nemusím sám sebe vinit, protože namísto chyby vidím příležitost, ale zároveň nemusím ani cítit od těchto chyb odprostění se tím, že z nich jen udělám "další okolnosti", protože jsem již za celý proces převzal plnou zodpovědnost.

    Tento stav přináší zajímavou kombinaci optimismu, konstruktivního pragmatismu, hlubokého akceptování věcí a neuvěřitelně rychlého posunu vpřed. Kdy vše vypadá, jako by náhle přicházelo samo a vy věděli, co máte dělat. Do tohoto stavu je také nesnadné se dostat, protože předešlé kategorie se opouštějí těžko. Vyžaduje to hodně práce na sobě samotném, hodně upřímnosti k sobě samotnému.

    Závěrem

    Řada lidí může dokonce oponovat, že nejdůležitější je edge, že pokud máte dobrou edge, vše výše už je nepodstatné. Důrazně nesouhlasím. Stavy popsané výše vás dříve či později doběhnout i se skvělou edge. Viděl jsem řadu traderů se skvělou edge, které dohnalo nejprve jejich vlastní ego a následně, když věci přestaly jít správným směrem, projevila se v nich naplno síla kategorie 1 nebo kategorie 2. Takže upadli do své sebelítosti, vinění okolností a nedokázali již iniciovat potřebné změny, aby se jejich edge vrátila na správnou dráhu.

    Bohužel, psychologická stránka byla, je a nadále bude největší výzvou traderů. A to mám také na tradingu nejraději – tu úžasnou možnost nejenom vytvořit si úžasný byznys a nezávislost, ale také více poznat, pochopit a naučit se lépe ovládat sebe samotného. Čímž se svoboda a bohatství ještě více rozšiřují.

    Takže, pokud chcete začít a chcete svou osobnost směřovat k růstu, začněte sledováním vlastní sebemluvy a jejím postupným měněním. Začněte sledováním momentů, kdy se nedaří. Co sami sobě říkáte? Co to říká o vás? Proč si říkáte, co říkáte? Co by bylo lepší si říkat? A nestojí za to zkusit sebemluvu příště trochu modifikovat – jen ze zvědavosti, co to udělá a jak se budete cítit poté?

    20.9.2015

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.