Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Jak se připravit na ztráty v tradingu

    Minulé dva týdny jsem obdržel několik dotazů, shodou okolností na stejné téma: jak se mám vypořádat se ztrátami? Tradeři v emailu popisovali většinou příběhy o tom, jak začali trading úspěšně, dodržovali plán a prvních pár týdnů až měsíců generovali profit - náhle však přišel zlom, začali přicházet ztráty a jejich psychika byla natolik nalomená, že dalším krokem bylo prudké porušování obchodního plánu. To samozřejmě vedlo ještě k větším ztrátám. Co s tím?

      


    Foto (c)iStockphoto.com/Davefred&nbsp 

    Popsaný problém je velmi častý a týká se většiny traderů. Dobrá zpráva tedy je, že tento fenomén se netýká pouze vás. Špatná zpráva je, že ztrátová období byly a s vysokou pravděpodobností budou. Je pravděpodobné, že jste neudělali nic špatně – pouze z nějakého důvodu automaticky očekáváte, že budete mít zisk každý měsíc. Jenomže trading není zaměstnanecký poměr. Není naprosto jediný důvod proč se domnívat, že nutně musíte mít ziskový každý měsíc.

    Základní problém tedy vidím v prvé řadě v očekáváních a v druhé řadě v krátkozrakosti.

    Očekávat automaticky profit k nějakému konkrétnímu termínu (týden, měsíc) je nebezpečné. Samozřejmě, vašim záměrem by mělo být dělat vše proto, abyste končili v profitu každý měsíc nebo každý týden (nebo třeba i každý den), není ale možné na tom automaticky stavět svá očekávání. To je totiž velmi nebezpečné a zrádné: pokud nastavíte svému mozku očekávání, které berete jako "tutové", pak v případě nenaplnění takového očekávání vznikne v mozku neurotický konflikt. V podstatě nejde o nic jiného než o určitý biochemický proces, který ale způsobí určitou "kontrakci", ze které se začnete cítit špatně, poraženě, méněcenně. Důsledkem toho pak je, že jak v aktuálním momentě sami sebe vidíte, tak vypadá i váš trading. Pokud se právě vidíte jako slabí a špatní tradeři - nečekejte, že trading bude jiný. Přitom v konečném důsledku jste možná neudělali z pohledu svých obchodů nic špatně (k tomu slouží obchodní deník, abyste prošli své obchody a sami si zodpověděli otázku, kde máte nedostatky a v čem jste naopak silní - a dle toho následně upravili svůj obchodní plán). Pouze jste dali mozku očekávání a tím pádem automaticky i možnost budoucího neurotického konfliktu. A věřte, že dříve či později přijde moment, kdy se očekávání nenaplní.

    Samozřejmě, pokud jste až doposud byli, nebo stále jste, někde zaměstnáni - vaše očekávání je v hlavě zaryto už tak pevně, že o něm ani nepřemýšlíte. Jelikož možná po celé roky dostáváte v pravidelný den na svůj účet výplatu, který vám navíc garantují tuny zákonů, stát, odbory - a já nevím kdo a co ještě – berete tedy výplatu ke konci měsíce jako samozřejmost. Vaše očekávání je v rámci klasického zaměstnaneckého poměru naprosto správné a legitimní - bohužel ale nikoliv v oblasti tradingu.

    Přesto si většina tato očekávání do tradingu nevědomky nosí. Jejich mozková mapa automaticky očekává, že to, co platilo v případě A (zaměstnanecký poměr), bude platit i v případě B (trading). Pokud taková očekávání nejsou naplněna - vzniká problém. Jenomže o tom je trading: bez záruk.

    Je bohužel pravda, že změnit toto myšlení vyžaduje čas. Jeden z důvodů, proč je toto myšlení těžké změnit, je i již zmíněná krátkozrakost.

    Jako krátkozrakost v tomto případě chápu příliš krátký časový horizont, ve kterém očekáváme zisk. Opět to pramení ze "zaměstnaneckého komplexu". Jelikož jsme až doposud dostávali výplatu měsíčně, automaticky očekáváme, že každý byznys funguje takto - že každý byznys odměňuje na měsíční bázi. To ale není zdaleka pravda. Drtivá většina společností funguje na kvartální bázi, nikoliv na měsíční. Mnoho společností hledí na svůj profit i z pohledu půlroku nebo celého roku. A trading je jako byznys nebo firma, nikoliv jako zaměstnanecký poměr. Takže očekávat automaticky profit každý měsíc může být krátkozraké. Opět podotýkám, je naprosto v pořádku soustředit veškeré snahy na to, abyste každý měsíc (nebo i týden) s profitem opravdu zakončili a je správné dělat vše proto, aby to tak i bylo. Není ale možné brát to jako automatické, protože ve hře je vždy příliš mnoho faktorů. Proto mnoho nováčkům může pomoci, když začnou hledět na své výsledky s trochu větším odstupem a z trochu většího časového horizontu - alespoň čtvrtletně. Tak jako to dělají velké firmy. Nejenom, že tím budete posilovat velmi potřebnou trpělivost, ale v případě neúspěšného měsíce budete schopni pohlédnout na větší celek a vědět, že často ještě není stále nic ztraceno. To vám dá mnohem více energie a sebedůvěry než začít přecházet po neúspěšném měsíci do poraženeckého stavu.

    Trading a bazény

    Před dvěma měsíci jsme cestovali po Asii s jedním známým, který vlastní malou výrobnu na bazény. Docela mě zajímalo, jak takový byznys s bazény funguje, a tak jsem se hodně vyptával. Nakonec jsem došel k závěru, že příklad takového byznysu s bazény je velmi dobré přirovnání k tradingu. Nyní tedy zkusím trochu popsat takovou výrobu a prodeje bazénů - sami pochopíte proč. Upozorňuji, že pro zjednodušení uvádím spíše ilustrativní čísla, podstatná je pointa, nikoliv naprosto přesné číselné hodnoty.

    Takže, řekněme, že můj známý zaměstnává 6 pracovníků, kteří ho stojí v nákladech firmy 240 000,- Kč měsíčně. K tomu platí řadu dalších věcí, takže jeho reálné náklady jsou kolem 350 000,- Kč měsíčně.

    Nyní řekněme, že jeho zisk na jednom bazénu je 20 000,- Kč. Bazény vyrábí velké a na zakázku i instaluje, takže je to adekvátní zisk na jeden bazén.

    Jak jsem se dozvěděl, byznys s bazény rozhodně není jednoduchý: během ledna a února je poptávka velmi malá, často až o 60 % větší, než ve zbytku roku. A naopak, s příchodem jara se začíná poptávka zvyšovat. Zde jsem tedy připravil jednoduchou tabulku s prodeji, která dává představu o tom, jak takový byznys s bazény může vypadat na měsíční bázi:

    Čísla nejsou úplně přesná, pro ilustraci ale dostačující. Jak vidíte, v lednu a únoru firma prodělává. To je fakt, který mně můj známý potvrdil - od prosince do února až března zkrátka a dobře svoji firmu "dotuje". Březen je nula od nuly pojde, s příchodem jara se začíná situace zlepšovat a firma vydělává.

    Pokud bych se koukal na firmu z pohledu jednotlivých měsíců, už po lednu nebo únoru bych asi musel byznys "zabalit". Pokud bych se díval na úspěšnost firmy čtvrtletně, pořád bych zrovna nejásal. Pokud dám ale stranou krátkozrakost a podívám se na firmu z pohledu půlročního, pak zisk necelý milion a průměr 130 000,- Kč na měsíc není špatné. Nemluvě o tom, že nejlepší sezóna teprve přijde.

    Představte si nyní, že čísla se netýkají prodeje bazénů, ale tradingu. Skutečně ještě vidíte jediný důvod, proč by měl trading za každou ceny generovat profit každý měsíc? A vidíte, jak s delším odstupem vypadá celý byznys rázem o poznání lépe? Na konci roku můžete mít profit ve výši příjemných 2 milionů korun - a přesto první 3 měsíce vypadaly, že proděláte kalhoty.

    Trading není zaměstnanecký poměr. Na trading vždy musíte hledět jako na byznys, resp. jako na firmu.

    Závěrem

    Změna úhlu pohledu často pomůže více, než byste čekali. Pokud změníte úhel pohledu na svá očekávání a na období, v rámci kterého chcete posuzovat výkonnost, je docela pravděpodobné, že pro vás bude zvládání ztrátových období snadnější. Zde tedy shrnutí.

    1) Mějte realistická očekávání adekvátní tomu, na jaké úrovni váš trading právě je, kolik už máte zkušeností a jak dobře jste dokázali obchodovat doposud.

    2) Snažte se generovat pravidelný zisk, ale neberte to jako dogmaticky nutné. Nestavte na tom automatická očekávání.

    3) Začněte se na svou výkonnost dívat s větším časovým odstupem.

    Samozřejmě jsou i další způsoby, jak se naučit lépe vyrovnávat se ztrátami a stresem, který z nich pramení. Já sám například praktikuji dvakrát denně transcendentální meditace, což je dle mého názoru jedna z nejsilnějších a nejlepších metod na vyrovnání s jakýmkoliv stresem. Je ale jasné, že podobné alternativní techniky už nemusí být pro každého.

    P.S.

    Pokud máte i vy nějaký způsob, jak se lépe vypořádat se ztrátovými obdobími, určitě se podělte v diskuzi.

    27.2.2011

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.