Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Poradna: Měl bych nakoupit Bitcoin?

    Poslední týdny doslova vypukla mánie kolem virtuální měny Bitcoin a spekulací s ní. Dostal jsem několik dotazů, zda je vhodný moment na další nákup této měny. Odpověď netřeba hledat daleko – leží mezi taxikáři.

    Nejprve bych rád řekl, že se nerad pouštím do debat o tom, co je právě "žhavé" a stálo by za nákup. Jsem trader a jako trader svůj úspěch na burze nevytvářím skrze "žhavé tipy", ale skrze konstantně obchodovanou výhodu s kvalitním money managementem. Přesto čas od času o nějakých "žhavých" věcech napíšu – a to většinou v době, kdy o ní hovoří všichni jako o "jisté" investici, která už nemůže jít jinak než vzhůru. V takové době většinou začínám všechny varovat, že daná "jistá" investice je právě na prahu kolapsu a přinese jen bolest a zklamání. Tímto způsobem jsem před lety poměrně přesně předpověděl pád ropy (kdy všechna média hovořila o tom, že ropa bude za pár dnů na ceně 200, nakonec padla na 30 USD) a není to tak dávno, co jsem o podobné nesmyslné bublině v podobě zlata opakovaně zde na serveru varoval s tím, že zlato je na svém vrcholu a přijde výraznější pokles (pamatuji si, že v té době byl můj názor přijímán většinou se značnou nevolí, až pohrdáním – stačí se však podívat, kde je cena zlata dnes). Nechme ale nyní ropu a zlato a pojďme k Bitcoinu.

    V prvé řadě nutno říci, že ano – na Bitcoinu se vydělaly miliony. Nemalé množství lidí pár dolarů proměnilo doslova v miliony a růst Bitcoinu byl poslední měsíce fenomenální. To je určitě ta dobrá zpráva.

    Ta špatná zpráva je, že pokud vy nepatříte k těm, co ony miliony na Bitcoinu vydělali, s velmi vysokou pravděpodobností už k nim ani patřit nebudete.

    Je nutné si uvědomit, jak funguje investiční svět spekulací. Spekulant je člověk, který vyhledává příležitosti a je ochoten riskovat omezenou část peněz za to, že některá z jeho investičních příležitostí může v budoucnu nečekaně překvapit. Většina investic obecně nepřekvapí, ale čas od času jediná z nich, právě třeba taková jako je Bitcoin, stačí k tomu, aby se zaplatily ztráty z těch ostatních a ještě zbyl královský profit. Spekulanti tudíž nakupovali Bitcoin už v ranějších fázích započatého trendu (začali nakupovat krátce po prvních nadšencích) a řada z nich i postupně po celou dobu zřejmě přikupovala – avšak přikupovala už do realizovaného zisku. Pointou však zůstává, že spekulanti začínají nakupovat spíše v raných fázích a jsou si vědomi svého risku.

    Oproti tomu je zde běžná masa lidí, která nechce o risku ani slyšet. Chce mít jistotu, chce "zaručený tip". Běžná masa nemá ani páru o tom, jak investice fungují a řídí se jediným – názorem většiny. Běžná masa čeká, až většina "předschválí", že toto je asi opravdu dobré a stojí to za nákup. Běžná masa chce vědět, že když něco udělá (nakoupí), dělají to tak všichni, takže oni neudělají žádnou chybu, pokud udělají totéž – a pokud to náhodou nevyjde, nebudou za voly, protože se s nimi v tom poveze i většina. Běžná masa tedy vyčkává do úplně nejposlednějšího okamžiku a nakupuje zásadně na vrcholu.

    Klíčovou roli pak zde z mého pozorování hrají již zmínění taxikáři (a to po celém světě). Ti totiž vozí celý den klienty ze všech koutů a společenských vrstev a čas od času pochytí nějakou zajímavou debatu. Pokud se v debatách vyskytuje stále častěji slovo "vydělat" ve spojitosti se slovem "Bitcoin", začnou se sami pídit po tom, co to ten Bitcoin vlastně je – a jak by ho také mohli nakoupit. Proto v době, kdy jsem varoval před pádem zlata, jsem opakovaně všude po světě, kde jsme právě cestovali, vyzvídal, zda daný taxikář ví o stoupající ceně zlata a zda už nějaké nakoupil. Jakmile jsem začal slýchat, že ano, nebo že to alespoň udělal někdo z jeho rodiny (bratr, bratranec apod.), nabral jsem hodně rychlé podezření, že zlato začala nakupovat hlavní masa – a máme zde tedy absolutní vrchol.

    Tuto mou "fundamentální analýzu" jsem nadále vždy ověřil ještě i skrze média. Nejde totiž jenom o taxikáře, ale také o to, aby hlavní média co nejvíce hovořila a psala o tom, že daná věc je nyní "nejžhavější investicí", která půjde – jak jinak – už pouze nahoru. To je totiž další důležitý díl celé skládačky. Běžní novináři nevědí o investování prakticky vůbec nic a jejich náplní práce je především hledat "senzace". Toho jsou si ale na druhou stranu moc dobře vědomí profesionální investoři, banky a zkrátka "velké peníze", které když začínají tušit, že příležitost se blíží ke svému vrcholu, ochotně (a rafinovaně) nějakou takovou "investiční senzaci" novinářům poskytnou, aby měli začít komu velmi rychle prodávat své obří pozice.

    Takže kombinace "efektu taxikáře" a "zaručené investice v médiích" je přesný moment, kdy zde máme vrchol a jsme zřejmě před kolapsem.

    A kde si nyní v tomto stojí Bitcoin?

    Bitcoin se aktuálně začíná stávat tématem mnoha pracovišť. Lidé, kteří ještě nedávno nevěděli, co Bitcoin je, mají dnes najednou názor na to, kam příští dny půjde, a řada lidí začíná uvažovat u nákupu. S taxikáři jsem o Bitcoinu zatím nehovořil, ale za pár týdnů se vydáváme na cesty, takže asi začnu. Vsadím se, že začínají pojem "Bitcoin" registrovat.

    Média jsou Bitcoinu čím dál tím plnější. Začínají se ozývat i hlasy miliardářů o tom, jak je to skvělá nákupní příležitost (což znamená, že své pozice potřebují začít prodávat).

    A mezi tím stojí vlády, které hledí na to, jak je možné beztrestně prát špinavé peníze, provádět dobře skryté transakce a nakonec ani nic nedanit. Je jen otázkou kratší chvíle, než regulace také zasáhnou – což rozhodně k dalšímu růstu nepovede.

    Z těchto důvodu se tedy z mého pohledu zatraceně rychle blíží vrchol. A kdy začít shortovat? Nevím – a je mně to jedno. Nejsem gambler, co vsází na "jistoty". Jsem trader, co si s kvalitním money managementem obchoduje své vlastní výhody v trhu.

    1.12.2013

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.