Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Principy ziskových obchodníků

    Začínající tradeři se často pídí po taktikách a principech, které oddělují profitující tradery od těch neúspěšných. Čím více máme s Tomášem možnost pozorovat náš vlastní vývoj a současně vývoj tisíce dalších traderů, tím více jsem ujišťován, že skutečně existují určité jasné základy, bez kterých nelze obchodovat dlouhodobě profitabilně.

      


    Foto (c)iStockphoto.com/Flashback7&nbsp 

    Vím, že řada nováčků bude v článku hledat nějakou technickou pomůcku, která stojí za úspěchem ostatních, a kterou oni neznají nebo nemají k dispozici. Bohužel vás musím zklamat – nic takového neexistuje. Pochopitelně existují přístupy, které mohou dávat jednotlivým obchodníkům větší smysl a jistě jsou strategie, které v principu mohou nadělovat vyšší zisky a úspěšnost než jiné. Ovšem hovoříme-li o základní stabilní ziskovosti, ta má podle mé zkušenosti základ trochu jinde než v konkrétních nuancích obchodního plánu (hlavně vstupech), kde „svatý grál“ začínající obchodníci hledají nejčastěji.

    Sebedůvěra ve vlastní rozhodování

    Úspěšní lidé v jakémkoliv oboru mají jedno společné – jsou samostatní, ochotní neustále pracovat na svém rozvoji, rozhodují se svým úsudkem a nebojí se dělat vlastní rozhodnutí (za které pak musí nést vlastní zodpovědnost). Úspěšní tradeři mají toto stejné.

    Je zřejmé, že trhy jsou prostorem plným nejistoty a začínající tradeři mají tendenci v takovém prostředí hledat alespoň nějaké „jistoty“ – například v podobě rad nalézaných skrz různá diskuzní fóra či placené služby. Určitá drobná forma podpory může pochopitelně pomoci, ale chce-li být trader úspěšný, musí aktivně vést sám sebe. Už jen z toho důvodu, že v trhu si skutečně každý musí najít právě tu svoji cestu. Ostatně stejně to funguje v libovolném jiném businessu. Představte si například podnikatele, který by měl snahu každé – i sebemenší – obchodní rozhodnutí týkající se jeho firmy někde konzultovat, protože ve vlastní rozhodování nemá dostatek sebedůvěry a obává se neúspěchu.

    Pokud se v tradingu měsíce nebo roky nikam neposouváte, přitom stále konzumujete nové informace, „jak profitabilně obchodovat“, zkuste vzít rozhodování do vlastních rukou. S velkou pravděpodobností již máte všechny informace, které potřebujete – a patrně mnoho navíc. Je čas začít budovat svůj vlastní jednoduchý systém založený na praxi vzniklé sledováním trhů. Začněte opravdu jednoduše – například od občasného jednoduchého obchodu s dostatečným RRR – a uvidíte, že skrz postupně budovanou sebedůvěru ve vlastní rozhodování budete schopni své přístupy vylepšovat.

    Přemýšlení nad zažitými klišé

    Úspěšní tradeři si našli vlastní cestu, která jim dává smysl i z pohledu určitých základních principů. Finanční trhy jsou v zásadě stejné jako kterékoliv jiné, jen komplexnější – obchodníci se snaží nakoupit levně, aby dráž prodali a naopak. Obchodní příležitosti lze identifikovat tisíci možnými přístupy. Většina z nich je popsána v knihách a na internetu. Trader, který se snaží jen přebírat myšlenky jiných, se tak často motá v nekonečném kruhu – zkouší mechanicky aplikovat fragmenty různých přístupů, u kterých ani nepřemýšlí nad podstatou, jen aby zjistil, že „toto také nefunguje“.

    V tradingu je opravdu potřeba jít po podstatě. Nespokojit se s tím, že nástroj „někomu funguje, tak to bude asi OK“. Je nutné snažit se pochopit principy, na kterých je nástroj/systém vytvořen, a pokud vám „něco nesedí“, tak se nebát myšlenku ve vlastních poznámkách rozkládat, případně zpochybnit (byť jen ze svého pohledu, kdy vám daný přístup prostě nesedí). Je důležité naučit se zavrhnout myšlenky v raném stádiu, než jim věnujeme příliš času a věnovat se jen tomu, co nám opravdu dává smysl.

    Většina obchodníků uspěje až v momentě, kdy najde cestu, která jim skutečně sedne. A jelikož jsme každý jiný, může být pro jednoho ideální cestou diskréční skalpování, pro jiného swingové obchodování nebo třeba trading s pomocí automatizovaných strategií. Je přirozené, že zejména z počátku si začínající obchodníci osahávají nejrůznější přístupy, ale o to více je nutné o věcech přemýšlet a nesnažit se mechanicky duplikovat jiné. Úspěšní obchodníci se snaží mimo jiné poznat i sami sebe, své slabé a silné stránky a na těch trading budovat. V tom je trading záludný – úspěšný trading funguje jako „celek“ – tj. jde o kombinaci mnoha faktorů – od kapitálu, časových možností a zkušeností až po individuální nastavení „hlavy“ každého z nás. Samozřejmě je fajn inspirovat se od zkušenějších, ale s rezervou – je potřeba o získaných informacích přemýšlet a ne se je slepě snažit replikovat.

    Schopnost vnímat události z dlouhodobého pohledu pravděpodobností

    Sebedůvěra ve vlastní rozhodování a používání vlastní strategie se většinou prolínají ve schopnost vnímat trading v dlouhodobém horizontu. A to je opravdu důležité. Začínající tradeři mají bohužel přirozenou tendenci posuzovat vše z pohledu aktuálních událostí – posledního obchodu nebo třeba i výsledku posledního týdne. Emoce spojené s aktuálními událostmi jsou navíc tak vysoké, že výrazně ovlivňují chování nejistého tradera. A to jak v případě ztrát, tak zisků, kdy se trader stává buď stále agresivnějším, nebo naopak bázlivým až do té míry, že přestane obchodovat. Opět si to můžeme představit na běžném businessu a podnikateli, který by zcela měnil své chování, řízení a směr firmy podle toho, kolik se v jednom týdnu podařilo sehnat jeho obchodníkům zakázek. Je zřejmé, že taková firma by nebyla moc stabilní.

    Dlouhodobá stabilita je v tradingu klíčová. Zachycení jednoho pohybu je fajn, ale z dlouhodobého pohledu to vůbec nic neznamená – obzvlášť pokud obchodník veškerý profit odevzdá následující dny zpět do trhu. Většina začínajících traderů obchoduje tak, jako by zítřek vůbec neexistoval a veškerý svůj příjem chtěli vydělat dnes.

    Dlouhodobou stabilitu jsme schopni zajistit nejlépe tak, že obchodujeme přístup, který nám sedí (viz výše), a především pokud dobře řídíme risk.

    Orientace na řízení rizika

    Orientace směrem k risk managementu je patrně největším svatým grálem, který je možné v tradingu nalézt a faktem je, že začínající tradeři tuto oblast hodně podceňují. Většinou z důvodu, že jsou na jednu stranu podkapitalizováni a na druhou stranu obchodují pro neadekvátně vysoké zhodnocení, tj. příliš agresivně.

    Pokud jste dlouhodobě neúspěšní, zkuste přehodnotit své cíle a risk, se kterým pracujete. Vezměme si příklad v intradenním obchodování – mnoho začínajících obchodníků je schopno ztratit 10 % kapitálu v jediný den jen tak, že zobchodují několik stop-lossů po sobě. Jistě to znáte. Zkuste to tentokrát jinak – riskujte například jen 1% účtu denně (byť by to měl být jediný obchod za jeden či dva dny) pro obchod s dostatečným potenciálem (RRR alespoň 1:2, raději více). Zhodnocení za měsíc nemusí být zázračné, ale i výsledek například 5-10 % za měsíc z malého účtu je něco, co vás posouvá dopředu mílovými kroky. Postupně budujete stabilní příjmy, kde máte risk silně pod kontrolou a nemůže se vám tak stát, že byste vymazali podstatnou část účtu během jednoho dne. Ostatně mnoho profesionálů obchoduje například jen první hodinu po otevření amerických indexů.

    Základem ziskového obchodování je z mé zkušenosti začít stabilně vydělávat alespoň trochu. Pokud nejste úspěšní, udělejte pro to maximum – snižte frekvenci obchodů, snižte risk. Nesoustřeďte se na tisíce dolarů vydělaných měsíčně, ale na to, abyste podle plánu exekuovali s přiměřeným riskem a odpovídajícím profit targetem svůj jeden obchod denně. Možná také uvidíte, že od stabilního obchodování nejste zas tak daleko.

    29.8.2012

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.