Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Dr. Brett: Které psychologické dovednosti jsou pro tradera nejdůležitější?

    Chvíle spících či stagnujících trhů mohou být skvělou příležitostí k nahlédnutí do svých obchodních deníků a zpětně zhodnotit své výsledky. Pokud vaše výsledky nejsou takové, jaké jste očekávali, nevyhnete se důležité otázce: „Proč?“

      

    Foto (c)iStockphoto.com/AlexMax &nbsp 

    Existují v podstatě tři základní důvody, proč tradeři neuspějí:
    1) Obchodují trh a time frame, který nabízí minimum příležitostí
    2) Obchodují systém, který neposkytuje objektivní výhodu v trhu
    3) Mají slibný trh, time frame i obchodní systém, ale nejsou schopni je správně exekuovat obchody.

    Z těchto tří důvodů je nejvíc frustrující právě ten poslední. Tradeři cítí, že mají všechny potřebné nástroje, ale v cestě k úspěchu si stojí oni sami. V mnoha případech je to proto, že rozumem řízené rozhodování začnou ovlivňovat také emocionální faktory.

    Po publikování mých nedávných článků jsem dostal několik emailu s jednoduchou otázkou: „Jak nejlépe dosáhnu dokonalého sebeovládání? Kterou technikou se ho naučím?“ Většinu psychologických překážek v tradingu způsobuje buď velmi malé sebeovládání, nebo naopak přemíra sebekontroly: v momentu, kdy tradery ovládne frustrace, začnou být na jedné straně impulsivní a ztratí disciplínu (což má za výsledek přeobchodování) nebo na straně druhé ustrašení a negativističtí (což vyústí v promeškání příležitostí vstupu).

    Klíčem k porozumění všech těchto problému, jak jsem již zdůraznil ve své knize, je uvědomit si, že jsou obvykle vyvolané psychickým a emočním stavem, ve kterém se právě nalézáte.
    Nevznikají pokaždé, za všech podmínek, ale jejich spouštěči jsou určité události a související citové stavy. Trader, který je frustrovaný nebo v depresi, obchoduje jinak než trader, který je v normálním, nevypjatém emočním stavu. Je to z důvodu fyziologie mozku: pokud jsme, ve srovnání se stavem tiché koncentrace, v emočním vypětí aktivujeme odlišné oblasti a funkce mozku.

    Z tohoto důvodu, nejdůležitější psychologickou dovedností tradera je, jednoduše řečeno, „schopnost kontrolovat míru tělesného vzrušení“. Je téměř nemožné udržet klidné a soustředěné rozpoložení mysli, pokud vaše tělo bojuje s fyziologickou reakcí „bojuj nebo uteč“ nebo se vzdává tváří v tvář porážce. Pokud dokážete kontrolovat své tělo, jste v mnohem lepší výchozí pozici pro dosažení rozumové a emocionální kontroly.

    Zde jsou tři kroky, které vám pomohou získat rychlou sebekontrolu, pokud je budete pravidelně procvičovat:

    1) Zastavte se, ať již děláte cokoliv, a dejte si pauzu;

    2) Pohodlně si sedněte a soustřeďte svoji pozornost na něco neutrálního. Jak se zmiňuji ve své knize: například psychowalkman (audiovizuálně stimulační přístroj, AVS) je ideální pomocník: jednoduše se soustředíte na světelné záblesky a pokud možno eliminujete rušivé myšlenky. Samozřejmě můžete použít i další relaxační pomůcky.

    3) Jakmile máte svou pozornost opět pod kontrolou, regulujte své dýchání pomocí delších, hlubších a pomalejších nádechů a výdechů. Zpomalení a prohloubení tempa dechu vám pomůže zpomalit váš srdeční tep, snížit svalové napětí a omezí ostatní indikátory stresu vašeho těla.

    Zpočátku možná budete muset dělat toto cvičení 10 – 15 minut několikrát denně. Jakmile si cvičení zautomatizujete, zjistíte, že dostat se do stavu klidu a soustředění trvá méně a méně času. Nakonec vám bude stačit jen zkoncentrovat mysl a párkrát se zhluboka nadechnout. Toto je ale možné jen při soustavném a vytrvalém procvičování.

    Cvičení naruší negativní vzorce myšlení tím, že ovládnete svou koncentraci. Zpomalíte své tělo, a to na oplátku zpomalí vaše poplašené myšlenky. Veliké množství negativních vzorců chování je vyvoláno pocity frustrace. A výše uvedená cvičení jsou zvláště efektivní, pokud chceme těmto frustracím alespoň částečně předejít. Podívejte se na přehled svých zisků a ztrát (P/L). Kolik peněz jste ztratili tím, že jste se neřídili svými pravidly kvůli emocionálnímu rozrušení? Pokud není výsledné číslo zanedbatelné, pak se vám časová investice, kterou vložíte do učení těmto technikám, rozhodně vrátí.

    Další dovedností, kterou by měl dobrý trader ovládat, je „schopnost změřit si svou emoční teplotu“. To zjednodušeně znamená, že se postavíte stranou jako pozorovatel a všímáte si svých myšlenek, pocitů a fyzického stavu. Tím, že si z těchto „pozorování“ utvoříte pravidelné cvičení, můžete se naučit zachycovat tyto změny stavů v době, kdy přicházejí a zužitkovat svou nově nabytou schopnost aktivní koncentrace a zklidnění před tím, než automatické spouštěče emocí naruší vaše důležité obchodní rozhodnutí.

    Toto aktivní používání soustředěného dýchání a koncentrace je obzvláště účinné, pokud se používají spolu s technikami kognitivní psychologie. Jak tedy na to?

    Úplně nejdříve doporučuji, aby každý, kdo se o tyto metody začne pokoušet, rapidně snížil počet svých obchodovaných kontraktů. Tím, že dočasně odstavíte ze hry velikost svého účtu, dovolí vám to koncentrovat se na zdokonalení své sebekontroly. Později, když ve cvičení začnete dosahovat úspěchů, můžete postupně přidávat pozice až do původního množství. (Uvědomte si, že snížení rizika při obchodování samo o sobě eliminuje vaše citové rozrušení, které může být vaším hlavním problémem samo o sobě: možná obchodujete s příliš velikým rizikem vzhledem k velikosti vašeho účtu a vzhledem k vaší snášenlivosti rizika?)

    Za druhé, před tím než začnete používat metody práce kognitivní psychologie, je zcela nezbytné, abyste naprosto dokonale ovládali techniky soustředění a práce s dechem popsané výše. Obvykle s lidmi cvičím tyto metody nejméně dvakrát denně po celý týden před tím, než začneme přidávat nové. Cílem je dokázat významně uklidnit sám sebe jen krátkým soustředěním a pár pomalými hlubokými nádechy a výdechy. K tomu je potřeba důsledný nácvik a procvičování.

    Jakmile se dokážete soustředit a uklidnit sami „na povel“, jste připraveni do svého sebevzdělávání přidat kognitivní modul. Než začnete obchodovat, pohodlně se posaďte a živě si představujte situace v trhu, které by normálně vedly k tomu, že pocítíte strach a frustraci. Například si v hlavě můžete „přehrát film“ trhu, který se pohybuje proti vám a zasahuje váš stop-loss. Klíčem je představení si pohybu trhu a váš stop v živých detailech, zatímco praktikujete své pomalé hluboké dýchání. Potom pokračujte v přehrávání svého „filmu“ tak, že si budete naprosto živě představovat sebe, jak děláte to správné, co byste v té situaci dělat měli. Představujte si, jak byste v té situaci hovořili sami se sebou a jak byste se v trhu chovali – a opět vše zatímco se udržujete v klidném a koncentrovaném stavu, dýchaje hluboce a pomalu.

    Možná budete muset opakovat svůj „film“ několikrát s různými obměnami. Doporučuje strávit tímto cvičením celkem alespoň 15 minut před tím, než se otevřou trhy. To co děláte, je doslova „drilování sama sebe“, abyste zůstali v klidu a soustředění (a chovali se správně) v situacích, které vás obvykle postaví mimo hru. Budete-li si opakovat tyto situace ve své hlavě znovu a znovu, zažijete si je (a vaše správné reakce na ně) a stanou se pro vás běžnými a nebudou vzbuzovat žádné obavy. Pokud se dokážete postavit čelem těmto situacím ve své hlavě, dokážete se jim správně postavit i v momentu, kdy se objeví v reálném trhu.

    Stojí za povšimnutí, že tato metoda funguje nejen pro schopnost poprat se s problémem v tradingu, ale také v jiných situacích, ve kterých přes všechno své odhodlání jednáte jinak, než byste chtěli. Duševní nácvik při stavu absolutní sebekontroly je způsobem jak rozšířit svou svobodnou vůli a schopnosti reagovat na události tak, jak si přejete. Užitek z toho budete mít nejen v tradingu, ale i v ostatních životních situacích.

      

    Autorem textu je Dr. Brett Steenbarger, který jej publikoval na svém blogu http://traderfeed.blogspot.com. Text se souhlasem autora přeložila pro Finančník.cz Blanka Davídková.
    Pokud vás myšlenky Dr. Bretta Steenbargera zaujaly, určitě nepřehlédněte jeho novou knihu Trading na maximum, která vyšla v českém překladu a podrobně se věnuje popisované problematice. Současně je Dr. Brett Steenbarger autorem knihy Trading Coach, která rovněž vyšla v češtině. Jde o vynikající soubor 101 rad a postupů, jak vyřešit své psychologické problémy v tradingu, a které vám tak mohou pomoci stát se podstatně lepším traderem.

    14.3.2012

    Finančník.cz


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.