Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Proč začínající obchodníci vesměs sdílejí screenshoty jen se ziskovými obchody?

      

    Čas od času dostávám do emailu screeny s ukázkou nějakého, vesměs velmi ziskového obchodu. Odesílatelé se tak nevědomky dopouštějí jedné z nejzásadnějších chyb začínajícího tradera – fixace na výsledek jediného obchodu. Jde o fenomén, který bude drtit každého začínajícího obchodníka do doby, než opravdu přijme podstatu tradingu a nezačne přes ni nahlížet nejen na své výsledky, ale i výsledky ostatních.

    Předem bych rád podotknul, že s Tomášem bohužel nejsme schopni osobně komentovat jednotlivé screeny nebo obchodní systémy. Pochopitelně jsme ale v kontaktu s řadou traderů, se kterými průběžně probíráme vše možné – především obchodní přístupy, kterým se sami věnujeme. Čas od času mi však do emailu nebo facebookové schránky přijde screenshot od nějakého začínajícího tradera, kde je graf, nějaké čáry či indikátory a uprostřed šipka označující vstup a následný výstup. Většinou doplněno o větu typu „dnes jsem udělal krásný obchod – co na to říkáte?“.

    Rozumím radosti, kterou má začínající obchodník s každým profitabilním obchodem. Bohužel tato radost je často velmi kontraproduktivní a nebezpečná. Proto si pojďme říct k tématu několik důležitých myšlenek, které na serveru sice opakujeme stále dokola, ale neuškodí si je opět znovu připomenout.

    Na výsledku jednoho obchodu absolutně nezáleží.
    Je zřejmé, že z běžného života máme všichni tendenci rozlišovat věci na podařené = dobré a nepodařené = špatné. Začínající obchodníci mají tendenci toto měřítko aplikovat na jednotlivé obchody – pokud je obchod ziskový, je dobrý; pokud ztrátový, je špatný. To je velmi chybné a destruktivní. Ztrátové obchody patří k tomuto businessu jednoduše proto, že žádný obchodní systém nemůže nadělovat jenom samé zisky. Obchod může být podařený nebo nepodařený, ale nikoliv z pohledu zisku/ztráty – z pohledu jiných měřítek (např. zda-li jsem vstoupil podle plánu a podobně). Pokud se vám podařil ziskový obchod podle plánu, neměli byste jej prožívat emotivněji, než korektní ztrátu podle svého plánu.

    Začínající trader si také většinou vůbec neuvědomuje, že neexistuje principielně dobrý nebo špatný vstup do obchodu. Každý obchod se vždy skládá ze dvou stran – jedna prodává a druhá nakupuje. Všichni přitom chtějí udělat dobrý obchod – jenom jedna strana však může v daný okamžik vydělat. Začínající obchodník může mít zdání, že situace byla „naprosto zřejmá“ – „všichni“ v jeho okolí šli například short a on jediný nakoupil a vydělal. Je toto známka „dobrého“ systému či přístupu? Může být, ale nemusí. Na jednom obchodu se naprosto nic nepozná. Navíc mnohem víc než na vstupu samotném záleží v celkovém tradingu na ostatních faktorech – těch je celá řada, ale jen pro ilustraci jmenujme například řízení obchodu (tj. kde vystoupím ze ztrátového nebo ziskového obchodu), nebo velikost kapitálu (např. jak podstatná je ztráta v daném případě pro můj účet).

    Obchodování je o konzistentním a systematickém přístupu. Pokud se chcete s někým podělit o své výsledky (ať již dobré nebo špatné), je vždy třeba komunikovat „celek“. Tj. ideálně obchodní plán (případně jeho hlavní body) a především všechny výsledky za určité přiměřené období. Pro intradenní obchodování to může být například několik týdnů.

    Komunikovat s ostatními také ztrátové obchody chce odvahu, ale je to jediná cesta, která vás může posunout vpřed.

    O myšlence nadšeného sdílení především ziskových obchodů píši i z toho důvodu, že se samozřejmě netýká pouze mé osobní komunikace. Naopak, v mnohem větším měřítku na ni narazíte naprosto kdekoliv. Většina traderů má prostě chuť se pochlubit ziskovým obchodem a na takové příspěvky můžete narážet na každém fóru, chatu nebo blogu. A tak se ti, kteří nadšeně a často velmi neobjektivně (nebo naivně) šíří své ziskové obchody, bez toho, aby zapomněli dokumentovat všechny ztráty, dostávají sami do nebezpečného bludného kruhu. Všichni okolo nich najednou publikují také jen ziskové obchody a z kruhu není příliš úniku, protože, kdo by měl chuť se v takovém prostředí „ztrapnit“. Přitom většina takových obchodníků reálně dlouhodobě prodělává...

    Jaké jsou mé rady v této oblasti?

    Sdílet své obchody (ať již veřejně, nebo v nějaké uzavřené skupině), je myslím velmi přínosné, protože názory ostatních mohou člověka posunout a obohatit. Pokud se však rozhodnete své obchody sdílet, sdílejte je zcela upřímně – jak ztráty, tak zisky. Pokud je člověk upřímný, i v tradingu platí, že se kolem něj začnou pohybovat lidé s podobným přístupem. Navíc jen s upřímným přístupem se často v různých komunitách dočkáte pomoci, pokud nějakou hledáte.

    Nezapomínejte, že jeden obchod absolutně nic neznamená. Jediné na čem záleží, jsou profity za určité období – v intradenním obchodování nejméně týdny.

    Nenechte se strhnout „pozitivními“ obchody těch, o kterých nevíte, jak si vedou dlouhodobě. Pokud narazíte na něčí obchod, který vás zaujme, přistupujte k němu jako k obecné myšlence, kterou si můžete sami otestovat. Pokud je obchod bez jakékoliv komentáře, tak je ukázka naprosto bezvýznamná.

    21.4.2010

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.