Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Zachyťte ten správný moment: indikátor Momentum

    Již jsme si v našem seriálu řekli něco o existenci indikátorů RSI a Williams %R. Indikátory mohou být velmi silným nástrojem technické analýzy, pokud víme, jak je správně používat. Mezi jedny z nejpoužívanějších indikátorů pak rozhodně patří i MOMENTUM.

    Momentum indikátor se dá považovat za „nejzákladnější“ z indikátorů. Za vynálezce momentum indikátoru je opět považován proslulý obchodník Welles Wilder, který je i autorem indikátoru RSI a který poprvé veřejně prezentoval momentum indikátor ve své knize New Concepts In Trading System. Indikátor se po svém odhalení veřejnosti stal téměř okamžitě oblíbeným nástrojem technické analýzy trhů a používá se dodnes v jakémkoliv obchodování vycházejícím z technické analýzy – tzn., hodí se stejně dobře pro komoditní obchodování, jako i pro akciové obchodování. Momentum indikátor je populární i díky možnosti snadného naprogramování do automatizovaných obchodních systémů.

    Jak momentum funguje?

    Indikátor momentum bývá často označován zkratkou MOM. Jeho základní podstatou je měřit sílu a rychlost trendu. Sílící momentum znamená, že trend nabírá na síle. Slábnoucí momentum naopak znamená, že trend „ztrácí dech“, a tak můžeme brzy očekávat jeho konec, korekci, nebo dokonce otočení trendu. Výhoda indikátoru momentum je, že nás často dokáže informovat o možné změně trendu s relativně dostatečným předstihem.

    MOMENTUM1.jpg

    Ukázka indikátoru momentum v podobě tak zvaného histogramu; indikátor nám udává s velmi slušnou spolehlivostí sílu a směr trendu. Častým doplňkem indikátoru pak bývá i jednoduchý klouzavý průměr (MA) tvořený z hodnot indikátoru.

    Z pohledu davové psychologie stojící za momentum indikátorem se dá říci, že trh vyjadřuje optimismus většiny obchodníků v rámci daného trhu a daného intervalu. Pokud momentum sílí, pak obecně převládá v trhu optimismus o budoucím růstu nebo poklesu ceny. Pokud momentum slábne, optimismus ohledně dalšího pokračování aktuálního trendu se vytrácí, je tedy třeba připravit se buďto na chvilkové váhání obchodníků, jehož výsledkem bude pravděpodobně trh pohybující se do strany, nebo na změnu nálady obchodníků, která by znamenala případnou korekci, nebo otočení trendu. Indikátor momentum je též možné představit si jako tachometr automobilu. Pokud nabíráme na rychlosti a zrychlujeme, je možné předpokládat určitou setrvačnost jízdy daným směrem. Pokud rychlost na tachometru začíná zpomalovat, je třeba se připravit prakticky na cokoliv.

    Vzorec pro výpočet momentum indikátoru je poměrně jednoduchý a jak již bylo zmíněno, lze jej snadno aplikovat do plně automatizovaných obchodních systémů:

    Aktuální MOM = Pi − (Pin)

    Přičemž:

    Pi – aktuální uzavírací cena
    Pin – uzavírací cena n úseček nazpět

    Pokud bychom tedy chtěli určit aktuální MOMENTUM s natavením periody 20, pak by postup vypadal zhruba následovně:

    Řekněme, že uzavírací hodnota poslední úsečky (Pi) je 1500; dále řekněme, že uzavírací hodnota úsečky 20 dnů nazpět (Pin, přičemž n=20) je 1000; pak:

    MOM = 1500 − 1000 = 500

    Pokud je hodnota kladná, pak se jedná o ROSTOUCÍ TREND, pokud je hodnota záporná, pak se jedná o KLESAJÍCÍ TREND

    Čím menší perioda (Pin), tím větší počet signálů dostáváme a čím větší perioda, tím menší počet signálů dostáváme. Nejčastěji používané hodnoty se různí – obvyklé hodnoty intervalu jsou 7, 14 nebo 20. Opět se ale zde meze ničemu nekladou a každý si musí najít vlastní nejlépe vyhovující hodnoty.

    Použití indikátoru

    Existuje celá řada používání indikátoru momentum. Nejpoužívanějších způsobů je celkem 5, v dnešním článku si však představíme pouze jeden – a to ten zcela nejelementárnější, avšak zároveň i velmi slušně fungující. Tak tedy:

    Nakupujte, pokud momentum indikátoru překročí nulovou čáru směrem vzhůru; prodávejte, pokud momentum indikátor překročí nulovou čáru směrem dolů.

    Vše si můžeme rovnou názorně demonstrovat na následujícím příkladu. Na obrázku vidíme komoditní graf 30letých US vládních dluhopisů (US-Tbonds). Ve spodní části pak vidíme indikátor momentum v podobě tak zvaného histogramu. V grafu pak můžeme vidět šipky, znázorňující přímo v grafu moment, kdy indikátor momentum překročil nulovou linku buďto směrem vzhůru, nebo směrem dolů. Jak vidíte, tento jednoduchý indikátor nám dokázal interpretovat velmi slušné signály k nákupu a následnému prodeji dané komodity.

    MOMENTUM2.jpg

    Ukázka jednoduchého způsobu použití indikátoru momentum: nakupujte, pokud se histogram ze spodní oblasti (pod linkou 0) otočí do horní oblasti (nad linkou 0). Opačná analogie pak platí pro prodej.

    Aplikace tohoto způsobu obchodování je možná jak na poziční, tak intradenní obchodování. Čím kratší interval nastavení indikátoru, tím více signálů dostáváme. Doporučené nastavení je interval 20.

    Závěrem

    Samozřejmě, ne vždy indikátor momentu zafunguje takto ideálně. Můžeme se – stejně jako v případě všech ostatních indikátorů – připravit i na celou řadu tak zvaných „falešných signálů“. S trochou praxe a citu však lze řadu takovýchto nežádoucích signálů „filtrovat“ a z dlouhodobého pohledu tak dosahovat s indikátorem momentum skutečně velmi slušné finanční výsledky.

     

    17.10.2005

    Tomáš Nesnídal


    Sdílíme, co nám samotným funguje.
    7 výukových lekcí.

    Jak reálně uspět v tradingu?

    Naučte se vydělávat na své sny (naše metody na Finančník.cz)

    Praktický návod, jak v trzích získat šanci vydělávat stovky tisíc až miliony dolarů ročně bez vlastního kapitálu a nutností trávit denně hodiny před počítači (bez práce to ale nepůjde).

    >> Získat kurz zdarma <<

    Další články na toto téma

    Indikátory

    Jedním z klíčových aspektů technické analýzy jsou obchodní indikátory. Tyto nástroje vám umožní lépe pochopit tržní dynamiku a mohou být neocenitelným pomocníkem ve vašem obchodním arzenálu.
    Co jsou to obchodní indikátory?
    Obchodní indikátory jsou nástroje používané v technické analýze, které matematicky interpretují historickou cenu a pomáhají jednoznačněji popsat situaci na trzích. Existuje mnoho typů indikátorů, ale v zásadě je lze rozdělit do několika kategorií:
    Trendové indikátory: Tyto indikátory pomáhají identifikovat směr a sílu trendu na trhu. Jsou nezbytné pro pochopení, zda trh roste, klesá, nebo se pohybuje v neutrálním trendu. Typickým příkladem je klouzavý průměr.
    Volume indikátory: Tyto indikátory sledují objem obchodování a mohou poskytnout informace o síle nebo slabosti trendu. Objem obchodů může být klíčovým ukazatelem, zda se trend setkává s podporou nebo odporováním. Příkladem je jednoduchý volume indikátor, případně komplexnější volume profil.
    Oscilátory: Oscilátory jsou indikátory, které se zobrazují v samostatných podokenech grafů a jejich hodnoty oscilují v pevně daném pásmu, nejčastěji mezi hodnotami 0–100. Příkladem je indikátor RSI (Relative Strength Index), který udává sílu nebo slabost trhu v sledovaném období. Nebo Stochastic.
    Indikátory volatility: Tyto indikátory měří sílu pohybu bez ohledu na směr a informují o průměrné velikosti pohybu za zvolenou periodu. Mezi nejtypičtější zástupce patří ATR (Average True Range), SD (Standard Deviation) a Bollinger Bands.
    Význam pro tradery
    Pro tradery jsou indikátory klíčové pro pochopení a predikci tržních pohybů. Pomáhají odhalit potenciální vstupní a výstupní body, identifikovat trendy a poskytovat přehled o tržních podmínkách. Nicméně je důležité si uvědomit, že žádný indikátor není dokonalý a měl by být používán společně s dalšími nástroji a metodami analýzy.

    Začínáme obchodovat V: PSAR - Parabolic SAR

    Dnešní obsah seriálu bude tak trochu neplánovanou odbočkou. V minulém díle seriálu bylo vysvětleno několik metod umisťování základního stop-lossu, jedna další metoda nyní přibyla ve formě příspěvku v našem diskusním fóru. Pojďme se tedy na tuto metodu podívat blíže.
    Jedná se o metodu umisťování a posouvání stop-lossu s názvem Parabolic SAR - přičemž zkratka SAR znamená Stop-and-Reverse. Jak tedy z názvu patrno, původně byl Parabolic SAR vyvinut jako obchodní systém, při kterém by měl být obchodník teoreticky neustále v trhu a otočit pozici vždy v momentě, když se otočí právě PSAR indikátor. O tomto využití jsem však doposud slyšel pouze v teoretické rovině - v praktické rovině se PSAR využívá převážně jako jeden z dalších způsobů umisťování a posouvání stop-lossu.
    PSAR byl vynalezen autorem indikátorů RSI a DMI - Wellesem Wilderem. Matematickou formuli zde ani uvádět nebudeme - v době, kdy dokáže PSAR vypočítat a graficky zobrazit každý alespoň trochu slušnější software toto nepovažujeme za směrodatné.
    Zobrazení PSAR v programu Gecko Track´n´Trade
    Zobrazení Parabolic SAR v programu Gecko T´n´T je doslova triviální záležitostí. Otevřete si graf, u kterého chcete PSAR zobrazit a klikněte na pravé tlačítko myši. Měla by se vám zobrazit nabídka podobná té na obrázku 1.

    Obrázek 1: zapnutí PSAR v programu Gecko Track´n ´Trade
    Zcela na konci této roletky je možné vidět nabídku Parabolic SAR. Zaškrtněte tedy tuto volbu a ve mžiku by jste měli získat obrázek podobný obrázku 2.

    Obrázek 2: zobrazení PSAR v programu Gecko Track´n ´Trade
    Jak PSAR používat?
    Opět se jedná o zcela triviální záležitost. Červené čtverečky v grafu označují místo, kam by měl být SL průběžně ideálně posouván. Pokud se čtvereček nachází NAD aktuální úsečkou grafu, pak bychom měli být vždy pouze v krátké (short) pozici. Pokud se PSAR čtvereček nachází POD aktuální úsečkou grafu, pak bychom měli být v dlouhé (long) pozici. S každým novým PSAR čtverečkem pak posuneme náš SL na novou úroveň.
    PSAR je tedy též možné využívat i jako další vhodný nástroj k posuzování nebo potvrzování našich vstupů. Osobně bych však PSAR používal v případě vstupů do trhu převážně jako potvrzovací indikátor, neboť do pozice nás může PSAR velmi často dostat „příliš pozdě“.
    Závěrem
    Parabolic SAR je bez diskuse pozoruhodný indikátor (pokud jej lze indikátorem vůbec nazývat), který jedněm může vyhovovat a druhým připadat zcela nepraktický (stejně jako u většiny indikátorů). Z ryze praktického pohledu musím říci, že posazovat stop-loss na úroveň PSAR může být velmi často příliš riskantní - často bychom byli nuceni volit stop-loss v hodnotě skutečně neúměrně vysokých částek (pokud by nám vůbec náš money-management s takovou částkou dovolil do obchodu vstoupit). Na druhou stranu, pokud se trend skutečně „rozjede“, pak vás může PSAR v trendujícím pohybu „podržet“ skutečně od začátku až do konce - viz obrázek 3.

    Obrázek 3: PSAR výborně funguje v případě výrazných trendů
    Opět tedy záleží zcela individuálně na každém, jak a do jaké míry si PSAR indikátor ochočí pro své vlastní obchodování.

    Proč mám rád obchodní indikátory a jak nám mohou pomoci

    Obchodní indikátory jsou skvělá věc. Někteří tvrdí, že nejlepší je čistá cenová akce - a mají pravdu. Jiní tvrdí, že nejlepší jsou obchodní indikátory - a mají také pravdu. Já pracuji v různých přístupech s obojím, s indikátory výrazněji více. Má filosofie není založená na tom, co je, nebo není lepší, ale co mně vydělává peníze.
    Indikátory jsou skvělá a velmi užitečná věc - pokud víme, jak je používat. Řada lidí bohužel příliš neví, jak indikátory skutečně využít a tak raději chodí a rozhlašují, že indikátory nefungují. To je velmi omezený a nezralý projev tradera, který zkrátka a dobře nestrávil s indikátory dostatek času na to, aby odhalil, kde jsou nejenom jejich slabé, ale také silné stránky - a jak takové využít. Osobně indikátory využívám v mnoha obchodních přístupech a dle mého obchodního účtu fungují vcelku dobře. Trik je samozřejmě v tom, abychom indikátory používali jinak, než k čemu byly původně určeny. A právě proto je mám rád - stále je možné objevovat nové cesty, jak je používat pro efektivní obchodování.
    Pojďme se podívat na trochu inspirace.
    Záhada indikátorů: Nezřídka fungují lépe, pokud je použijeme přesně naopak
    V případě práce s indikátory jsem poměrně rychle zjistil, že řada indikátorů funguje lépe, pokud se používá přesně naopak, než k čemu byly určeny. Klasickým příkladem jsou například oscilátory, jako RSI, Williams %R, nebo Stochastics. Oscilátory pracují s něčím, čemu se říká překoupené a přeprodané oblasti, většinou označené linkou 20 a 80:

    Ukázka překoupené a přeprodané oblasti na oscilátoru Stochastics. Mnoho dalších oscilátorů funguje na stejném principu, například RSI, Williams %R, atd.
    Klasická interpretace používání oscilátorů pak říká, že bychom měli prodávat, pokud je oscilátor nad linkou 80 a nakupovat, pokud je pod linkou 20. Abych se přiznal, s tímto přístupem jsem hodně experimentoval před mnoha lety v samotných začátcích tradingu, ale nikdy jsem v tomto ohledu příliš praktického využití nenašel.
    Oproti tomu, z řady mých studií se ukázalo, že uspokojivého výsledku můžeme naopak dosáhnout při přesně opačném použití. Tak například se ukázalo, že na překvapivě zajímavém množství akcií funguje pozoruhodně jako nákupní signál situace, kdy některý z oscilátorů (například Williams %R) použijete opačným způsobem - v případě překročení hodnoty 80 směrem vzhůru provedete nákup. Zde ukázka na jedné z akcií - jako výstup bylo použito opačné pravidlo, tj. zpětný prodej, pokud Williams %R spadnul zase pod hodnotu 80:

    Ukázka opačného použití indikátoru Williams %R na akcii Apple.
    Toto samozřejmě není žádný kompletní obchodní systém, je to ale ukázka toho, že experimentování s indikátory může vést k zajímavým výsledkům, pokud začneme přemýšlet, jak používat indikátory jinak, než k čemu byly původně určeny.
    Kdykoliv tedy zkoumám obchodní indikátory a začínám experimentovat s tím, k čemu by mohly být dobré, začnu prakticky vždy stejně: Nejprve zkouším pravý opak toho, k čemu byly původně určeny.
    Variace možností a inovace: To je to, o co tu běží
    Jak jednou začnete zkoumat nějaký indikátor a strávíte s ním trochu času v rámci experimentování, začnou vás napadat různé další myšlenky a přístupy, co "netradičního" by se dalo s indikátorem dělat.
    Fascinujícím příkladem je pro mě například klouzavý průměr.
    Tato obyčejná "křivka", která byla určena (k jinak nefunkčnímu) obchodování v případě, že trh protne klouzavý průměr určitým směrem, vypadá jako nástroj, u kterého toho příliš více vymyslet nejde. Přesto jsem v průběhu let s rostoucími zkušenostmi začal využívat klouzavé průměry více a více k obchodování korekcí (odrazy trhů od určitého typu klouzavého průměru), k výstupům a posouvání stop-lossu u mechanických strategií, k identifikaci chopu, k celkové představě o směru a síle trendu a dokonce i k budování kompletních úspěšných automatických obchodních strategií.
    Nedávno jsem například dokončil automatický obchodní systém s názvem TomNes_EMDragon, který prošel všemi mými velmi náročnými testy robustnosti (a dnes již obchoduji na živém účtu) a který je postaven na klouzavém průměru - avšak s novou inovativní složkou. Namísto vstupu na základě pouhého křížení trhu s tímto klouzavým průměrem jsem připočetl k danému klouzavému průměru dynamicky se měnící proměnnou v podobě frakce aktuální volatility trhu - systém tedy nevstupuje na křížení samotného klouzavého průměru, ale na křížení klouzavého průměru + určitá frakce aktuální volatility. Výstup je pak na konci dne a výsledky takového jednoduchého přístupu (dopracovaného do podoby kompletního systému) mohou být vcelku pozoruhodné:

    Můj systém EMDragon, který je postavený na klouzavém průměru, ke kterému je připočtena frakce aktuální volatility. I pouhé křížení klouzavého průměru může dnes ještě fungovat - pokud se použije inovativně, nově a jinak. Equity rozhodně není dílem přeoptimalizace, systém funguje na řadě indexů a prošel velmi náročnými WalkForward testy.
    Obrovské možnosti využívání klouzavých průměrů jsem si znovu uvědomil v nedávné době, kdy jsem připravoval skripta pro seminář Indikátory v praxi a pouze část o klouzavých průměrech vydala na 100 snímků v prezentaci! Princip hledání možností využití je vždy stejný: Indikátory jsou velmi dobrá věc, pokud přijdete na to, jak je využít nově a jinak.
    O diskréčním obchodování mého oblíbeného EMA34 jsem například psal v minulosti už řadu článků, například Proč mám rád EMA34 a EMA204, což je jen jeden z mnoha způsobů, k čemu všemu mohou být klouzavé průměry dobré.
    Proč tedy mám indikátory rád a jak nám mohou pomoci?
    V diskréčním obchodování mám indikátory rád zkrátka a dobře proto, že mně dávají pro mě lépe a jasněji čitelnou vizuální interpretaci trhu a vstupních signálů a v automatickém obchodování proto, že jsem po tisících hodinách zkoumání a testování našel takové, které mně při vývoji obchodních strategií velmi dobře fungují.
    Z mých zkušeností mohou indikátory pomoci v následujícím:
    1) Jednodušší vizuální interpretaci trhu, která značně zjednoduší naše rozhodování. Pro mě osobně je jednodušší nalézt obchodní signály na "vyhlazeném" indikátoru, než věčně "rozskákaném" základním grafu trhu.
    2) Určení trendu a určení chopu. Minimálně klouzavé průměry mohou v tomto ohledu udělat super službu. Pro diskréční i mechanické obchodování je možné využívat klouzavé průměry jak k určení toho, kdy je již v trhu trend a měli bychom začít čekat na vstupy do trhu, tak určení toho, kdy je v trhu chop a měli bychom se držet zcela stranou.
    3) Určení obratů trhu. Nástroje jako divergence, nebo MarketInternals indikátory, jsou v tomto ohledu nesmírně silným pomocníkem.
    4) Určení výstupů. Možnost využití indikátorů v rámci výstupů je obrovská. Je možné najít řadu dobrých výstupů s pomocí indikátorů. Pokud někdo tvrdí, že indikátory nefungují, tak je zřejmé, že se neobtěžoval jít ani trochu do hloubky. Protože minimálně v oblasti výstupů je prostor pro mnoho funkčních možností.
    5) Stavbě kompletního obchodního systému. Abych se přiznal, tak jak nás diskréční obchodní systém FinWin, tak veškeré mé automatické obchodní breakout strategie využívají indikátory. Proč? Protože zkrátka a dobře správně zvolené indikátory fungují a protože zkrátka a dobře nic lepšího jsem zatím nenašel. Jde jen o to vědět, jaké indikátory použít - a jak je správně použít. A pokud možno jak je použít nově a s invencí.
    Důležité je také vždy vědět, čeho chceme docílit - protože různé indikátory jsou vhodné pro různé praktické aspekty obchodování.
×
×
  • Vytvořit...