Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Jak získávám inspiraci pro strategie?

    Jeden z prvotních úkolů, které má před sebou každý obchodník, je získat funkční obchodní plán – obchodní strategii, kterou budeme následovat. Jak získávám inspiraci a vytvářím plány dnes já?

    Proces vytváření obchodních strategií je pochopitelně tím snazší, čím více zkušeností máme. To, co na začátku vypadá jako extrémně náročný proces, se postupně začne jevit jako ta méně významná část tradingu.

    Zde jsou mé tipy, pokud se v této oblasti potřebujete pohnout vpřed.

    Základem úspěšného obchodování je především přijmutí reality, ve které se coby tradeři pohybujeme. Mj. je to fakt, že neexistuje svatý grál. Každá strategie má své slabé a silné chvilky. Důležité je řídit risk, protože jestli přijde zrovna období ztrát nebo zisků je ovlivněno náhodou, se kterou nic neuděláme.

    V případě vytváření systémů se tak sám řídím následujícími pravidly:

    • Hledám „dostatečně dobrou strategii“, nikoliv perfektní. Podrobněji viz Jak vytvořit dokonalý obchodní systém?.
    • Líbí se mi spíše jednodušší systémy. Takové není třeba ani příliš optimalizovat.
    • Obchodované myšlence potřebuji rozumět. Mj. proto, že se mi systémy lépe obchodují v jejich drawdownech.
    • Příliš nesleduji risk profil jednotlivé strategie, ale přemýšlím o výkonnosti a risk profilu celého obchodovaného portfolia několika strategií. Stabilitu obchodování přináší jednoznačně až úroveň portfolia.
    • Strategie začnu poměrně brzy v určité základní podobě obchodovat s menším kapitálem živě, což  v průběhu času vede k mnoha dalším nápadům, jak základní myšlenky posouvat dále.

    A kde získávám inspiraci pro nové strategie?

    Vesměs sleduji, co s úspěchem obchodují ostatní.

    Zaměřuji se na obchodníky publikující výsledky systematických strategií, sleduji, co obchodují za trhy, jak přibližně vstupují, vystupují a jaké mají výsledky. Mnoho obchodníků strategie komentuje na svých blozích. Mimochodem – blogy, které sleduji, si publikuji na stránky crackingmarkets.com, kde můžete také najít zdroje, které sám sleduji (stránka je v trvalém beta stádiu, ale můžete na ni nalézt spoustu inspirace). Samozřejmě dále zkoumám výsledky strategií např. na striker.com nebo collective2.com

    Důležité je rozumět tomu, že od funkční myšlenky obchodního plánu k reálné implementaci může být zejména z počátku náročná cesta. Protože pokud by bylo obchodování jednoduché, uspěl by v něm každý. Přitom naprostý opak je pravdou – drtivá většina začínajících retailových obchodníků hledá jednoduchá řešení a peníze prodělá.

    Sám dnes všechny obchodní plány obchoduji v plně mechanické podobě. Tedy všechny obchodní myšlenky převádím do 100% systematických pravidel, které mohu otestovat na historických datech a následně obchodovat mechanicky (jen zadávám ručně signály na základně instrukcí počítače) nebo automatizovaně. Tuto cestu bych zpětně doporučil každému začátečníkovi, protože jakmile je hotová práce na implementaci strategie, samotné obchodování čas nezabírá a můžeme svou pozornost plně přesunout k vývoji dalších strategií (a jak jsme si řekli – konzistentní obchodování je záležitostí portfolií systémů). Nicméně rozchodit mechanické strategie od myšlenky k realizaci je z počátku náročná výzva a člověk musí vydržet.

    Příkladem může být například Mean reversion strategie (obchodování návratu ceny k běžné hodnotě), kterou jsem na Finančníkovi popisoval v minulém článku. Sám tuto strategii dnes v jen nepatrně obměněné podobě obchoduji na živém účtu (říkám jí MR3000 a patrně ji budu v budoucnu v článcích zmiňovat) a jelikož jsem v minulém článku publikoval prakticky všechny podmínky strategie, jde jen o úsilí vše konkrétně implementovat.

    A takto přesně postupuji na svém účtu. Naleznu podobné tipy, jako publikuji na Finančníkovi a pracuji na jejich implementaci. Coby naprostému neprogramátorovi mně rozchození první portfolio strategie trvalo asi rok a půl :( Samozřejmě ne každodenní práce, ale řekněme soustavného zkoumání odkud vše uchopit (což byl mimochodem impulz pro vytvoření workshopu swingového obchodování, kde touto oblastí obchodníky provádím s osobní asistencí, aby nemuseli procházet podobnou frustrací). Dnes mi trvá proces od myšlenky k implementaci strategie spíše týdny.

    A jaká je tedy má hlavní rada v případě vytváření strategií?

    Nebojte se inspirovat od ostatních.

    Důležité je ale nezkoumat individuální strategie, ale raději portfolia. Například alespoň dvě strategie, které se určitým způsobem doplňují. Podívejme se opět na mean reversion strategii z minulého článku. Ta se de facto skládá ze dvou samostatných systémů – long strategie a short strategie. Jejich chování vidíme na backtestu v podobě zelené a červené linky:

    Strategie návratu k meanu

    Pokud bych zprvu testoval jen long strategii jako samostatný systém, patrně bych systém nikdy nenasadil živě, protože strategie má příliš dlouhé a hluboké drawdowny. Spolu se short strategií ale vzniká systém, který je již příjemně obchodovatelný (jeho equity křivku představuje na screenshotu šedá plocha).

    Stejné je to s ostatními principy. Velmi dobře fungují strategie nakupující různé korekce v akciových indexech. Ovšem strategie mohou mít docela hluboké drawdowny, které vás patrně odradí od jejich obchodování. Stačí ale zkusit současně strategii kombinovat se strategií obchodující volatilitu nebo dluhopisy a rázem získáme úplně jiný obrázek.

    Zvládnutí komplexnější implementace (například v podobě vyhodnocování několika strategií najednou) je zprvu náročnější, ale je to proces, do kterého se vyplatí čas investovat.

    29.11.2020

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i fondu, který spravuje.

    • Líbí se 3
    • Děkuji 5

×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.