Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Trading in the Zone: Master the Market with Confidence, Discipline and a Winning Attitude, Mark Douglas

V nedávné době jsme na našem serveru recenzovali knihu Marka Douglase s názvem The disciplined trader: developing winning attitudes. Kniha se týká průkopnických myšlenek v oblasti budování efektivní psychologie obchodování a patří mezi jedny z nejlepších knih v této oblasti vůbec. Je nám tedy potěšením, že zde dnes můžeme recenzovat její další, volné pokračování s názvem „Trading in the Zone“.

Zcela úvodem jenom rychlé zopakování několika faktů o autorovi: Mark Douglas je dnes úspěšný komoditní obchodník, který však svého úspěchu dosáhnul velmi nelehkou cestou. Už v době, kdy Mark začínal s komoditními spekulacemi, byl relativně majetný muž. I přesto se však nechal jednoho dne zlákat komoditním obchodováním ve vidině rychlého a snadného zbohatnutí - a přišel o všechno.
    Tato traumatická zkušenost se mu stala natolik osudnou, že dala vzniknout jeho úžasné knize The disciplined trader a o mnoho let později i pokračování Trading in the Zone. Obě knihy jsou „klasikou“ a „nutností“ pro všechny, kteří ještě stále tápou v nejzákladnějším bodě úspěšného obchodování - v obchodní psychologii.

Trading in the Zone: další trefa do černého

Zcela na úvod je třeba říci, že kniha Trading in the Zone prošla oproti Douglasově první knize jedním zásadním posunem: jeho druhá kniha je zase o kus čtivější a řada až téměř meditativních a filosofických částí, které dominovaly první knize, jako by zde byly potlačeny na úkor jasnějšího sdělení, obsahujícího názorné příklady, které by měly být nyní pro každého čtenáře již mnohem stravitelnější. Těžko říci, zda-li je takový posun plusem nebo mínusem, každopádně kniha Trading in the Zone se čte o poznání lépe a rychleji než The disciplined trader.
    Samotný obsah knihy pak vesměs navazuje na autorovu první knihu a proto velmi doporučujeme nečíst Trading in the Zone bez přečtení předcházející knihy The disciplined trader. Mnoho myšlenek a podnětů z první knihy je zde nyní rozvinuto a lépe ilustrováno, v celé řadě případných nejasností z první knihy by měl mít každý u tohoto volného navázání již zcela jasno. Samozřejmě nechybí i celá řada dalších myšlenek a podnětů, které téměř zaručeně i nadále obohatí i takové obchodníky, kteří si myslí, že psychologickou stránku obchodování mají již zcela „vyřešenou“.

Kniha velmi příjemně začíná testem, který by si měl každý čtenář hned na začátku vyplnit. Nejde zde o to „zaškrtnou správné odpovědi“, ale zaznamenat si určitý „stav myšlení“ před začátkem čtení knihy. Pointa je totiž v tom, že naprosto stejný test je i na konci knihy a tak po jejím přečtení jste opět vyzváni tento test vyplnit a porovnat, jak se vaše uvažování a myšlení vůči obchodování v mnoha ohledech změnilo. Rozhodně vám mohu slíbit, že budete překvapeni! Sám jsem začínal vyplňovat test s pocitem, že o psychologii obchodování vím již rozhodně velmi mnoho, můj tes na konci knihy však vypadal o poznání jinak než ten na jejím začátku a tak minimálně z tohoto pohledu mohu zcela upřímně říci: i v případě Douglasovi druhé knihy se mé myšlení v oblasti psychologie obchodování opět posunulo o kousek dál a opět směrem k lepšímu. Co více si tedy přát?

Obsah knihy

Kniha se skládá z celkem 11 kapitol. Zhruba v první třetině se autor vrací k řadě myšlenek ze své předcházející knihy, a tak kdo knihu The disciplined trader nečetl, zřejmě bude mít v této části knihy problémy dostatečně držet pozornost. To se ale týká v podstatě i těch, kteří již první knihu četli - právě první třetina je zřejmě nejvíce „meditativní“. Rozhodně však k dobru všech čtenářů, proto doporučujeme číst pozorně.
    Druhá část knihy je již z praktického pohledu mnohem zajímavější. Autor totiž zde řadu otázek ohledně psychologie obchodování vysvětluje s pomocí názorných příkladů „fungování počítačů a počítačových programů“ nebo „fungování kasin“. Právě podobné souvztažné příklady zřejmě nejvíce chyběly v první knize a nyní tedy napomáhají k výrazně rychlejšímu pochopení celé záležitosti „správného naprogramování mozku“.
    Třetí část je pak svým způsobem určité propojení první a druhé části a opět vyžaduje vysokou soustředěnost a pozornost při čtení.
    Text knihy je pak psaný s mnohem větším prokladem řádek a písmen, textu je tedy o poznání méně něž v případě první knihy a i to je tedy důvodem, proč se kniha čte rychleji a lépe.

Názor FINANČNÍKA

Trading in the Zone je další z knih, kterou zkrátka „musí“ mít na polici každý úspěšný obchodník. I když se nejedná o žádné „lehké čtení“ s „instantními radami“ typu „udělejte A plus B a bude z vás úspěšný trader“, stojí kniha za několiko přečtení a pokud si z ní alespoň něco málo dokážete vzít, pak i to málo může ve skutečnosti znamenat velmi mnoho.

HODNOCENÍ: ***** 5/5
    Název knihy: Trading in the Zone: Master the Market with Confidence, Discipline and a Winning Attitude
    Autor: Mark Douglas
    Počet stran: 240
    Jazyk: anglický
    ISBN: 0735201447
    Link do knihkupectví: Amazon

13.3.2005

Tomáš Nesnídal

Mohlo by vás dále zajímat

Nová kniha: Tomáš Nesnídal & Petr Podhajský - Jak se stát intradenním finančníkem

První kniha o intradenním obchodování u nás. Jedna z mála komplexních knih o intradenním obchodování celosvětově. Tvůrci serveru finančník.cz vám přinášejí unikátní novinku, jejíž vytvoření zabralo přes rok práce a která pokrývá téma intradenního burzovního obchodování tak, jako doposud žádná jiná publikace v českém jazyce.
    Na téměř 300 stranách vám autoři přinášejí co nejpřesnější popis toho, co to znamená stát se intradenním finančníkem. Od naprostých začátků, přes první důležitá odhalení až po základy unikátního obchodního systému FinWin, který autoři postavili pro své vlastní obchodování a o který se po letech jeho obchodování rozhodli podělit i s vámi – čtenáři knihy Jak se stát intradenním finančníkem.
    V této knize jsme se pokusili nejenom zmapovat svou obchodní kariéru tak, aby si každý mohl udělat přesnější obrázek o cestě intradenního obchodníka k profitům, ale také jsme zahrnuli mnoho témat, na které se začínající obchodníci ptají nejčastěji: jak vybírat obchodní software, jak stavět obchodní plán, jak se krok po kroku dopracovat k dlouhodobě profitabilnímu byznysu, který by vám neměl zabrat více než 2,5 hodiny denně!
    Kniha obsahuje řadu grafů, ukázek, popisných obrázků, ale také rozhovorů a tipů a triků, které mají za cíl udělat vás lepším (a hlavně profitabilním) obchodníkem. Dozvíte se mimo jiné i to, jak vypadá náš obchodní den, jaké trhy přesně obchodujeme, ale i v čem a jak si vedeme obchodní záznamy a kde jsme se naučili řadu toho, co dnes umíme. Součástí knihy je i rozhovor s jedním z našich brokerů, dozvíte se tedy nejenom jak to v takovém brokerském domě funguje, ale i mnoho nového o tomto byznyse, co jste ještě zatím netušili!
    Ohlasy na knihu - přečtěte si, co o knize říkají ostatní, kteří si ji zakoupili.
    Obsah knihy
    Jak to vše začalo
    Jedna z nejlepších profesí na světě – profese tradera První pokusy a první vystřízlivění Pokračování po prvním vystřízlivění Přicházejí první intradenní pokusy Další dva roky – učíme se disciplíně a pilujeme přístupy Léto 2005: opouštíme naše firmy A co bylo dále… Svět softwaru aneb jak jsme „zabili“ spoustu času hledáním zkratek
    Jak jsme poznali Woodieho
    Body, ve kterých nastal další pokrok Co nás opravdu zaujalo a co naopak ne Woodie v Praze Velká lekce velkého tradera aneb co nás naučil Mplay
    Jak jsem se naučili 1-2-3, backtestovat a vidět možnosti 10 kontraktů Na scénu přichází backtestování profit-targetů Jak nám Mplay říkal „obchoduj méně, vydělávej více“ Rozhovor Mplay Jak jsme se vydali do Chicaga
    Union League Club of Chicago – místo slavných Turtles Burza CBOT – kde infarkt není nic výjimečného Burza CBOE – vítejte v budoucnosti A konečně – návštěva brokerského domu Rozhovor Martin Lembák Rozhovor William Galvas Dodatek – návštěva burzy v New Yorku Poděkování Trading – co důležitého byste ještě měli vědět
    Trading a jediné dogma tradingu: žádné dogma Trading – aneb obchodujte, protože milujete peníze Trading a morální dilemata Trading jako taxikář – živnostník Trading a kolik si můžete vydělat Trading, aneb zase tak jednoduché to není Trading a kapitál Než se do toho pustíme
    Způsoby obchodování s použitím technické analýzy Výběr timeframu Trend Indikátor CCI FINWIN – podrobnosti o našem obchodním systému
    Timeframe Indikátory CCI14 a CCI50 Další krok: diverzifikace patternů Pattern 2v Pattern 0/v Pattern BigV Stop-lossy a výstupy Obchodování 2,5 hodiny denně Závěrem Řada užitečných rad a tipů na téma ID obchodování
    Jak se nejrychleji naučit umění tradingu Zaznamenávejte vše, co jenom můžete Jak a v čem si vedeme záznamy Jak konkrétně začít Jak vypadá náš obchodní den
    Jak vypadá můj obchodní den – Tomáš Jak vypadá můj obchodní den – Petr Jak máme rozmístěné grafy na obrazovce Knihy, které nás ovlivnily, aneb trading a učitelé
    „Long Term Secrets to Short Term Trading“ – naše první Larryho kniha Lekce Larryho 1 – Money management Lekce Larryho 2 – statistické výhody Lekce Larryho 4 – Trh se chová jinak na stranu long i short Lekce Larryho 5 – Vysoká úspěšnost je většinou za cenu negativního RRR Další knihy Larryho Williamse Knihy Marka Douglase Další důležité knihy a naši učitelé Jak a proč jsme založili server finančník.cz
    Člověk je tvor bojovný
    Ohlasy na knihu.
    Informace o knize
    Název: Jak se stát intradenním finančníkem
    Autoři:Tomáš Nesnídal a Petr Podhajský
    Počet stran: 288
    ISBN: 978-80-903874-4-7
    Kniha je bohužel vyprodána.

Trading for a living, Dr. Alexander Elder

Ne nadarmo se říká, že mezi jedny z nejlepších komoditních obchodníků světa patří Rusové. Skutečně, komoditní spekulace jsou v Rusku mnohem rozvinutější než v nejrůznějších částech Evropy a z bývalého Sovětského svazu pochází nejeden úspěšný obchodník. Mezi takovéto patří například i Dr. Alexander Elder, původem narozený právě v bývalém Sovětském svazu, dnes vysoce uznávaný obchodník a tutor v oblastí komoditního obchodování v USA.
    Dr. Elder, původním povoláním praktický psychiatr, dokáže svým jedinečným pohledem na psychologické aspekty komoditního obchodování oslovit převážně tisíce nováčků, kteří v jeho knihách velmi často nacházejí řadu praktických rad, jak začít v komoditách patřičně prosperovat.
    Ani jedna z jeho novějších knih s názvem TRADING FOR A LIVING (nebo-li obchodování pro obživu) není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Autor se na téměř 300 stránkách dělí se čtenářem o bohaté zkušenosti z vlastní obchodnické kariéry a pro všechny nováčky patřičně rozebírá nejdůležitější aspekty úspěšného komoditního obchodování.
    Obsah knihy
    Kniha se v první řadě snaží čtenáři co nejvíce přiblížit tak zvaná tři M - nebo-li 3 základní části úspěšného obchodování: MIND-METHOD-MONEY, nebo-li myšlení-metody (myšleno obchodní metody) - peníze (myšleno money-management). Autor se snaží tyto 3 aspekty obchodování přiblížit čtenáři ve snaze co nejjednoduššího pochopení a osvojení si pro praktické využití. V rámci celé knihy se pak čtenář dočte například následující:
    jak se stát traderem klidným, obchodujícím bez vlivu emocí, jak správně a efektivně předvídat chování davu, jak využívat k obchodování počítač, jak si vytvořit vlastní obchodní systém, jak vyhledávat obchody s nejvyššími šancemi na úspěch, jak správně vyhledávat vstupy a výstupy do obchodů/z obchodů. Pokud pohlédneme blíže na jednotlivé části knihy, pak v první části se autor velmi uceleně věnuje prvnímu M (mind) a podrobně čtenáře seznamuje jak s aspekty psychologie obchodování jednotlivce, tak psychologie obchodování z pohledu davu. Právě část věnovaná davové psychologii je velice zajímavá, neboť si díky ní čtenář dostatečně uvědomí, že komoditní obchodování je ze všeho nejvíce odrazem chování davu v jednotlivých trzích. A jelikož je chování davu velmi často dobře předvídatelné, dá se tohoto fenoménu využít i v rámci snadnějšího předvídání budoucího pohybu trhů.
    V druhé části knihy (method) se čtenář dozví celou řadu informací o nejrůznějších technických aspektech obchodování - od nejrůznějších oscilátorů a indikátorů až po Elliottovi vlny, klouzavé průměry, point-and-logic grafům, apod. Právě tato část knihy je pro nováčka velmi často nebezpečnou pastí, neboť nováček dostane přespřílišný přísun informací, který v konečném důsledku může velmi často přinést spíše pocity zmatení, než tipy na konkrétní způsoby obchodování. Přesto je však zajímavé alespoň o některých technikách vědět, bez potřeby si je za každou cenu osvojovat. Velmi zajímavá je pak část o využití počítače pro úspěšné obchodování - možnosti back-testingu, programování si vlastních systémů, a podobně. V neposlední řadě je pak ještě důležité zmínit poměrně široký popis správného používání dvou zcela základních indikátorů - VOLUME a OPEN-INTEREST, které nám dokáží říci o trzích mnoho užitečných informací.
    Třetí část (money) se pak zabývá velmi důležitým aspektem úspěšného obchodování a to money-managementem (autor používá název risk-management). Správný money-managemet je prakticky nejdůležitější část úspěšného obchodování a i když se tomuto tématu autor věnuje v podstatě jen na 10 stránkách, rozhodně těchto 10 stránek řekne nováčkovi nemálo podstatného.
    Názor finančníka
    Trading for a living je knihou, které se v USA těší značné oblibě. Ať už je to díky lákavému názvu nebo díky popularitě Dr. Alexandra Eldera, skutečností zůstává, že tuto knihu nelze nováčkům nedoporučit. Snad jen musíme každého varovat právě před obrovským množstvím informací, ve kterém je velmi snadné se tak trochu "ztratit" a nakonec být po přečtení knihy ještě zmatenější, než před jejím zakoupením. Knihu doporučujeme číst pomalu a pečlivě a zbytečně nepřikládat přílišnou váhu každému zmíněnému technickému indikátoru či systému. Doporučujeme raději nejprve každý technický aspekt popisovaný v knize řádně otestovat a až pak případně propadat jeho kouzlu. Kniha by si též zasloužila širší záběr v oblasti money-managementu, je však pravda, že k tomuto účelu tu slouží celá řada dalších knih.
    HODNOCENÍ: * * * * 4/5
    Název knihy: Trading for a living
    Autor: Dr. Alexander Elder
    Počet stran: 289
    Jazyk: anglický
    ISBN: 0471592242
    Link do knihkupectví: Amazon.com

Trading Coach: váš osobní rádce psychologie obchodování právě dorazil!

Pokud mezi vámi a stabilními profity stojí nekonečný boj s psychologií tradingu, nejste v tom sami. Podobný problém tíží mnoho začínajících traderů – ne nadarmo se říká, že je trading především mentální hra. Pokud zvládnete sami sebe, otevře se před vámi cesta k doslova libovolným profitům. Ale jak na to? Možná byste ocenili rádce. Nebo ještě lépe někoho, kdo vám poradí, jak se stát sami sobě tím nejlepším Trading Coachem.
    Když jsme zhruba před dvěma lety poprvé dostali do rukou knihu Dr. Bretta N. Steenbargera s názvem Daily Trading Coach: 101 Lessons for Becoming Your Own Trading Psychologist, bylo nám už po přečtení prvních kapitol jasné, že se jedná o doposud nejzajímavější a nejkomplexnější knihu, jaká kdy byla na téma psychologie tradingu napsána. Co nás ale překvapilo nejvíce, byl praktický rozsah knihy. Zatímco většina knih doposud více "teoretizovala", než přinášela konkrétní rady a postupy, Dr. Brettu Steenbargerovi se podařilo širokou a komplexní problematiku psychologie tradingu prezentovat do podoby zcela konkrétních praktických rad, postupů a nezbytných kroků, které mohou zcela zásadně pomoci ke stabilním profitům na burze. A věřte, že se nejedná pouze o rady teoretické: Dr. Steenbarger posledních několik let pracuje jako privátní psychologický coach špičkových traderů a tak jeho postupy prezentované v knize odrážejí jeho vlastní praxi. Postupy, se kterými úspěšně pomáhá traderům uvnitř privátních fondů, přináší nyní i ostatním.
    Po přečtení knihy tedy bylo jasné, že tato kniha může zcela zásadně pomoci i tuzemským traderům a otázka vydání tohoto titulu v češtině byla na místě. Nyní s potěšením a hrdostí oznamujeme, že se nám podařilo titul dovést do zdárného konce a všem tedy tuto jedinečnou knihu přinášíme v českém překladu a názvu Trading Coach: 101 lekcí, jak se stát sám sobě obchodním psychologem.
    Co je Trading Coach a jak vám může pomoci
    Trading Coach je kniha, která by se spíše než knihou dala nazvat souborem 101 rad a postupů, jak vyřešit své psychologické problémy v tradingu. Deset samostatných kapitol se dívá na problematiku psychologie tradingu z nejrůznějších úhlů pohledu a nabízí tak variace, mezi kterými dříve či později zcela jistě najdete radu i pro váš osobní problém. Síla knihy není v tom, že by bylo nutné aplikovat všech 101 rad a tipů: síla knihy je v tom, že vás krok po kroku vede k procesu, jak se sami sobě stát nejlepším Trading Coachem, analyzovat své vlastní slabé a silné stránky a následně využít z knihy jenom ta cvičení, která se týkají vašeho konkrétního obchodování.
    Je vcelku jedno, jaký psychologický problém vás trápí, neboť základní kámen úrazů bývá většinou společný. Kniha vám pomůže problém lépe identifikovat a následně odstranit. Pomůže vám stát se výrazně lepším traderem. Kromě toho vám ale kniha dá mnohem více:
    Naučí vás, jak na svůj trading nahlížet pozitivně i ve špatných dnech. Ukáže vám, jak korigovat své chyby s pozitivním přístupem, bez zbytečného "sebetrestání". Vysvětlí vám, proč jsme byli v mládí špatně trénovaní k úspěchu. Na příkladu řady skutečných případů vám přiblíží, jak dnes již úspěšní tradeři překonávali své psychologické překážky. Poradí vám, jak být coby vlastní Trading Coach více systematický a disciplinovaný. Naučí vás vést si psychologický deník. Přinese řadu praktických tipů i z oblasti tradingu (autor je sám úspěšný trader). A mnohem více! Osobně věříme, že jak knihu jednou otevřete, už jí nedáte z ruky. Z nadčasových rad totiž můžete čerpat neustále. Tuto knihu docela určitě nepřečtete pouze jednou. Budete se k ní s vysokou pravděpodobností vracet a čerpat z ní po celou svojí obchodní kariéru.
    Obsah knihy
    Jak už bylo řečeno, kniha se skládá z celkem 10 kapitol, které dále dělí knihu na celkem 101 konkrétních psychologických lekcí. Konkrétní obsah knihy je následující:
    Kapitola 1 – Změna: Samotný proces a jeho uskutečňování Kapitola 2 – Stres a úzkost: Kreativní zvládání zátěže při obchodování Kapitola 3 – Psychická pohoda: Lepší obchodní zážitky Kapitola 4 – Kroky ke zlepšení: Proces tréninku sebe sama Kapitola 5 – Odstranění starého chování: Psychodynamické prostředí pro trénink sebe sama Kapitola 6 – Přesměrování mysli: Kognitivní přístupy k tréninku sebe sama Kapitola 7 – Nové vzorce chování: Behaviorální přístupy k tréninku sebe sama Kapitola 8 – Rozvoj vašeho obchodního byznysu Kapitola 9 – Lekce od profesionálních obchodníku: Zdroje a pohledy na trénink sebe sama Kapitola 10 – Hledání obchodní výhody: Zkoumání historických patternů v trzích Kompletní obsah knihy (který je velmi rozsáhlý), včetně popisu všech 101 lekcí, můžete stáhnout ve formátu .pdf zde.
    Ukázku první kapitoly ve formátu .pdf si můžete stáhnout zde.
    Informace o knize
    Název: Trading Coach: 101 lekcí, jak se stát sám sobě obchodním psychologem