Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Trading jako byznys: trading vs. automobilka

    Že je trading seriózní byznys, a měl by tak být i chápán, jsme zde již psali mnohokrát. Před nedávnou dobou jsem se však dostal do debaty, ve které byl trading jakožto byznys přirovnáván k byznysu výroby a prodeje automobilů. Myslím, že toto je velmi dobrý příklad, na kterém se dá názorně demonstrovat, jak by měl být trading od samého začátku chápán.

    1. research

      


    Foto (c)iStockphoto.com/ArnoMassee&nbsp 

    Pokud se jako majitel továrny rozhodnete k výrobě a prodeji automobilů, musíte si nejprve položit otázku, pro koho přesně chcete automobily vyrábět. Je to pro chudší vrstvu, střední vrstvu, nebo nejbohatší vrstvu? Má se jednat o automobil pro velmi časté použití do nejrůznějších terénů, nebo jenom občasné používání? Budete chtít vyrobit automobil pro řidiče, kteří preferují manuální převodovku, nebo pro ty, kteří preferují automatickou? Jaké nároky na bezpečnost má vaše cílová skupina?

    Jako trader začínáte v tomto bodě uvažovat naprosto stejně. Místo automobilu budete stavět obchodní systém a vaší cílovou skupinou zákazníků jste pouze a jen vy sám. Stavíte si tedy automobil, který musí sedět především vám samotným. Takže, převeďme si otázky výše na trading.

    Na místo vrstvy, pro kterou se bude automobil budovat, se zamyslete, do jaké vrstvy asi patří váš vstupní kapitál. Dle toho totiž bude třeba stavět vhodnou strategii (automobil). Zatím co nejbohatší vrstva (velmi velký účet) bude zřejmě preferovat strategii s nasazením na celé škále trhů, tj. strategii značně diversifikovanou, lidé se středně velkým účtem (řádově pár desítek tisíc dolarů) se budou spíše soustředit na strategie obchodovatelné pouze v pár trzích. Lidé s malým účtem (pod 10,000 USD) budou často hledat strategii pouze v jediném trhu, a lidé s žádným účtem (do 2,000 USD) by měli na trading zapomenout. Stejně, jako si za 2,000 USD koupíte spíše jen nějaký ojetý a ne příliš bezpečný automobil, ve kterém vám hrozí, že se nejspíše zabijete, úplně totéž platí v tradingu.

    Dále je tu otázka, zda-li bude automobil velmi často používaný, nebo jenom občasně. Jinými slovy, trader si musí jasně stanovit, zda-li chce být jenom dlouhodobější trader, až investor, s minimální aktivitou v trzích, nebo zda-li chce být aktivní intradenní obchodník. Samozřejmě, ze svého automobilu těžíte nejvíce, pokud jej co nejčasěji používáte - a totéž platí rámcově i u tradingu (samozřejmě, všeho s mírou). Musíte si tedy ujasnit, jaký druh systému chcete pro sebe postavit - pro velmi aktivní používání (intradenní), běžné používání (swingový), nebo spíše k dlouhodobému nasazení (poziční systém, resp. investiční systém).

    Dále je tu otázka převodovky. Manuál, nebo automat? Budete chtít obchodovat diskréčně (čtení z grafů), nebo automaticky (AOS)? Pamatujte, není jedno lepší, než druhé! Jedni řidiči preferují manuál, druzí automat, ale nedá se jednoznačně říci, že by jedno bylo lepší, než druhé!

    A na závěr je zde otázka nejdůležitější - otázka bezpečnosti. Jezdíte rádi na tenkém ledě, nebo preferujete bezpečné robustní auto, s maximem bezpečnostních systémů? Chcete-li začít obchodovat, musíte si jasně stanovit, jaký je váš práh tolerance rizika. Pokud chcete jezdit bezpečně, budete muset stavět systémy s co nejlepší ochranou kapitálu, tj. minimálním riskem na obchod, případně diversifikací systémů se vzájemnou nízkou korelací. Budete muset stavět systémy, které budou v průběhu testování vykazovat minimální draw-downy, vybírat si trhy, které nejsou příliš volatilní, atd. Je ale také nutné si uvědomit, že čím bezpečněji jedete, tím méně zážitků máte - tím méně tedy můžete vydělat. Je třeba najít rovnováhu mezi tím, kolik očekávám a kolik jsem ochoten na trhu riskovat. Toto je dlouhodobější proces, neboť skutečnou toleranci rizika začíná trader hledat až při živých zkušenostech v trzích, v momentě, kdy čelí prvním skutečným ztrátám. Váš automobil (systém) bude tedy třeba v průběhu času z pohledu bezpečnosti neustále modifikovat, je přesto důležité vědět, jak bezpečnou jízdu už od samého začátku chcete.

    2. prototyp

    Máme tedy stanoveno, jaké auto chceme vyrobit pro naše zákazníky (resp. jaký systém cheme postavit pro sebe). Následuje tedy plánování, vymýšlení a stavba prototypu.

    O vývoji automobilu toho sice příliš nevím, domnívám se však, že proces bude mít mnoho podobného s vývojem obchodní strategie.

    V prvé řadě, k vývoji potřebujeme určité technologie. Rozdílné automobily potřebují rozdílné technologie a také rozdílné automobilky investují do technologií rozdílné částky. Technologie ke stavbě prototypu budete potřebovat i vy - a opět záleží na tom, jakou cestou se vydáte.

    Tak například, pokud se vydáte cestou manuálního (diskréčního) obchodování, bude vám stačit průměrný počítač, průměrný program a nějaký tabulkový procesor (Excel). Vaše investice v tomto ohledu budou zřejmě minimální. Na druhou stranu, pokud se budete chtít vydat cestou automatického obchodování (AOS), budete potřebovat podstatně výkonnější výbavu, pokud nechcete na své automatické backtesty čekat celou věčnost. Docela možná budete potřebovat velmi výkonný počítač a velmi výkonný a robustní software - to vše vás bude stát nemalé částky, rozhodně podstatně vyšší, než v případě manuálního obchodování. Na druhou stranu, výkon příliš nepodceňujte. Sám jsem před půl rokem pro vývoj strategie párového obchodování (statistické arbitráže) musel zakoupit velmi výkonný 4-jádrový počítač, neboť na jakémkoliv méně výkonném počítači bylo veškeré testování neúměrně zdlouhavé. Tolik tedy k technologii.

    Nyní, automobilka má proti vám jednu obrovskou výhodu - může si dovolit najmout lidi již se zkušenostmi. Nic méně, řada zaměstnanců automobilky se stejně vzdělává průběžně - automobilka pořádá různé semináře, vydává metodické pokyny, atd. Ani vy nemůžete začít stavět nový byznys s nulovými zkušenostmi, takže bude nutností strávit nějaký čas alespoň získáváním úvodních zkušeností od někoho, kdo již tradingu trochu rozumí - můžete si přečíst nějaké knihy, navštívit pár seminářů, nebo prostě jen strávit mnoho času googlováním. Tak i tak potřebujete pro vývoj nového automobilu (systému) nápady a v tradingu je nejlépe získáte tím, že si pro začátek zajistíte několik obchodních konceptů a myšlenek od někoho jiného, které následně použijete jako odrazový můstek. Převzaté myšlenky můžete následovně modifikovat, upravovat, nebo se jimi nechat postupně inspirovat ke zcela novým, čistě vašim myšlenkám. To vše pomalu povede ke stavbě vašeho prvního obchodního systém.

    Stejně jako vývoj nového automobilu je proces plný pokusů a omylů, chyb a poučení se z nich, totéž platí i při stavbě obchodního systému. Budete muset postupovat s trpělivostí, precizností, organizovaností a počítat s tím, že musíte, stejně jako Edison, vyrobit nejdříve 100 nefunkčních prototypů žárovky, abyste přišli na tu funkční. Tato fáze je zdlouhavá, občas velmi vyčerpávající, avšak bohužel nezbytná - nemůže jít přeskočit ani automobilka, ani trader (četl jsem pár story o vývoji automobilů a věřte, že je to často velmi náročný a frustrující proces - nic nového není "zadarmo").

    Pokud vydržíte a budete se systematicky hýbat vpřed, za nějaký čas vytvoříte svůj první prototyp.

    3. testování prototypu

    Víte, co dělá automobilka, když stvoří první prototyp? V nekonečné sérii jej podrobný tisícům různých testů, aby vychytala veškeré možné nedokonalosti, závady a bezpečnostní rizika. Jinak by totiž hrozilo, že by se řidič nového prototypu mohl zabít už při první jízdě.

    A víte, co dělá typický začínající trader? Svůj prototyp okamžitě nasadí do živých trhů s reálnými penězi. Akt, který se nezřídka rovná finanční sebevraždě.

    Tak, jako automobilky nekonečně testují robustnost a chování svého automobilu, musí trpělivě testovat i trader. Svůj systém by měl rámcově vyzkoušet na více trzích a časových rámcích, aby se přesvědčil o robustnosti. Měl by vyzkoušet i lehce jiné periody různých parametrů, aby se ujistil, že není systém extrémně přeoptimalizovaný. Měl by nasadit systém na rozumně dlouhou dobu na simulovaný účet a pozorovat, jak se systém chová. Manuální (diskréční) obchodník bude muset nějaký čas získávat zkušenosti z živě se hýbajících trhů - stejně, jako automobilka získává zkušenosti na reálné silnici a poznává skutečné charakteristiky svého automobilu v živém provozu. Podobné testování pak vede k řadě různých dalších drobných úprav a modifikací - u automobilky i tradera.

    Teprve když je prototyp skutečně rádně otestován a "vyladěn", následuje uvedení do praxe.

    4. Monitoring očekávání a průběžný upgrade

    Přichází finální moment. Nasazení automobilu/systému na trh. Řada traderů se domnívá, že v tomto bodě pro ně veškerá práce končí. Automobilky chápou, že v tomto bodě pro ně práce přirozeně pokračuje dále.

    Pokud vše půjde dobře, automobily se začnou již brzy dobře prodávat a náš systém začne již brzy něco vydělávat. Problém však je, že tento stav nikdy netrvá navěky.

    Požadavky zákazníků na automobil se průběžně mění. Celkové globální posuny vnímání mohou vést k tomu, že náhle budou "out" auta na benzín a naopak "in" auta na elektriku. Automobilka tedy musí začít reagovat a upgradovat svůj model. Podobných nepředvýdatelných situací, kdy dojde k následné změně vkusu zákazníků, bude v budoucnu následovat bezpočet. A tak musí být automobilka neustále připravena modifikovat, upravovat, přizpůsobovat se. A pokud například začnou klesat prodeje na některém ze světových trhů, je třeba začít se poohlížet, zda-li automobil nenasadit na jiném trhu.

    I trader nadále musí pokračovat s rozumným monitorováním prostředí. Nemění se příliš volatilita daného trhu? Nenastaly nějaké nové, kriticky důležité okolnosti (jako například zákaz short-sellingu u vybraných akcií, apod.)? Není na čase zkusit drobné modifikace systému, nebo se pokusit o nasazení na novém trhu?

    Trhy jsou živé a neustále se vyvíjí. Přesně taková by měla být i mysl tradera nebo automobilky, pokud chtějí uspět.

    23.5.2010

    Tomáš Nesnídal


×
×
  • Vytvořit...

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.