Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Recenze knihy: Chronicles of a Million Dollar Trader

Sáhnu-li dnes po nějaké knize z oblasti intradenního obchodování, je to většinou z důvodu další inspirace a motivace úspěšnými tradery. Takové knihy vesměs neobsahují technické tipy, jak obchodovat, ale spíše komplexnější představení mentality a přístupů super úspěšných obchodníků. Jedna taková, kterou vám mohou doporučit, se jmenuje Chronicles of a Million Dollar Trader: My Road, Valleys, and Peaks to Final Trading Victory. Jak již název napovídá, jde o „deník“ intradenního obchodníka jménem Don Miller, který popisuje svoji cestu k profitu přibližně 2 milionů dolarů během 18 měsíců intradenního obchodování e-mini S&P 500.

Možná se někteří z vás chystáte knihu hned objednat, abyste se dozvěděli konkrétní nástroje, jak Don své miliony v e-mini S&P 500 vydělal. V tom případě vás musím zklamat – kniha nepředstavuje učebnici technické stránky obchodování, takže v ní prakticky nejsou obsaženy konkrétní popisy obchodních situací. Z mého pohledu jsou ale informace mnohem zajímavější – jde o poznámky člověka, který se rozhodl jeden rok velmi intenzivně věnovat tradingu a pokusit se zužitkovat vše, co se dosud v trzích naučil. A jak to tak bývá, vysoká hra mívá své vrcholy i dna. A projít všemi úskalími dokáží jen ti, kteří mají skutečně dobře nastavenou svoji mysl a položeny solidní základy k tomu, co dělají.

Prostřednictvím knihy Chronicles of a Million Dollar Trader: My Road, Valleys, and Peaks to Final Trading Victory je především velmi inspirující sledovat, jak se úspěchy dostavují postupně a stojí za nimi opravdu hodně dřiny.

Všichni tradeři chtějí vydělávat miliony, ale málokdo je skutečně ochotný na sobě tvrdě pracovat tak, aby se reálný úspěch dostavil. Cesta Dona byla přitom z počátku velmi podobná příběhům, které lze najít třeba v diskuzi na Finančníkovi. Nejprve slibná kariéra v korporátní sféře, aby postupem doby zjišťoval, že jej korporátní svět nenaplňuje. Postupné objevování tradingu, následný pokus o přechod na fulltime (poté, co předtím dokázal coby part time trader vydělat více než v zaměstnání), aby zjistil, že fulltime trading je výrazně mentálně náročnější, než si představoval. Následují roky odříkání, finanční krize, stěhování se do horšího bydlení, doba part time jobů poskytující alespoň nějaké cashflow, aby si postupně vytvořil všechny předpoklady k „velké výhře“. Don svůj proces vývoje přirovnává například k přípravě sportovců na olympiádu. Roky dřiny k tomu, aby podaly ten absolutně největší výkon v jednom zásadním okamžiku. Donova olympiáda byl rok 2008, kdy se rozhodl zajistit rodinu, výrazně pohnout se svým tradingem a zvýšit úspory na penzi o milion dolarů pomocí intradenního obchodování e-mini S&P.

A to se Donovi skutečně podařilo – na konci 18 měsíců zvýšil stav svých úspor o 2 miliony dolarů na celkem 3 miliony dolarů.

Ale život není jen o vítězství, ale i o neustálém boji. A tak poté, co Don výrazně zhodnotil své úspory na penzi, přišel pád MF Global, kde měl všechny své peníze uloženy… Další rok tak Don bojoval o svůj největší životní obchod, aby své peníze dostal v co nejvyšší výši zpět, což se mu následně podařilo.

Jednoduše opravdu hodně motivující cesta, kde je vidět, co vše může tradera potkat a jak je nutné se vždy vypořádat s danou situací. A především – pokud chceme uspět v tom, co děláme, musíme na to soustředit skutečně veškerou svoji mentální energii.

Kniha má 293 stran a je připravena z editovaných zápisků, které Don publikoval na svém blogu donmillerjournal.blogspot.com. Pochopitelně, že nechybí ani shrnující kapitoly, které zasazují zápisky do kontextu jeho osobního života. Třebaže tak v knize patrně nenajdete žádné informace, které by nebyly na blogu autora, za cenu 20 dolarů (elektronická verze pro Kindle) se ji podle mého názoru vyplatí pořídit, neboť informace jsou v ní pěkně utříděné a editorsky zpracované.

Don je krátkodobý obchodník, jehož základním „business plánem“ je vydělávat na poskytování likvidity v e-mini S&P 500. Většinou tak obchoduje pro menší targety proti menším pohybům a spekuluje na návrat trhu k „meanu“, k určité běžné ceně, kde podle jeho slov nastupují retail obchodníci. Velmi zajímavý je Donův přístup k řízení risku, který provádí skrz position sizing (téma se tak hezky doplňuje se zkušenostmi uvedenými v článku „Tajemství“ úspěchu v daytradingu II). Pro většinu běžných retail obchodníků bude patrně Donův styl dost jiný než taktiky, které používají. Možná právě proto lze v podobných materiálech nalézt notnou dávku inspirace.

Pokud vás kniha zaujme, a Dona Millera zatím neznáte, mám pro vás velmi dobrou zprávu. Na internetu lze nalézt Donova videa z živého obchodování svých účtů, které publikoval v této sérii: donmillereducation.com/tradingafterdark. Pokud si knihu koupíte, pak jednoznačně doporučuji daná videa shlédnout. Mnoho informací z knihy vám pomohou zařadit do správného kontextu.

Jazyk knihy: Anglický
    Vydavatel: Wiley
    Počet stran: 293
    Datum prvního vydání: červen 2013
    Link na Amazon: Chronicles of a Million Dollar Trader: My Road, Valleys, and Peaks to Final Trading Victory

24.7.2013

Petr Podhajský

Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 20 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování: stavba automatizovaných portfolio systémů, které využívá i v alternativním fondu, který spravuje.

Zaměřte se na to, co přináší reálné výsledky.

Nakopněte své obchodování
    k systematickým profitům

(program pro začínající obchodníky, kteří se chtějí dostat ke stabilnímu obchodování bez časové náročnosti)

Začínáme 30. 1. 2024.

Nově s vytvořením a popisem všech pravidel mechanické obchodní strategie, ve které mám sám aktuálně otevřený profit +224 121 Kč!

Další články na toto téma

Recenze knihy Dr. Alexandera Eldera: Entries & Exits

Poslední kniha úspěšného obchodníka a spisovatele Dr. Alexandera Eldera s celým názvem Entries & Exits – visits to sixteen trading rooms (Vstupy a výstupy – návštěva obchodního koutku 16 traderů) je skutečně velmi povedeným počinem. Skvěle inspiruje, motivuje, pobaví a ještě přidá několik skvělých obchodních strategií.
    V dnešní době mě dokáže zaujmout již málokterá kniha na téma tradingu. Ve své traderské knihovně jich mám přehršle a i když neustále kupuji a čtu nové a nové, většinu z nich brzy odložím bez hlubšího zájmu. Tentokrát jsem však narazil na skutečně povedený kousek, navíc od skutečně zvučného tradera, který mě příjemně naladil a který jsem přečetl, jak se říká, „jedním dechem“.
    Kniha v první řadě zaujme velmi luxusním provedením. Je vytištěná na kvalitním křídovém papíře a především pak plně barevná, takže od začátku až do konce nabitá ukázkovými grafy v plné barevné škále a velmi slušné tiskové kvalitě. I celkový layout knihy je velmi vydařený a už jen při prvním rychlém prolistování zkrátka a dobře víte, že tato kniha se vám minimálně po vizuální stránce bude líbit.
    Tentokrát však výjimečně platí, že kvalitě formy odpovídá i kvalita obsahu. Myslím, že podobná kniha zde již dlouho chyběla a Elderovi se touto knihou dokonale podařilo „trefit do černého“. Kniha je totiž dokonalým představením 16 úspěšných obchodníků na plný úvazek, představením jejich konkrétních obchodních technik, ukázkou konkrétních obchodů a vše ještě doplněno komentářem samotného Eldera.
    Aby toho nebylo málo, Elder se zdaleka nedrží pouze na půdě USA, ale představuje v knize obchodníky ze všech koutů světa. Máte tedy nyní možnost dozvědět se i něco o obchodnících z Evropy, konkrétně kolikrát i z „blízkého sousedství“. Kromě USA totiž zde poznáte také obchodníky z Rakouska, Belgie, Anglie, Litvy, nebo vzdálenějšího Ruska. A aby toho nebylo málo, vybraní obchodníci jsou také široce rozvrstveni dle obchodního stylu, velikosti účtu a profesních dovedností: naleznete zde tedy obchodníky s malým účtem i velkým účtem, muže i ženy (jinak velmi, velmi úspěšné), obchodníky akcií, futures, opcí i forexu, obchodníky mladé a starší, obchodníky obchodující krátce, i například legendu Gerarda Appela (vynálezce indikátoru MACD). Naprosto každý si tedy v knize přijde na své a bezpečně nalezne někoho, kdo je mu svým stylem velmi blízký a od koho se může minimálně příjemně inspirovat.
    Každý z obchodníků prezentovaných v knize je nejprve stručně představený. Jaká je jeho bývalá profese, jak se dostal k tradingu a jak a proč začal dlouhodobě vydělávat. Nechybí občas i detaily typu jakým automobilem tito obchodníci jezdí (luxusní Lexus nebo BMW) a v jakém prostředí žijí a bydlí.
    Každý obchodník poté stručně představí svůj pracovní obchodní den, svůj obchodní styl a svou obchodní strategii. Pro mnohé toto bude zřejmě nejcennější součástí knihy, neboť strategie jsou skutečně poměrně slušně konkrétní – většinou ale založené právě na Elderových myšlenkách, tj. systém Triple Screen atd. Jinými slovy, většina ze 16 obchodníků v této knize úspěšně obchoduje to, co Elder představil ve svých předešlých knihách – Tradingem k bohatství (Trading for living) a Come into my trading room (brzy vyjde v češtině, český název zatím není).
    Po představení obchodního přístupu následují konkrétní ukázky konkrétních zrealizovaných obchodů z nedávné doby. A to jak obchodů ziskových, tak ztrátových. Tyto obchody byly skutečně zrealizovány se skutečným účtem – nejedná se tedy o žádné hypotetické obchody. Tyto obchody jsou následně okomentovány samotným Elderem, a to naprosto vkusně, smysluplně a edukativně.
    Následuje závěr v podobě shrnutí, který nese pokaždé trochu jiné sdělení, pokaždé však nějakou přínosnou lekci pro čtenáře.
    U každého z traderů samozřejmě nechybí fotografie, takže máte i naprosto konkrétní představu o tom, jak tito tradeři vypadají – nejsou to pouze „bezejmenné tváře“. Začínající obchodníky zajisté potěší i to, že u každého tradera je napsáno, jaký konkrétní software pro obchodování používá.
    Jak už jsem psal na začátku, jedná se o výjimečně podařený počin, který by si měl přečíst každý, kdo umí alespoň trochu anglicky a nebojí se sáhnout trochu hlouběji do kapsy (kniha je trochu dražší, ale rozhodně za ty peníze stojí). Kniha může být i skvělou inspirací pro ty, kteří například stále ještě hledají svou obchodní strategii, konkrétní metody vstupů a výstupů.
    Naprosto nejdůležitější rozměr knihy je však ten, že kniha ukazuje, že to skutečně lze. Že je možné živit se tradingem, že to dokázali lidé velmi podobní čtenářům našeho severu, že to není zase tak náročné. Kniha je tedy jednou z nejlepších možných motivací, kterou si může začínající trader přečíst.
    HODNOCENÍ: * * * * * 5/5
    Název knihy: Entries & Exits: Visits to sixteen trading rooms
    Autor: Dr. Alexander Elder
    Počet stran: 341
    Jazyk: anglický
    ISBN: 0471678058
    Cena: 95 USD
    Link do knihkupectví: Amazon.com

Recenze: Personal Investors Hour

S ohledem na velmi dobré zkušenosti s programem Gecko Track'n Trade jsme nemohli odmítnout možnost vyzkoušet jeden z nových produktů společnosti Gecko Software, CD kolekci rozhovorů prodávanou pod názvem Personal Investors Hour. Jaký je náš názor na tento produkt?
    Personal Investors Hour je kolekce 50 CD obsahující rozhovory s nejznámějšími světovými obchodníky. Rozhovory vede dlouholetý obchodník a komentátor John Person, mají formu rozhlasového pořadu a samozřejmě vše se točí okolo tradingu.

Kolekce je úctyhodná. Poštou dorazí exkluzivně vypadající šanon doslova napěchovaný CD disky. Většinou jde o audio CD, kde na každém CD naleznete jeden přibližně 45minutový rozhovor. Současně v kolekci najdete čtyři CD disky s MP3 soubory všech rozhovorů – celkem jde o 46 souborů o velkosti přibližně 1,8 GB dat. Odhadem tedy kolekce obsahuje cca 23 hodin rozhovorů, a byť by se v digitalizované podobě vešlo vše na jedno DVD, forma distribuce vytváří dojem určité bombastičnosti, přestože data většinou nakonec skončí v nějakém osobním přehrávači jako u mne.

Co říci k samotným rozhovorům? Jednoznačně jde o inspirující povídání. John Person dotazuje obrovskou škálu lidí, kteří mají rozhodně co říci a také to říkají. Nejde pochopitelně o nějaké vysloveně top secret informace, ale o zkušenosti lidí, kteří v tradingu hodně dokázali. Rozhovory jsou vedeny v klasickém americkém duchu, takže zejména z počátku jednotliví dotazovaní hodně hovoří o svých komerčních produktech (jaké dělají newslettery, co vydali za knihy atd.), ale poté jsou již informace hodně konkrétní a komerčně neutrální. Obchodníci jako Larry Williams povídají například o svých patternech v souvislosti s aktuální situací na trhu, Gerald Appel (tvůrce MACD indikátoru) zajímavě vysvětluje rozdíly mezi jednotlivými typy klouzavých průměrů (a samozřejmě zasvěceně hovoří o MACD), Steve Nison hovoří o své metodě používání svíčkových grafů, Mark Douglas a Van K. Tharp hovoří o psychologii obchodování, John Bollinger povídá nejen o svém indikátoru Bollinger Bands, ale hodně zajímavě o dalších způsobech analýzy trhů atd. Kolekce je skutečně nabitá zajímavými osobnostmi a všichni dotazovaní samozřejmě hovoří o svém pohledu na trhy a trousí různé rady a tipy.

Co se negativ kolekce týče. Z pohledu České republiky bude pro řadu lidí jistě problém angličtina, ve které jsou rozhovory namluveny. Nicméně pokud se anglicky domluvíte, patrně nebudete mít s většinou rozhovorů problémy, protože angličtina většiny dotazovaných je velmi srozumitelná. Bohužel je však znát, že rozhovory nevznikaly v profesionálním nahrávacím studiu a většina se jich patrně odehrávala po telefonu a několik rozhovorů je tak méně srozumitelných a tento fakt určitě kolekci ubírá zbytečně body. I když rozumím faktu, že všechny dotazované patrně nešlo sezvat k profesionálnímu nahrávání. Ostatně o stylu rozhovoru si můžete udělat sami obrázek – na stránce http://www.personalinvestorshour.com naleznete několik audio ukázek z kolekce.
    Čí názory si v kolekci můžete poslechnout?
    Na jednotlivých CD discích najdete postupně hlasy a názory následujících obchodníků: Larry Pesavento, John Bollinger, John J. Murphy, Larry Williams, Gerald Appel, Jake Bernstein, Martin Pring, Steve Nison, Victor Niederhoffer, Laurel Kenner, Larry McMillan, Lan Turner, Jack Schwager, Carolyn Boroden, Joe Dinapoli, Mark Douglas, Robert Prechter, Stephen Bigalow, Arch Crawford, Van K. Tharp, PhD, Toni Turner, Robert Miner, Scott Barrie, Thomas Hartle, Linda Bradford Raschke, Mike Kilbourn, Robin Dayne, Ken Wood (Woodie), James Altucher, Mark Anderson, Keith Bronstein, Dan Carrigan, Dan Collins, Alan Farley, Dan Gramza, David Graff, Jim Gosselin, David Graff, Stuart Johnston, Chris Hyde, Christopher Krone, George Muzea, Murray Ruggiero, Russell Sands a Rob Stein.
    Koupit či nekoupit?
    Celá kolekce je připravena ve stylu knih typu Market Wizards – tedy rozhovorů s lidmi, kteří jsou v oblasti tradingu hodně viditelní a často i prokazatelně úspěšní. Osobně se mi forma audio rozhovorů libí, škoda jen, že kvalita nahrávek není o stupeň lepší a u všech rozhovorů stejná. Po obsahové stránce jsou rozhovory vesměs velmi zajímavé. Sám jsem ještě neměl příležitost vyslechnout do konce všechny, ale u těch několika, co jsem si zatím poslechl, jsem se rozhodně nenudil a u řady obchodníků jsem si mohl opět trochu více zosobnit informace, které pochází z různých tištěných materiálů.
    Kolekci Personal Investors Hour je možné koupit za 197 dolarů na této adrese.

Recenze knihy: Following the Trend, diversified Managed Futures Trading

Dlouhou dobu jsem na Finančníkovi nerecenzoval žádnou odbornou knihu, což má svůj jasný důvod. V oblasti technické analýzy mám již své vlastní zažité funkční postupy a další „tipy“ na vstupní taktiky mne proto příliš nezajímají. Nových kvalitních knih s širším rozhledem, které by mne posouvaly v tradingu dále, je přitom opravdu málo. Jednou z výjimek je dnes recenzovaná Following the Trend od Andrease Clenowa, kterou jsem si v lednu zakoupil na Amazonu ještě v předprodeji a stále se k ní vracím.
    Kniha, jak již název napovídá, se zaměřuje na trend following. Tradiční poziční obchodní přístup „následování trendu“, který v době moderního tradingu patrně nejvíce proslavil Richard Dennis se svým legendárním „želvím experimentem“. Podrobněji viz například tato perfektní kniha Way of the Turtle: The Secret Methods that Turned Ordinary People into Legendary Traders, kterou jsem na Finančníkovi recenzoval v roce 2007.
    Obchodování na základě trend followingu má mnoho různých podob, ale základ bývá stejný. Na začátku je určitý breakout (donchian kanálu, klouzavého průměru atd.) a pozice je ukončena většinou na některém typu posouvaného stop-lossu. Obchodování vesměs probíhá na vyšších timeframe a trend following obchodníci se snaží zobchodovat ty nejvýraznější pohyby v trzích. Na toto téma bylo popsáno mnoho knih. V čem je tato jiná? Je hodně praktická.
    Following the Trend od Andrease Clenowa by se dala popsat jako manuál pro tento styl obchodování. Ovšem nikoliv ve stylu plánu popisujícího optimalizované nuance vstupů pro jeden timeframe jednoho trhu, ale coby manuál univerzálního komplexního přístupu pro obchodování portfolií. Clenow ve své knize tak přímo cílí na „slabiny“ trend following přístupu z pohledu mnoha individuálních obchodníků s malými účty, kteří často prohlašují podobné metody za „mrtvé“. Tyto techniky jednoduše nelze úspěšně a konzistentně profitabilně obchodovat na jednom trhu, protože ty vždy prochází různými fázemi volatility a trendů.
    Na trend following strategie tedy není možné nahlížet jako na nástroj, který nás „bude živit“ na jednom trhu, ale je třeba je aplikovat současně na několik trhů najednou. To s sebou pochopitelně nese vyšší nároky na kapitál, odměnou je ovšem obrovská škálovatelnost daných přístupů. Skrz metody je možné obchodovat jak menší, tak ohromné účty, což se také děje. Většina velkých hedge fondů obchoduje trhy s využitím některé formy tohoto přístupu. A právě v této oblasti se mi kniha jeví jako nejzajímavější. Andreas Clenow ukazuje, že z dlouhodobého pohledu příliš nezáleží na konkrétním vstupu (tj. zdali vstupujeme na základě křížení klouzavých průměrů, breakoutu doncian kanálu, či jiném podobném vstupu), ale na složení portfolia a řízení risku.
    V knize jsou prezentovány jednoduché koncepty trend followingových strategií s konkrétními výsledky a jejich equity srovnávány s nejúspěšnějšími hedge fondy současnosti. Autor ukazuje, jak s použitím základních vstupů, ale různě složeného portfolia, je možné prakticky reprodukovat výkonnost těchto fondů, a to ze zcela jednoduchého důvodu – většina firem v trhu využívá pro své velké obchody vesměs některé metody vstupu po breakoutu – tedy trend following. Z dlouhodobého pohledu se nuance ve vstupech stírají a výsledky záleží především na samotných pohybech v obchodovaných trzích.
    Příjemné navíc je, že autor sám, podle svých slov, provozuje hedge fond a jednoznačně ví, o čem píše. V knize jsou popisovány například taktiky porovnávání korelací jednotlivých obchodovaných oborů, ukazovány různé metody práce s normalizovaným riskem pro různě volatilní trhy a podobně. V dalších kapitolách jsou rozebírány přístupy jako obchodování a rolování pozic, diverzifikace skrz různé timeframe, obchodování syntetických kontraktů a mnoho dalších praktických informací.
    Kniha by se dala vnímat jako určitá kuchařka pro obchodníky, kteří směřují k provozování hedge fondu. Takových pochopitelně nebude na Finančníkovi moc, přesto si myslím, že kniha stojí za přečtení i bez podobných ambicí. Skrz konkrétní studie a příklady totiž ukazuje, jak málo v tradingu záleží na jednom konkrétním obchodu/vstupu a vše se odvíjí od dlouhodobých výsledků, systematického přístupu k řízení risku a diverzifikaci. Současně je v knize krásně ukázáno, že různí obchodníci mohou používat své „tajné“ nuance, ale pokud obchodují větší objem kontraktů, jejich výsledky se z dlouhodobého pohledu nemusí příliš lišit. Jednoduše proto, že všichni budou naskakovat do podobných hlavních pohybů v dostatečně likvidních trzích. To co se v různých hedge fondech liší a ovlivňuje jejich výsledky, je zejména skladba portfolia obchodovaných trhů a výše risku, kterou mají ve svých systémech zakomponovanou.
    Pochopení uvedených principů tak může být zajímavé i pro intradenní obchodníky, neboť i zde jednoznačně platí, že úspěch obchodníka netkví jen ve „správných vstupech“, ale v dlouhodobé schopnosti následovat profitabilní plán. Nicméně v případě intradenního obchodování je nutné nezapomínat na to, že z pohledu kratších časových rámců existuje výrazně větší flexibilita ve vytváření vlastního edge. Existují zde zajímavé obchodní příležitosti, které z důvodu omezené likvidy nejsou využitelné právě většími fondy. Obchodník se tak může specializovat i na obchodování jednoho či jen několika trhů a například využívat příležitosti, které plynou ze vstupů těchto větších, dlouhodobějších obchodníků.
    Vydavatel: Wiley
    Počet stran: 300
    Datum prvního vydání: leden 2013
    Link na Amazon: Following the Trend: Diversified Managed Futures Trading (Wiley Trading)
    Poznámka: Automatizaci v oblasti univerzálního trendfollowingu na úrovni řízení portfolia se podrobněji věnuji poslední rok. Pokud je zde někdo, kdo se v dané oblasti také realizuje, směřuje například k vytvoření hedge fondu a měl by chuť v této oblasti případně spolupracovat, tak se mi ozvěte. Můžeme například porovnat některé postupy a závěry.
×
×
  • Vytvořit...