Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Archiv článků Psychologie obchodování Jak na obchodní plán Mé obchodní strategie
  • Wall Street 2: peníze nikdy nespí – recenze tradera

Přiznávám, že účelem a zaměřením našeho serveru není dělat filmové recenze – od toho jsou servery jiné. V tomto ohledu však musím udělat životní výjimku: film Wall Street patří k naprosté klasice většiny traderů, proto není možné pokračování této klasiky ignorovat a nenapsat zde alespoň pár odstavců.

MoneyNeverSleeps.jpgPojďme se tedy podívat na film z pohledu traderů.

Nejprve letmé představení filmu – legendární Gordon Gekko v podání Michaela Douglase se vrací z vězení a na nově nabyté svobodě se střetává s Jakem Moorem (Shia LaBeouf), mladým finančníkem, který je mimo jiné přítelem Gordonovy dcery. Řešit se začne burza, trhy, finanční krize (která je pojítkem celého filmu), ale také vzájemné vztahy.

Na filmu jsem byl už týden před premiérou v ČR (filmy v Portugalsku mají premiéru většinou 1-2 týdny dříve než v ČR) a byl jsem opravdu zvědavý, jaké budou na film obecné recenze. K mému překvapení byly vesměs kladné – což bohužel nemohu říci sám za sebe. Ne, že by Wall Street 2 byl špatný film, to v žádném případě – ale trader již z principu bere film jinak než běžné publikum. Takže, proč jsem byl z filmu vesměs zklamaný a z čeho jsem byl ve filmu naopak nadšený?

Největší zklamání asi pramenilo ze značně jiného očekávání, které jsem ohledně filmu měl. Abych se přiznal, celou dobu jsem se těšil na testosteronovou zábavu, kde Michael Douglas bude se Shiou LaBeoufem vymýšlet geniální finanční plány a vzájemně postupně ovládnou Wall Street – jak by člověk od Gordona Gekka, jedné z nejúžasnějších postav v historii kinematografie, očekával. Bohužel, ani jedno z toho se nekonalo. Namísto toho se po většinu času řešily vzájemné vztahy, Gordon Gekko se snažil po většinu času tvářit jako uvědomělý občan, kterého vězení naučilo novým hodnotám – a kdesi na pozadí toho všeho se děla finanční krize a sem tam něco málo z Wall Streetu.

Na druhou stranu, o co více film postrádal testosteron a vnitřní náboj filmu Wall Street 1, o to více se snažil film o co nejrealističtější ztvárnění celkového prostředí a aktuální nálady na Wall Street – a nutno říci, že v tomto se povedlo autorům vše na jedničku. V nedávném čísle časopisu Business Week jsem četl článek o tom, jak si Oliver Stone najal celý tým poradců z řad skutečných traderů. Na filmu je to opravdu znát. Burza, trading roomy, grafy na počítačích, ale také reakce a jednání jednotlivých postav – to vše je velmi realistické bez zbytečných Hollywoodských okras. Přihlédneme-li k tomuto realistickému pojetí, není tedy ani divu, že se z filmu vytratil testosteron: zjevně se totiž pod tlakem finanční krize vytratil z celého Wall Streetu a byl nahrazen skepsí a opatrností, tu a tam i smutnými příběhy těch, kteří v krizi přišli o všechno.

Posun od agresivních mladíků z Wall Street 1 k opatrným a zdrženlivým „veteránům“ ve Wall Street 2 přináší tedy nádherný pohled na to, jak se celková situace i nálada ve světě financí změnila – bohužel je to změna až smutná.

Kladnou stránkou je také fakt, že se film snaží běžnému divákovi poměrně srozumitelně vysvětlit, co jsou to finanční bubliny, jak vlastně celá aktuální krize vznikla a až s mrazivou přesvědčivostí zároveň film ukazuje nejkritičtější hodiny zasedání FEDu, které ukazují, že svět byl možná skutečně velmi blízko celkovému finančnímu kolapsu – zřejmě ještě blíže, než jsme schopni a ochotni si připustit. Otázkou samozřejmě zůstává, zda-li tento stav nepřetrvává i nadále...

Takže, otázka zní – jít na film, nebo nikoliv? Odpověď záleží na tom, co od filmu očekáváte.

Rozhodně zapomeňte na nadupanou podívanou, která vám ukáže adrenalin Wall Streetu. To si raději pusťte znovu první díl – a budete mnohem spokojenější. Wall Street 2 je bohužel z tohoto pohledu nuda, ve které se více řeší vzájemné vztahy a sentiment, kvůli kterému jsem rozhodně na film nešel a který poměrně značně zastiňuje to, co nás na filmu Wall Street 1 bavilo nejvíce – život a akce Wall Streetu a lidí v pozadí.

Na druhou stranu, film dává díky aktuální finanční světové situaci určitý pocit skepse, který také není od věci. Každý trader by měl mít v sobě pořádný kus skepse, ze kterého následně plyne zdravý pud sebezáchovy – takže v tomto ohledu má pro reálný trading zhlédnutí filmu možná větší přínos, než jen ukazovat, že se jedná o skvělou adrenalinovou hru, ve které může být za chvilku každý multi-miliardářem. Pro onu skepsi a realističnost tedy stojí za to film vidět – i když už raději na film sami se skepsí jděte a počítejte s tím, že se budete chvílemi i docela nudit (obzvláště pokud jste milovníci Wall Street 1).

I přes určitou sentimentálnost a absenci dynamiky má film stále pár opravdu silných momentů, které stojí za to. Můj nejoblíbenější je ten, kdy se Shila LaBeouf ptá hlavního „padoucha“, kolik peněz je pro něj konečně už opravdu dost. Ten se jen pousměje a odpoví: „více“.

Některé věci se tedy na Wall Streetu nemění. I přes krizi a aktuální pokleslost celkové nálady stále zůstává chtíč a chamtivost a stále platí, že obrovské peníze se dají vydělat kdykoliv – i v době krize, jak konec konců až na samotný závěr konečně Michael Douglas všem dokáže. Peníze totiž opravdu nikdy nespí.

3.10.2010

Tomáš Nesnídal

Zaměřte se na to, co přináší reálné výsledky.

Nakopněte své obchodování
    k systematickým profitům

(program pro začínající obchodníky, kteří se chtějí dostat ke stabilnímu obchodování bez časové náročnosti)

Začínáme 30. 1. 2024.

Nově s vytvořením a popisem všech pravidel mechanické obchodní strategie, ve které mám sám aktuálně otevřený profit +224 121 Kč!

Další články na toto téma

Dumb Money - Peníze těch tupců

Pokud si také nenecháte ujít žádný film s tématikou tradingu, pak nepřehlédněte nový film Dumb Money popisující události ohledně nedávného short squeezu v akcii GME. V něm malí retailoví obchodníci skoro porazili Wall Street.
    Film Dumb Money, režírovaný Craigem Gillespiem, se zaměřuje na skupinu postav, které se podílely na události známé jako GameStop short squeeze v roce 2021 a přináší osvícený pohled na nerovnováhy na finančním trhu. Hlavní role hrají Paul Dano a Seth Rogen a film je pojat jako životopisné komediální drama.
    Dumb Money přináší zábavnou dramatizaci reálných burzovních příhod nezkušených obchodníků s malými penězi, jejichž síla ale spočívala v propojení na sociální síti. Má poměrně vysoké hodnocení (např. na ČSFD aktuálně 74 %) a ačkoliv film pochopitelně nevypráví úplný příběh celé události, může posloužit i k nahlédnutí do toho, jak se dnes prolínají sociálních světy s profesionálním burzovním světem Wall Streetu.
    Děj filmu se točí kolem Keitha Gilla, muže z nižší střední třídy, který pracuje jako finanční analytik v Brocktonu ve státě Massachusetts. Ve svém volném čase často navštěvuje subreddit r/WallStreetBets, kde pod pseudonymem Roaring Kitty sdílí své názory na akciový trh prostřednictvím YouTube live streamů. Příběh, který ukazuje jednotlivce a skupiny zapojené do této neobvyklé situace odhaluje, jak mohou být i zdánlivě nevýznamní hráči na trhu překvapivě vlivní.
    Celkově je Dumb Money pojat jako temně komický pohled na explozi akcií GameStop (GME) v roce 2021. Záměrně je použit styl komunikace a vizuálního provedení, které bude vyhovovat spíše mladším divákům. Ale určitě poskytuje zajímavý pohled na finanční trhy, jejich komplikovanou dynamiku a to skrze příběh, který je jak informativní, tak zábavný.
    Film se tedy točí okolo short squeezu v akcii GME, který jsem sám prožíval dost naplno, protože v roce 2021 jsem již v akciích hodně shortoval. Neshortoval jsem sice akcii GME, ale celkový souhrn okolností okolo akcie GME dost zvýšil v trhu volatilitu a situace z akcie GME se odehrávala i v jiných titulech – např. v BBBY (Bed Bath & Beyond Inc), kterou „diamantové ruce“ malých obchodníků z r/WallStreetBets také nakupovali a která již dnes neexistuje.
    Film má částečně určitý ideologický podtext touhy zničit bohatý a neférový Wall Street, ale zejména pokud nemáte s tradingem a investováním příliš vysoké zkušenosti, tak si myslím, že je i solidně edukativní. Ukazuje, co v oblasti psychologie peněz dělají emoce, jak může mysl ovlivnit bublina, ve které se pohybujeme a co to znamená pohybovat se na burze bez obchodního plánu. A nakonec i to, že otevřený profit je jen číslo na papíru a bez uzavření pozice není žádný profit jistý.

3 pořady z produkce MOJO, které jako (budoucí) trader musíte vidět

Pokud jste se rozhodli udělat něco se svým životem, abyste si nadělili šance na zajímavější a lepší život a nebyli otrokem zaměstnání, které vás nebaví a na kterém stejně profituje ve finále někdo jiný, měli byste tu a tam zavítat pro inspiraci mezi lidi, kteří žijí takový život, jaký si představujete vy sami. Takovou inspirací mohou být například tři naprosto úžasné dokumentární televizní série z americké produkce MOJO, které si rozhodně nesmíte nechat ujít.
    Wall Street Warriors

Prakticky "povinné" video pro všechny, kteří jsou burzou stejně postižení, jako já s Petrem.
    Série "Wall Street Warriors" (Bojovníci z Wall Streetu) je celosvětově velmi úspěšná série, které se dočkala již druhého pokračování. V tomto skutečně unikátním dokumentu televizní štáb sleduje v průběhu několika měsíců pracovníky Wall Streetu všech různých profesí: od úplných nováčků, kteří právě nastoupili po škole do některé přední firmy, přes "řadové" brokery až po obchodní burzovní veterány a investiční bankéře, kteří se ještě před dosažením věku 30 let stali multimilionáři.
    Každá série sleduje jiné hrdiny a každá série přináší mnoho zajímavého i inspirativního. Osobně mám raději druhou sérii, ale zajímavé lekce si odnesete z obou sérií.
    Krásnou lekci například představují v druhé sérii dva veteráni na burze s komoditou pomerančového koncentrátu, kteří založí vlastní fond. Jednoho dne vsadí mnoho peněz na významný fundamentálnéí report - a ten rázem dopadne, jak nejhůře jen pro zmíněné tradery mohl. I když se zdá být vše ztraceno a oba obchodníci zažijí daný den obří ztrátu, nevzdávají se a nadále bojují. Do konce roku nejenom ztrátu pokryjí zpět, ale ještě vydělají další nemalé peníze. Klasická lekce toho, proč většina lidí v tradingu nevydělává (po první větší ztrátě nebo draw-downu se zaleknou a přestanou obchodovat), kdežto ti nejúspěšnější okamžitě hledají způsoby, jak se z dané chyby poučit, jak jí napravit - a jak se opět dostat do čela a zvítězit.
    Další zajímavou lekci nabízí mladá slečna francouzského původu, která se jde ucházet krátce po škole o místo traderky (ano, trading je rozhodně i pro ženy - naopak ženy si obecně vedou v tradingu lépe) do prestižní společnosti SMB Capitals. Než se tato mladá traderka dostane k obchodování s živým účtem, musí projít několika měsíčním školením, během kterého nepobírá žádný plat a obchoduje na demo účtu. Zajímavé je nejenom sledovat, jak je nutné umět nejprve vydělávat na demo účtu (zatím co mnoho obchodníků se rychle a bezhlavě vrhá do obchodování s živými penězi, aniž by na demu uměli vydělat jediný dolar), ale především způsob, jakým jsou noví tradeři školeni: velký důraz je už od začátku například kladen na to, že začínající obchodnící budou zažívat mnoho ztrát a že každá taková ztráta je v pořádku, pokud byla realizována zcela dle obchodního plánu - neboť ztráty k tradingu nevyhnutelně patří.
    Jsem velmi zvědavý, zda se dočkáme i třetí série a pokud ano, budu rozhodně mezi prvními, kdo si jí zakoupí. Podobných pořadů není nikdy dost a jediná škoda na celé sérii je, že jsem jí shlédnul za jediné odpoledne a další díly už nebyly k dispozici.... Wall Street Warriors se totiž pro vás snadno stanou drogou.
    Start-up Junkies

Start-up Junkies dokument je naprosto fascinující příběh o tom, jak se z naprostého nic vytváří velká, úspěšná firma (dnes již s pobočkami v mnoha zemích světa). Hlavní hrdina Ron má jednoduchý podnikatelský nápad - vytvořit firmu, která by za poplatek vybírala klientům jejich poštu a tu následovně "scanovala" a připravovala předplatitelům k on-line internetovému "výběru". Dle mého názoru geniální nápad - jelikož žiji v Portugalsku, přesně něco takového bych ocenil i já.
    Televizní série ukazuje, jak se firma "Earth Class Mail" budovala od samého začátku. Po prvotním nápadu následovalo hledání investorů, které již nepřestalo pokračovat po zbytek celé série. Prakticky každý měsíc firma posílila na tolik, že potřebovala novější a rychlejší vybavení, větší kanceláře, pobočky v nových městech, atd.- což znamená nepřetržitý přísun nového investičního kapitálu. Firma v celém dokumentu roste před očima a zručný tým flexibilně reaguje na nezadržitelný postup vpřed, kterým se firma ubírá.
    Na dokumentu je převážně úžasné vidět, jak přesně se taková firma buduje a jak je důležité nebát se už od začátku mít vizi opravdu veliké společnosti, být připravený každou chvilku posunout společnost do nových měřítek - ale zároveň každý stupeň vývoje společnosti reflektovat maximálně realisticky a pragmaticky. Za vším stojí samozřejmě obrovská práce, stres a mnoho frustrace - 9 z 10ti snah založit novou společnost selže, přitom toto je konkrétní příběh jedné, která to dokázala (i když její obecné šance byly pouze 10%).
    Z celého dokumentu je vidět, že nic není nemožné, pokud si za tím dostatečně stojíme, za naší věc dostatečné a trpělivě bojujeme a také se obklopíme zkušenými lidmi, kteří nám boj od začátku ulehčují. Drtivá většina by snahy založit firmu při představě pouhých 10% pravděpodobnosti na úspěch raději podobný boj nepodstupovala. Proto je také ale na této planetě 90% nemajetných a 10% extrémně bohatých. Pokud se chceme mít lépe, než ostatní, musíme být připraveni riskovat. I když dokument není přímo o tradingu, paralel je zde tolik, že i pro tradera je tento dokument úžasnou inspirací.
    Bobby G: Adventure Capitalist

Můj nejoblíbenější pořad z celé série.
    Bobby G (Bobby Genovese) je miliardář. Společnost Bobby G Capitals vybudoval z ničeho. Dnes tato společnost investuje do téměř zkrachovalých firem, riskantních projektů, zdánlivě šílených nápadů - a daří se jí. Bobby G je jediným majitelem firmy a jak sám říká "tím, že spravuji své vlastní peníze, jsem také jediným, koho kdy mohu vinit, v případě neúspěchu". Bobby bere za své peníze plnou zodpovědnost - přesně to, co by měl dělat každý trader.
    Na celé sérii se mně nejvíce líbilo, jak hlavní hrdina dokonale kombinuje byznys s užíváním si života. Zapomeňte na nudného člověka v obleku a kravatě, který 16 hodin denně sedí v kanceláři, nebo chodí po nudných schůzkách. Jak sám Bobby říká: "nestal jsem se bohatým proto, abych vyřizoval telefony". Životní styl tohoto miliardáře je plný akce, dobrodružství a užívání si všeho, co život nabízí. Během celé série uvidíte, jak to vypadá, když si miliadrář jde koupit vlastní luxusní mega-jachtu, nebo soukromý tryskáč. Pobavíte se nad řadou momentů - třeba tím, kdy Bobby není schopen umístit své děti ve velmi prestižní škole, která je obsazena na několik let dopředu - a tak problém vyřeší po svém: jde, a školu koupí.
    Musím přiznat, že Bobby G, i když se pro řadu lidí může jevit jako lehce výstřední, je pro mě nejinspirativnější postavou ze všech tří pořadů. Jednak se zcela ztotožňuji s jeho frází "nejde o to pracovat tvrdě, jde o to pracovat chytře". Ztotožňuji se s tím, že člověk by neměl své bohatství jenom hromadit, ale především si ho užívat (Bobby mimo jiné podporuje mnoho charitativních společností a akcí). Ztotožňuji se s tím, že nejde jen o peníze, ale převážně o "hru samotnou", o to, abychom dělali, co nás baví, dělali to tak, že chceme být pořád lepší - a zároveň se u toho dobře bavili (vše mně splňuje trading). Nejvíce se mně ale líbí uvolněnost a přirozenost, se kterou Bobby vše dělá. Žádné pózy, žádná křeč -čirá radost ze hry a ze života.
    U podobných dokumentů si člověk opět uvědomí, jak je důležité si život užívat, protože jsme tu pouze jednou. Můžeme život prožít bez risku v "bezpečí", ale neužít si vše, co nám nabízí. Nebo můžeme riskovat a poznat daleko širší škálu toho, co je během našeho života k mání. Lidé jako Bobby G berou risk jako velké dobrodružství a to je přesně to, co je dělí od většiny - pro většinu je risk něco, o čem nechtějí ani slyšet, z čeho omdlévají už jenom při vyslovení takového slova. Bobby riskuje hodně, ale také inteligentně, s rozvahou a jednoduchým, přímočarým rozumem. Jeho život rozhodně není nudný.
    Závěrem
    Na závěr si nemohu odpustit ještě jeden komentář.
    Na internetu jsem našel občas velmi zábavné diskuze o zmíněných třech sériích. Zábavné příspěvky tipu "Bobby G se jenom předvádí", "Ron měl více štěstí, než rozumu", nebo "na burze se stejně jenom ztrácí", mě nutily k zamyšlení o tom, že náš postoj k bohatým a úspěšným naprosto přesně odráží náš vlastní postoj k bohatství a úspěchu jako takovému. Kdo hledá na bohatých jen chyby, těžko bude kdy bohatý. Většina lidí, kteří mají potřebu podobné pořady komentovat s tradičním negativismem, budou do konce života dělat práci, která je nebaví, za pár korun měsíčně, zatím co Bobby G se bude prohánět na jachtě, kupovat další nemovitosti, cestovat vlastním letadlem a užívat si života. Pro mě osobně lidé jako Bobby G představují obrovskou inspiraci a motivaci. Úspěšní lidé pro mě byli vždy obrazem toho, co je možné a co má šanci KAŽDÝ dokázat. Proto také mohu nyní tento článek psát v krásném slunečném dni, užívat si 24 stupňů, hledět na moře a přemýšlet, co si dám skvělého k večeři - i když je právě 6. února. A krátce po večeři si zase pustím pár podobných dokumentů. V záplavě negativistických zpráv typu TV Nova, na kterých se již národ stal dokonale závislý, jsou podobné pořady nejenom nutností, ale také příjemným pohlazením. Nemusíme při tom u nich jenom snít. Musíme sebrat odvahu, sílu a víru - a začít něco dělat.

Jakou cenu má v tradingu milisekunda?

V mých posledních zápiscích jsem zmínil snímek The Hummingbird Project spolu se zamyšlením, že byť jde o fikci, přeci jen je dobré si řadu principů připomínat v kontextu vlastního tradingu. Dostal jsem k článku docela dost reakcí, a proto téma dnes trochu rozvedu.
    Pro ty z vás, kteří si toho zatím třeba ještě nevšimli. Každé pondělí rozesílám e-mail s upozorněním na nový článek a poslední dobou do něj přikládám vždy také své osobní zápisky. Nejčastěji jsou o tom, na čem pracuji a co mě v trzích aktuálně nejvíce zaujalo. Tyto informace publikuji pouze formou e-mailových zápisků. Je to z důvodu, že jde o aktuální postřehy, u kterých uvítám případnou okamžitou interakci. To je velký rozdíl od článků publikovaných na webu, které jsou trvale dostupné v archivu. Současně chci také potvrdit, že e-maily rozesílám skutečně sám a odpovědi mi dochází přímo do e-mailové schránky. Pokud máte chuť poznámku okomentovat nebo třeba využít některého pracovního tématu (stejně jako jsem nedávno získal řadu „dobrovolníků“ pro testování systematických opčních strategií, byť ne všechny jsem ještě dokázal uspokojit), tak určitě na e-maily reagujte. A pokud vám zápisky nechodí, stačí se přihlásit tímto formulářem: https://www.financnik.cz/forum/newsletter/
    A teď již k samotnému dnešnímu článku.
    Máte-li rádi filmy týkající se tradingu, pak nepřehlédněte nový snímek The Hummingbird Project. Film sleduje příběh lidí, kteří se pokoušejí postavit přímé optické spojení mezi burzou v Kansasu a New Jersey, a získat tak nejrychlejší linku pro vysokorychlostní obchodování. Film je čistou fikcí a není postaven na reálných událostech. Přesto si myslím, že solidně nastiňuje důležité reálie tradingu. Především to, že čím rychleji se dnes obchoduje, tím vyšší náklady musí být obchodník připraven obětovat. A nedělám si iluze, že náklady mohou být často skutečně astronomické stejně jako ve filmu. A v reálu se za ně získává "jen nepatrná výhoda" typu zrychlení o milisekundu. Která na druhou stranu může v dobře využitém kontextu znamenat ohromné zisky.
    Co fikce není je fakt, že dnešní trading má, zejména na té nejrychlejší úrovni, charakter aktivit popisovaných ve filmu. Koncentrovaný kapitál a mozky vytváří hlavně na Wall Street neuvěřitelnou sílu, které je dobré z pozice retailového obchodníka nepřicházet do cesty. Přičemž zejména za poslední roky se vše stává v trzích více a více intenzivnější.
    Také určitě platí, že nic není stálé. I při těch nejvyšších investicích se stane, že časem přijde někdo třeba s efektivnějším řešením a co fungovalo, najednou nedává smysl. Obchodník musí být na změnu neustále připraven a pořád se adaptovat.
    Na retailové úrovni neinvestujeme žádné astronomické částky do infrastruktury, ale snažíme se vydělávat na různých neefektivitách trhu. A zde je opět dobré si uvědomit, že na druhé straně oceánu jsou celé týmy, které dělají totéž, ale s mnohem, mnohem vyšším nasazením a z našeho pohledu neomezenými prostředky.
    To určitě neznamená, že běžný obchodník nemá v tradingu šanci.
    Jen by měl opravdu pečlivě zvažovat bitevní pole, na kterém stojí.
    Co je naší výhodou?
    Například to, že nepotřebujeme do obchodu umisťovat příliš vysoký kapitál. Pokud někdo zaměstnává hodně lidí ve výzkumu, je přirozené, že se mu náklady vrátí jen tak, že bude výsledky obchodovat opravdu ve velkém.
    A také třeba to, že coby individuální obchodníci bychom měli být schopni akceptovat vyšší volatilitu účtu než například fondy. Protože akceptace risku je jedna z důležitých veličin, za které jsme v tradingu placeni.
    Na druhou stranu je dobré si neustále připomínat, že je naivní si myslet, že se naučíme „skvělou kombinaci price action patternů“, se kterou půjde vydělávat v různých hlavních trzích desítky procent ročně při minimálním risku a nikdo na Wall Street na to ještě nepřišel.
    Každopádně The Hummingbird Project do určité míry připomíná, proti jakým silám v tradingu můžeme čelit a že je potřeba neustále přemýšlet nejen o obchodních strategiích, ale také o celkovém pohledu, se kterým k tradingu přistupujeme.
    A trhy se opravdu neustále mění. Co fungovalo třeba na nízkém timeframe před deseti lety, už dnes zdaleka není tak efektivní. (Což je mimochodem i jeden z důvodů, proč se v tradingu orientuji na vyšší timeframe než dříve).
×
×
  • Vytvořit...