Jump to content
Co nového? Mé kurzy
Články a tutoriály:
Hledat v
  • Více možností...
Najít obsah, který ...
Hledat výsledky v ...
Seriály Komoditní Manuál Psychologie obchodování
  • Tip pro základní orientaci v cenovém grafu

    V minulých článcích jsem se několikrát zmínil o tom, jak důležité je pro obchodníky vnímat strukturu cenového grafu. Trh nám svým charakterem poskytuje průběžně velmi důležitá vodítka, kde lze vstoupit do obchodu se slušnou šancí na úspěch a kde to na druhou stranu zavání možnými komplikacemi. Dnes si ukážeme základní taktiky, které používám pro čtení trhu při svém obchodování.

    Strukturu trhu lze vnímat jednoduchými nebo složitými nástroji. Funguje mnoho přístupů a je třeba rozumět tomu, že informace o struktuře trhu nám poskytuje určitá vodítka, nikoliv vstupní signály. Mě osobně zajímá, jakým způsobem vytváří trh nová high a low. Z této základní informace lze vyčíst mnoho o síle trhu, a tudíž i tom, zda-li je čas agresivně obchodovat s trendem, nebo čekat spíše na protitrendový signál.

    Věřím, že toto je pro mnoho pravidelných čtenářů Finančníka opakování, ale také vím, že mnoho traderů si následující zákonitosti vůbec neuvědomuje. Pojďme proto postupně.

    Jaká je má představa o ideálním uptrendu? Trh má sílu vytvářet swingy (vlnky) s tím, že nové high je vyšší než předchozí high a nové low je výše než předchozí low. Pro vyšší high se obecně používá zkratka HH (Higher High), pro vyšší low HL (Higher Low). Zjednodušeně pak takový pohyb může vypadat následovně:

    V případě uptrendu je pro mne podstatné, aby měly trhy sílu vytvářet nové vyšší high (HH). Pokud se na některých místech vytvoří po vyšším high (HH) nižší low (LL) může to znamenat, že se trh jen „vrátil“ pro stop-lossy posunuté pod poslední low a uptrend může pokračovat.

    Ideální downtrend pak vypadá opačně. Trh má sílu vytvářet nižší low – LL (Lower Low) a nižší high LH (Lower High). Zde je nákres odpovídající popsané situaci:

    Pro downtrend pro mne platí obráceně to, co pro uptrend – podstatné je, aby měly trhy sílu vytvářet nové nižší low (LL). Pokud se na některých místech vytvoří po nižším low (LL) vyšší high (HH) může to znamenat, že se trh jen „vrátil“ pro stop-lossy posunuté nad poslední high a downtrend může pokračovat.

    Pokud trh nemá sílu vytvářet popsanou strukturu, většinou je v určité formě chopu nebo nebezpečném pohybu do strany. Viz například struktura, která se vytváří v době, kdy píši článek a mohu si dovolit trh nesledovat zcela 100%, protože sama struktura trhu mi naznačuje, že zrovna v tuto dobu nepřijde žádný z mých signálů:

    Trh se pohybuje v podstatě v „trojúhelníku“ - nemá sílu vytvářet ani vyšší high, ani nižší low. Takový trh může ožít po proražení, a nebo taky zůstat celý den v chopu. Osobně se nesnažím předpovídat co přijde, ale naopak chovat se podle toho, co vidím v grafu. V případě podobné struktury dostávám signál, abych se držel stranou.

    TIP: Ať obchodujte trendové nebo protitrendové patterny, studujte kontext, ve kterém vstupní signály vznikají. Popsaná struktura je samozřejmě pouze základ, který můžete rozvíjet.

    Především začínající obchodníci by se měli snažit hledat v grafech takové konstalace = kontext, který dokážou popsat, a tudíž opakovaně vyhledávat. Jedny z nejsnáze identifikovatelných situací jsou například struktury, které vznikají se zapojením denního high a low.

    Sám v těchto oblastech rád vstupy vyhledávám. V oblasti denního high mne zajímají situace, kdy trh vytvořil opakovaně vyšší high (poslední vyšší high je zároveň denní high), následně se trh pokusil poslední high překonat, ale v trhu již nebylo dostatečné množství kupujících a cena vytvořila jen nižší high (LH). Jde o základ několika klasických cenových formací. Pokud trh klesne pod low posledního swingu – na obr. HL (2), lze situaci identifikovat jako formaci Head and Shoulders, případně 1-2-3 formaci (podrobný popis formace viz článek Reverzní klasika: cenový pattern 1-2-3)
    Tj. situace, které odpovídá následující nákres:

    Popsaný „kontext“ cenového grafu je poměrně jednoznačný a velmi mnoho obchodníků jej využívá pro své vstupy. Někteří obchodníci vstupují po proražení bodu HL(2), kontext ale může být velmi výhodný i pro obchodníky protitrendových patternů Finwinu. Pokud obchodujete protitrendové patterny, zkuste si schválně projít své statistiky a vyznačit si pouze obchody, které by splňovaly vstup v rámci naznačeného kontextu (tj. v bodě LH). Formaci lze přitom studovat z několika dalších úhlů – např. skrz polohu HH vs. LH (tj. co bylo výše), případně z pohledu low na obou stranách denního high.

    Sám daný kontext rád využívám, kromě vstupu na protitrendových patternech, pro vstup v rámci „flipu“ od low swingu, který je na obrázku vyznačen jako HL(2) (co je flip viz Základní nástroj pro vylepšení profitability tradera? Zvládnutí supportů a resistencí).

    Krásnou ukázku potenciálního vstupu nabídl trh v závěru středeční seance (18. 8. 2010):

    Trh vytvořil denní high, kterému předcházelo předchozí vyšší high (HH). Poté již ale trh neměl dostatek síly vytvořit nové vyšší high a vytvořil nižší high (LH). Trh měl problém s proražením swingu představující „patu“ formace (viz šipka – v tomto případě je to LL) a chvíli se pohyboval ve velmi úzkém kanálu. Následně oblast prorazil, aby se po čase vrátil k S/R oblasti zpět zespodu – nastává oblast flipu po formaci H&S, což je jedna z oblastí, kterou sám používám pro vstup.

    Pozn.: Situace je popsána rámcově, nejde o obchodní plán, který by uváděl všechny principy, které v rámci této formace sleduji. Ovšem pokud hledáte “vodítko” jak začít co nejjednodznačněji vnímat strukturu trhu, mohu ji jen doporučit. Otevřete si historické grafy trhů a nastíněnou formaci začněte podrobně zkoumat a objevovat různé nuance, které nabízí.

    1.9.2010

    Petr Podhajský

    Fulltime obchodník věnující se tradingu více než 15 let. Specializace na systematické strategie obchodované na futures a akciích. Oblíbený styl obchodování - intradenní s využitím orderflow. Poslední roky pak stavba automatizovaných portfolio systémů.


×

Důležitá informace

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy.