Psychologie obchodování X: Ztráty
V dnešním díle psychologie obchodování si řekneme něco o „strašákovi“ všech začínajících traderů. Samozřejmě se jedná o strašáka jménem „ztráty“.
Ztráty jsou nedílnou součástí úspěšného obchodníka. Kolikrát jste už toto slyšeli? Určitě mnohokrát. Ztráty je zkrátka a dobře nutné chápat jako přirozenou součást obchodování, a jakákoliv snaha vyhnout se ztrátám povede nutně vždy pouze k nekonečné frustraci. Se ztrátami je třeba počítat již od samého začátku - o tom není pochyb. Pokud však dokážeme dodržovat správná pravidla money-managamentu, můžeme vydělávat i v případě většího počtu ztrátových obchodů než ziskových.
Pojďme se však podívat na ztráty i z trochu jiného úhlu. Co skutečně riskujeme neschopností přijímat ztráty?
Nepřijímání ztrát - dvojnásobné ztráty
Neschopnost přijmout ztrátu může vést u mnoha obchodníků až do té míry, že díky neschopnosti a neochotě přijmout ztrátu setrvá obchodník ve ztrátové pozici v naivní víře, že se obchod přeci „musí jednou obrátit“. Skutečně mě nestačí udivovat, kolik obchodníků je schopno takto uvažovat. NIKDY a NIKDE není psáno, že se trh skutečně otočí, a tak čekání na „otočku, která přeci musí přijít“, stálo mnoho obchodníků s takovýmto uvažováním celé jmění. Takže setrvávat v pozici déle, než nám káže náš předem definovaný a do trhu posazený stop-loss, je naprosto jistá ztráta, vedoucí do finančních pekel. Tečka.
Pojďme se však podívat na další negativní efekt neschopnosti přijímat ztráty. Tomuto efektu já říkám „druhá ztráta“. Čím nám tato druhá ztráta vznikne?
Řada obchodníků je po každém ztrátovém obchodě natolik „ochromena“, že mají velké problémy vzít další obchod. A zde vidím mnohem větší nebezpečí a mnohem větší riziko, než tu a tam inkasovat pár stovek ztrát přesně definovaných stop-lossem. Jak mi rozhodně mnozí z vás z vlastní zkušenosti potvrdí, jako by tomu strýček Naschválníček chtěl, další obchod - přesně ten, který jsme díky našemu „ochromení“ z minulé ztráty nevzali - bývá velmi často jako naschvál ziskový, a to dokonce velmi ziskový. Jenomže my v takovém obchodě zrovna nejsme, a tak vlastně zažíváme další ztrátu. Nejedná se sice o ztrátu v pravém slova smyslu, ale koukněte na ten rozdíl: po prvním ztrátovém obchodě jsme řekněme -200. Ve druhém obchodě, který byl ziskový, a který jsme nevzali, jsme mohli vydělat řekněme 600 USD. Celkově bychom tedy byli ve zisku 400 USD. Jenomže my jsme stále ve ztrátě -200 USD. Z tohoto pohledu vidím ochromení ze ztráty až do té podoby, že nevezmeme další obchod jako zcela zásadní a velmi vážný problém z pohledu obchodníkova účtu.
Jak tedy na to?
Samozřejmě, snadno se říká „je třeba vzít hned následující obchod po každé ztrátě“. Ono to tak jednoduché není - kdo ví o čem mluvím, rozhodně potvrdí. Přesto je však možné psychologicky „zmírnit“ dopad ztrát. Jak? Jednoduše tak, že budeme každý svůj obchod již dopředu plánovat jako ztrátu. Zní vám to nesmyslně?
Z psychologického hlediska je toto pravděpodobně nejlogičtější krok, jaký obchodník může udělat. Nechci zde příliš zabředávat do hloubky psychologie, ale neschopnost vzít další obchod vzniká díky něčemu, čemu se říká neurotický konflikt. Tyto neurotické konflikty pak v naší hlavě vznikají vždy na základě určitých nenaplněných představ; rozhodně to znáte: kdykoliv si něco představujete a ono se stane něco úplně jiného, než jste si představovali, jste z toho přinejmenším rozladění. Jste rozladění proto, že ve vaší hlavě právě probíhá neurotický konflikt. Takovýto neurotický konflikt pak může trvat i delší dobu - někdy dokonce i léta - a „majiteli“ takovéhoto neurotického konfliktu natropit celou řadu problémů. V případě obchodníka - neurotický konflikt většinou trvá minimálně do dalšího obchodu, a tak díky neurotickému konfliktu prožíváme určité „rozladění“, které nás „blokuje“ ve snaze vzít další obchod.
Abych se to pokusil popsat ještě jednodušeji: určitě mi potvrdíte, že většinou když se rozhodnete vstoupit do nějakého obchodu, již si obchod dopředu představujete jít vašim plánovaným směrem, ideálně až k vámi vysoce zvolenému targetu. Jenomže obchod se jako na potvoru otočí, a vyhodí vás se ztrátou. Co se stane? V naší mysli vznikne neurotický konflikt. Naše představy nebyly naplněny, a tak zažíváme stav určitého „ochromení mysli“, který nás „blokuje“ ve snaze vzít další obchod.
Nyní se ale zkusme na celý proces podívat z druhé strany. Řekněme, že už od začátku plánujeme obchod jako jasně ztrátový. Zkrátka a dobře počítáme s tím, že obchod se nepovede, bude to ztráta a my tuto ztrátu už nyní dopředu odepisujeme. Co se stane v naší hlavě v momentě, kdy skutečně ztrátu zažijeme? Nemělo by se stát prakticky nic. Naše mysl neprožívá žádný neurotický konflikt, neboť se děje něco, na co jsme byli připraveni. Tudíž nejsme jakkoliv ochromeni pro další obchod a můžeme s klidem pokračovat dále.
A pokud se obchod povede a vydělá nám peníze? Správně bychom i zde měli hovořit o neurotickém konfliktu - vždyť jsme plánovali ztrátu a zažili zisk. Jenomže v tomto případě se jedná o neurotický konflikt v podobě velmi příjemného a milého překvapení, které nás asi jenom těžko dokáže rozladit a zabránit nám vzít další obchod.
Tolik tedy můj dnešní tip, jak se lépe vypořádávat se ztrátami. Plánujte své obchody již dopředu jako ztrátové - a uvidíte, že se vám z psychologického pohledu bude obchodovat o poznání lépe. Minimálně už vás nebudou ztráty připravovat o další možné profity.
P.S.
Jak jste se naučili vypořádávat se ztrátami? Podělte se v diskusním fóru v tomto vlákně.
Tomáš Nesnídal