Psychologie obchodování 30: jak říci emocím NE (2)
Minulý týden jsem v seriálu psychologie obchodování uveřejnil článek na téma „Jak říci emocím NE“. K mému potěšení tento článek vzbudil řadu pozitivních ohlasů, proto bych si dovolil dnes na tento článek ještě jednou navázat, s dalším velmi důležitým rozvinutím prezentované myšlenky volného průchodu emocí.
Další myšlenka využití volného průchodu emocí se týká absolutního začátku dne, tj. měli bychom se ji naučit aplikovat vždy krátce předtím, než sedneme k obchodování. Aniž by si to obchodníci příliš uvědomovali, tento moment krátce před obchodní seancí je velmi důležitý, protože může ovlivnit vývoj celého obchodního dne. Hned vysvětlím, co mám na mysli.
Lidský mozek má v rámci tradingu jednu nepříjemnou vlastnost: každý náš poslední obchod nebo obchodní den, který provedete a který s vysokou pravděpodobností budete emotivně prožívat (pokud je to ziskový obchod, tak formou euforie, pokud ztrátový, tak formou frustrace), si vaše podvědomí dobře zapamatuje – převážně pak ve spojení s onou emocionální rovinou. Toto „pamatování si“ našeho podvědomí se pak okamžitě projeví hned následující den - pokud se druhý den ke grafu vrátíte, pak v momentě, kdy se na grafy trhů znovu podíváte, podvědomí všechny tyto emoce z poslední seance většinou „obnoví“ a předurčí tak částečně postoj k dalšímu obchodnímu dni. Ve zjednodušené podstatě se dá říci, že i když si myslíme, že ke každému novému dni sedáme s čistou hlavou, není to tak úplně pravda (pokud již nejsme velmi zkušený obchodník), ve skutečnosti totiž sedáme k novému obchodnímu dni s řadou emocionálních „attachementů“ ze dne posledního. (Omlouvám se za použití anglického slova „attachement“, ale skutečně jsem nenašel vhodné slovo v našem jazyce; attachament znamená v tomto ohledu „něco, co je k nám připnuté“ – tj. konkrétně emoce).
V praxi to tedy znamená, že i když jsme se v průběhu dne snažili dávat všem našim emocím volný průběh, s poměrně vysokou pravděpodobností se nám stejně nepodařilo nechat volně projít všechny emoce beze zbytku a tak v nás něco málo zůstalo, co si naše podvědomí pamatuje. Jakmile druhý den otevřeme grafy, ty na naše podvědomí okamžitě zafungují jako „spouštěč“, následně opět vyvolá emoce a situace z předešlého obchodního dne a tak naše podvědomí předurčí poměrně silně obchodování do nového dne.
Emocionální „attachementy“, které si z předešlého dne neseme, mají různou formu a vycházejí z celé řady situací, prakticky všechny se však projevují podobně, většinou zvýšenou agresivitou při obchodování (aniž bychom si tento stav pořádně uvědomovali). Jedny z nejčastějších attachementů, které si s sebou nosíme do nového dne a které mají dále popsané následky, jsou následující:
- attachement euforie z minulého dne. Pokud byl náš předešlý obchodní den dobrý a úspěšný a my v sobě máme stále emoce euforie z tohoto dne, docela možná budeme v novém dni více agresivní, protože si budeme připadat jako „neohrožený Rambo“;
- attachement skepse a frustrace z předešlého dne. Pokud jste minulý den prožili mnoho frustrace, pak nový den budete buďto také agresivní, protože si budete vylévat vztek a chtít dohnat ztráty, nebo budete naopak příliš opatrní a nebudete exekuovat vaše obchodní signály dle plánu;
- attachement frustrace z obchodu, který nám „utekl“ . Pokud „trpíme“ takovýmto attachementem, nový obchodní den budeme zřejmě příliš agresivní, aby nám už nic neuteklo;
- attachement frustrace z toho, že někdo v mém okolí minulý den vydělal a já ne. V takovémto případě budeme opět mít tendence být agresivní a všechny kolem „dohnat“.
Toto jsou nejzákladnější attachementy, které si s sebou většina začínajících obchodníků nosí do nového obchodního dne. Jak sami vidíte, skutečně jakýkoliv attachement, který si přineseme z minulého dne, má nakonec za důsledek buďto přespříliš agresivní, nebo přespříliš opatrné obchodování. Tedy nic, co by našemu obchodování pomohlo, spíše naopak.
Jak celé této situaci ulevit? Použijeme opět naši techniku popsanou v minulém článku.
Vše, co uděláme, je, že si v nový obchodní den, krátce před obchodováním, v klidu sedneme a při pravidelném a klidném dechu si vybavíme své poslední obchody z předešlého dne. Vybavte si převážně ty, které jste nejvíce prožívali a vybavujte si je přitom do takových detailů, že je začnete prožívat znovu. Jak už správně tušíte – jde nám opět o znovunarození „nevybité“ emoce. Opět použijte vše, co jsme si pověděli minule – proces je prakticky stejný, pouze v tomto případě záměrně navozujeme emoce z minulého dne. Toto cvičení praktikujte tak dlouho, dokud nepocítíte, že emoce z minulého dne výrazně slábnou a již tak necítíte pnutí, nebo chvění v těle v momentě, kdy si znovu vybavujete, jak trh protnul váš stop-loss, jak vám ujel obchod, na který jste čekali, jak jste se téměř vznášeli, když trh dosáhnul vašeho profit-targetu atd. Z vašeho těla se musíte pokusit udělat emocionálně opět „prázdnou nádobu“, tj. tyto emoce vyprázdnit tím, že jim dáte volný průchod a necháte je znovu prožít.
Pokud cvičení uděláte správně a necháte veškeré emoce proběhnout do té míry, že ztratí svou sílu, pak s vysokou pravděpodobností zasednete k novému obchodnímu dni s daleko větší objektivitou. Nežádoucí „attachementy“ zmizí, nebo se alespoň oslabí a nebudou podvědomě diktovat či negativně ovlivňovat váš obchodní den.
Tuto techniku pak doporučuji naučit se aplikovat skutečně před každým začátkem obchodního dne a pokusit se z ní udělat běžnou obchodní rutinu.
Tomáš Nesnídal