Další díly tématického seriálu :

Vyhledávání v článcích

Tip na knihu


Jak na...

Bezplatné ebooky

Dr. Brett: Mé oblíbené techniky pro překonání úzkosti během obchodování


Před krátkou dobou jsem na základě pozorování dospěl k poznatku, že úzkost je nejobvyklejší psychologický problém, se kterým se u traderů setkávám. Objevuje se v mnoha formách – v neúspěšném období nebo když se tradeři pokouší navýšit počet kontraktů a tím se zvyšuje riskovaný kapitál, eventuálně když finanční tíseň násobí tlak na výsledky obchodování. Společným prvkem je, že starost o výsledek narušuje průběh samotného obchodování.

  


Foto (c)iStockphoto.com/ptlee  

Domnívám se, že připomínky traderů a jejich návrhy v emailech, které dostávám, nabízejí velmi užitečné myšlenky o tom, jak zvládnout tlak během obchodování. Nicméně v tomto příspěvku přidám dva návrhy ze své dílny.

* Autohypnóza – Tento způsob staví na myšlenkách z mé první knihy o obchodování: Psychologie obchodování (pozn.: zatím nevyšla v českém jazyce). Když trader reaguje na obchodní situaci úzkostně, požádám ho, aby zavřel oči, dýchal zvolna a hluboce, zaměřil svou pozornost na hudbu a podržel své ruce asi metr od sebe tak, aby dlaně směřovali k sobě. Hudba Philipa Glasse má výrazně opakující se rytmus a slouží jako pomůcka pro koncentraci. Po delší chvíli pomalého hlubokého dýchání a koncentrace na hudbu, požádám tradera, aby si představil, že mezi jeho dlaněmi je magnet, který ruce pomalu a soustavně přitahuje k sobě. Jak se ruce přibližují, vsugeruji mu, že se cítí stále odpočatější, uvolněnější a sebejistější. Cvičení dospěje k závěru v momentu, kdy se dlaně navzájem dotknou. Doba cvičení je minimálně 15 minut.

Cvičení se postupně stává autohypnózou, kdy tradeři sami sobě poskytují sugesce v době, kdy se ruce přibližují. Například si mohou sugedovat (vnitřním hlasem nebo pomocí namluvené audio nahrávky) jak se cítí více a více smíření s nedávnými ztrátami a budují si tak schopnost nechat ztráty za sebou. Klíčem je nastolení vysoce koncentrovaného a uvolněného stavu mysli předcházejícího autosugesci a je nutné provádět toto cvičení poctivě a pravidelně každý den. Po určité době budou tradeři snadněji navozovat koncentraci, uvolnění a uplatňovat své vlastní sugesce. Popřípadě se mohou vždy dostat do uvolněného stavu (a aktivovat své sugesce) pouhým hlubokým dýcháním a spojením dlaní. To umožňuje využívat tuto techniku v reálných obchodních situacích, kdy je čas pouze na pár hlubokých nadechnutí a jednoduché gesto. Základem pro zvládnutí této techniky je ovšem neustálé opakování.

* Přeprogramování úzkosti pomocí biologické zpětné vazby – Pravidelní čtenáři vědí, že považuji biofeedback za nejlepší cvičení pro tradery, s velkou šíří uplatnění pro mnoho různých emocionálních situací, které ovlivňují výkon a rozhodování. Nedávno jsem využil systému sledování kolísavosti tepu pomocí programu Freeze-Framer, který nabízí přehledné grafické rozhraní pomáhající uživatelům sledovat svůj pokrok a vizuálně stanovit, jestli jsou plně koncetrovaní. Při tréninku biofeedbacku nejdříve učím tradery, jak vstoupit do stavu naprosté koncentrace, podobně jak jsem popsal výše, pomocí regulace svého dýchání a udržením pevného soustředění své mysli. Toto, samo o sobě, je velmi užitečná dovednost, která slouží jako preventivní opatření pro zvládnutí stresu při obchodování.

Jakmile si trader tuto techniku osvojí, přidám ke cvičení druhou složku: Trader si musí živě vizualizovat situaci vyvolávající mírnou úzkost, zatímco je připojen na biofeedback a uržuje se stav relaxace. Jakmile je trader opakovaně schopen této představy, a přesto zůstává klidný na záznamu biofeedbacku, přesuneme se na vyšší úroveň. Často velmi pomáhá používat variace stejného scénáře během oddělených terapeutických sezení. Následně se přesuneme k situacím vyvolávajícím největší úzkost, opakujeme je stále dokola s různými obměnami, dokud není trader schopen zachovat klid i v těch nejhorších okamžicích. Přidaná hodnota této metody je, že učí tradery rozpoznat momenty, kdy potřebují dostat svou mysl a tělo pod kontrolu. Toto uvědomění může být pak přeneseno do reálných situací, kdy vše, co trader musí udělat, je koncentrovat svoji pozornost a ovládnout své dýchání ve stresových okamžicích. Možnou obměnou práce s biofeedbackem, která je také velmi užitečná, je procvičování konstruktivního samomluvy během relaxovaného stavu.

Všimněte si, že obě tyto metody obsahují změnu fyzického, vědomého a emocionálního stavu, jako způsob vyrovnání se s úzkostí. Pokud dokážeme ovládnout naše stavy, můžeme se sami uvádět do „režimu“ myšlení a cítění, který úzkost nepřipouští. Podle mých zkušeností si tradeři dokáží osvojit tuto dovednost samostatně, pouze s minimální pomocí kouče. Vytrvalým cvičením se lze dopracovat ke stupni dokonalosti, která se přesouvá i do jiných oblastí života. Jsem naprosto přesvědčen, že díky tomu co jsem se naučil v obchodování, jsem schopen mnohem lépe vyrovnávat s různými stresovými situacemi i v životě.

Jednou možností je naučit se stres a úzkost zvládnout. Druhou možností je předejít tomu, aby vůbec nastala.

Možná přemýšlíte o tom, jak je možné předejít úzkosti během obchodování? Konec konců přeci nedokážeme řídit chování trhů!

Je pravdou, že nemůžeme řídit trhy, ale oproti tomu můžeme „vždy“ omezit risk, který podstupujeme v každém daném obchodě (nebo týdnu nebo měsíci). Maximální částku, kterou jsme ochotni ztratit, lze kontrolovat třemi způsoby:

1) Určením počtu kontraktů, které hodláme obchodovat.
2) Určením stop-lossu, na kterém ukončíme ztrátový obchod.
3) Rozhodnutím, jakou část peněz jsme ochotni ztratit v daném časovém období před tím, než dále snížíme riskovaný kapitál na jeden obchod.

První dvě možnosti určují náš riskovaný kapitál v jednom obchodě, tj. kolik jsme ochotni ztratit ve snaze o určitý zisk. Třetí možnost je součástí řízení velikosti našeho kapitálu tj. jaké snížení kapitálu jsme ochotni připustit před tím, než se stáhneme, přehodnotíme a limitujeme stupeň rizika v budoucnu.

Z psychologického hlediska je klíčové stanovení pravidel tak, aby nás „nakopla“ před tím, než nás ovládne úzkost. Vzpomeňte si, že úzkost je reakce na vnímanou hrozbu. Naše emoce chtějí, aby ztráty a snížení kapitálu byly normální a neohrožující. Mohou být zklamáním, ale nemusí nutně vyvolat pocit ohrožení naší emocionální a finanční pohody. Správně definovaná pravidla řízení rizika jsou preventivním nástrojem proti nástupu úzkosti a traumatu.

Podívejte se na to z tohoto pohledu: každý trader má limit pro velikost obchodů a svých portfolií. Z trhu nakonec vždy vystoupíme buď kvůli limitům danými našimi pravidly nebo díky limitu naší emocionální bolesti. Řízení rizika je ten nejlepší způsob, jak strachu a bolesti předcházet.

  

Autorem textu je Dr. Brett Steenbarger, který jej publikoval na svém blogu http://traderfeed.blogspot.com. Text se souhlasem autora přeložila pro Finančník.cz Blanka Davídková.
Pokud vás myšlenky Dr. Bretta Steenbargera zaujaly, určitě nepřehlédněte jeho knihu Trading Coach, která vyšla v českém překladu. Jde o vynikající soubor 101 rad a postupů, jak vyřešit své psychologické problémy v tradingu, a které vám tak mohou pomoci stát se podstatně lepším traderem.


Diskutovat k tématu článku můžete zde


Financnik.cz

(publikováno 12.05.2011, editovat ) Vytisknout tento článek

Předcházející kapitola:
Dr. Brett: Emoce a trading – porozumění a zvládnutí úzkosti

Následující kapitola:
Dr. Brett: Potřeba mít pravdu versus potřeba vydělávat peníze

Klíčová slova použitá v článku:
limit, obchodní systém, margin

Finančník.cz je místo, kde už od roku 2004:

  • Autoři webu a zkušení tradeři Petr a Tomáš předávají své know-how.
  • Autoři webu Petr a Tomáš přinášejí kompletní vzdělání v tradingu.
  • Naleznete nejkomplexnější informace o tradingu v českém jazyce.
  • Získáte profesionální tipy a rady, plynoucí z reálných zkušeností z trhů.
  • Najdete inspiraci a motivaci k novému životnímu stylu tradera.
  • 2x týdně naleznete nový článek věnovaný úspěšnému tradingu.

Upozornění: Všechny informace poskytované na Financnik.cz jsou určeny výhradně ke studijním účelům témat týkajících se obchodování na burze a neslouží v žádném případě coby konkrétní investiční či obchodní doporučení. Provozovatel serveru ani jednotliví autoři nejsou registrovanými brokery či investičním poradcem ani makléřem. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na burze. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.

Burzovní obchodování a investování s finančními instrumenty (a komoditami obzvláště) je vysoce rizikové. Rozhodnutí obchodovat komodity a akcie je odpovědností každého jednotlivce a jedině on sám nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Nikdy se nepouštějte do obchodů, jejichž podstatě plně nerozumíte. Pamatujte, že burza má svá pravidla, kterým je třeba porozumět, než začnu riskovat své vlastní peníze!

Zásady ochrany osobních údajů   Cookies na serveru Financnik.cz   Všeobecné smluvní podmínky užívání on-line kurzů

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Copyright 2018 © Financnik.cz - Developed by BlueCube.cz
Server Financnik.cz vydává a všechny služby provozuje Centrum finančního vzdělávání, s.r.o.
Všechny články zde uveřejněné podléhají autorskému zákonu a jejich kopírování pouze se souhlasem autora.