Další díly tématického seriálu :

Vyhledávání v článcích

Tip na knihu


Jak na...

Bezplatné ebooky

Několik výsledků pozorování z oblasti psychologie obchodování


Myšlenky Dr. Bretta Steenbargera na téma psychologie obchodování patří bezesporu k těm nepřínosnějším. Ostatně i proto jsme se na Finančníkovi rozhodli vydat jeho poslední knihu Trading Coach. Jelikož Dr. Steenbarger řadu svých dalších myšlenek publikoval i na svém blogu, domluvili jsme se s ním, že některé jeho nejzajímavější myšlenky budeme průběžně publikovat také na Finančníkovi v českém překladu.

  


Foto (c)iStockphoto.com/Arsgera  

Pozn.: Dr. Steenbarger publikoval texty na svém blogu TraderFeed jako krátké, spíše nesouvislé poznámky. Proto i následující text má podobnou strukturu a jednotlivé odstavce by měly sloužit především k dalšímu zamyšlení a inspiraci a nejsou pojaty coby „kniha“. Podrobné návody jak na psychologii obchodování naleznete např. v knize Trading Coach.

Několik výsledků pozorování z oblasti psychologie obchodování

* Díky práci se začínajícími tradery mohu říci, že 90 % z nich nedokáže vytrvat v systematickém vedení solidního obchodního deníku. Ve skupině, která si obchodní deník vede, se více jak 90 % záznamů týká jich samých a dosažených zisků a ztrát. Téměř nikdy nevídám obchodní deník, jehož záznamy se týkají popisu trhů samotných.

* Značná část obchodníků, kteří mají problémy, obchoduje podle plánů a patternů, které kdysi fungovaly, ale dnes jsou již nefunkční. Postrádají schopnost měnit se spolu s měnícími se trhy.

* Často slýcháváme, že tradeři selhávají, protože se nedrží svých plánů. Moje zkušenost je jiná. Tradeři vyvíjejí plány a patterny, které jednoduše nefungují; jsou založeny na náhodnosti. Když patterny nefungují, tradeři začínají být frustrovaní a opouští své plány. Takže to vypadá, že neúspěch v obchodování způsobuje nedostatek disciplíny. Ale pouhé vytvoření obchodního plánu zárukou úspěchu není; k tomu je potřeba ještě důkladnost a systematičnost. Dodržování plánu založeného na nahodilosti není žádná ctnost.

* Ve své knize jsem zmínil důležitý zákon lidského konání: v každém důležitém oboru lidské činnosti – od olympijských atletů po Broadway – tráví lidé více času tréninkem než vlastním vystoupením. Tak se získává dokonalost. Poměr času stráveného „tréninkem“ (času stráveného v trzích mimo vlastní obchodování) a času věnovaného obchodování je cenným ukazatelem budoucího úspěchu tradera.

* Mezi často zmiňovanými faktory úspěchu v obchodování je značně nadhodnocována „vášeň pro trading“. Úspěšní obchodníci mají vášeň pro trhy, která je velmi odlišná od vášně pro trading. Celkem vzato, vášeň pro trading spolu s absencí vášně pro trhy je čistou definicí závislosti.

* Někteří obchodníci mají ve zvyku vyhledávat vrcholy u rostoucích trhů a dna u klesajících trhů. V protitrendových vstupech lze rozhodně najít mnoho užitečného, ale ne ve chvíli, kdy potřeba mít pravdu převyšuje potřebu vydělávat peníze.

* Jeden trader, se kterým jsem nedávno mluvil, mi řekl, že se chystá obchodovat agresivněji zvyšováním frekvence svých vstupů. Agresivnější obchodování neznamená, že obchodujeme častěji a určitě to také není obezřetné chování. Obchodovat agresivněji znamená, že dané obchodní myšlence přidělíme vyšší riskovaný kapitál.

* Mnoho traderů selže, protože jsou zaměření na to, co by trh „měl dělat“, spíš než na to, co opravdu „dělá“. Akciový trh řídí, ne následuje, ekonomické fundamenty. Některé z nejlepších investičních příležitostí se objeví, když trhy zohledňují poslední zprávy, pozitivní nebo negativní.

* Úspěch v tradingu vyžaduje také osobní investici. Příliš mnoho obchodníků končí své úsilí spolu s uzavřením svých pozic na konci dne.

Další rady a postřehy Dr. Bretta pro tradery

* Pokud nevnímáte trh správně, odstupte a přehodnoťte svůj pohled. Pokud děláte špatná obchodní rozhodnutí, odstupte a přehodnoťte sami sebe. Schopnost pružně splynout s trhy a opět se od nich odpoutat je důležitou součástí vaší obchodní dlouhověkosti.

* Pokud jste frustrovaní, zjistěte, které z vašich potřeb zůstávají nenaplněny, a pokuste se nacházet situace, které tyto potřeby uspokojí. Trh nemůže vždy naplňovat vaše potřeby. Ujistěte se, že žijete i běžný život. Je velmi drahé snažit se uspokojovat nenaplněné potřeby v trzích.

* To, že znáte své chybné vzorce jednání, vám samo o sobě nezabrání, abyste je nezopakovali. Ale pokud je znát nebudete, upadnete do starých pastí téměř stoprocentně.

* Jaké procento vašich obchodů je doprovázeno velmi silným přesvědčením, že všechno souhlasí, ladí, dává smysl a vy vidíte trhy správně? Proč obchodujete, když toto přesvědčení postrádáte?

* Jak konkrétně se vaše obchodování zlepšilo za poslední rok? Skutečný vývoj pochází z posilování vašich silných stránek, nejen z redukování chyb.

* Jaký hmatatelný důkaz máte o tom, že se zlepšují výsledky vašeho obchodování? Pokud nejste důslední při dodržování změn, pak se tyto změny nikdy nestaly součástí vás samých. Jednou něco změnit není tak těžké, ale vytrvat ve změnách je cesta k úspěchu.

* Pokud chcete jednat jinak, myslete jinak. Pokud chcete myslet jinak, vnímejte jinak. Pokud chcete vnímat jinak, změňte fyzický a emocionální stav, ve kterém se nacházíte. Všechny změny začínají u osobního „přehození výhybky“. Zůstaňte na stejné koleji a doberete se stejných životních výsledků.

* Životní cíle začínají u cílů tohoto dne. Životní úspěchy začínají u úspěchů tohoto dne.

* Existují období, jakkoliv jsou prchavá, ve kterých jste blízko svému svatému grálu. Soustřeďte se na ně a zjistěte, jak jste k nim dospěli: určitě se zde vyskytuje nějaký pozitivní vzorec chování, který stojí za to vystopovat.

* Když budete na kolenou, bude kolem vás mnoho lidí. Skutečný přítel ale bude sdílet i vaše sny a úspěchy. Ti, kteří jsou s vámi, když se vám nedaří, ale neunesou vaše úspěchy, nejsou vaši přátelé. Nikdy.

* Změna je souboj se setrvačností: raketoplán potřebuje tah motorů, aby překonal sílu gravitace. Bez tahu a paliva v nádrži se i my nevyhnutelně vrátíme zpátky na zem.

* Pokud máte v životě nějaký idol, hledejte i ten, který máte tam někde uvnitř sebe. Ten jediný vám přinese úspěch a naplnění.

* Vyhledejte své největší obchody a své nejaktivnější obchodní dny – vše za poslední tři měsíce – a zhodnoťte pouze jejich zisk nebo ztrátu. To vám napoví hodně o tom, jak přistupujete k řízení risku (RRR).

* Vyhledejte svých deset nejziskovějších a deset nejztrátovějších obchodů během posledních tří měsíců a porovnejte jejich výsledky. To vám hodně napoví o vaší obchodní disciplíně.

* Pokud jste více nešťastní, když ztrácíte, než šťastní, když vítězíte, 50% úspěšnost vám bude připadat jako ztráta času, i když budete vydělávat.

* Pokud budete neustále vyhledávat další obchod, budete nakonec obchodovat příliš.

* Věříte-li své schopnosti vydělávat peníze, nebudete se bát, že zmeškáte některé pohyby trhu.

* Pokud konzistentně obchodujete jen s trendem, nebo naopak pouze proti trendu, nebudete konsistentně vydělávat peníze.

* Rozpitvejte své nejlepší obchody a zjistíte, jakým jste traderem.

* Nemůžete pořád vydělávat, ale měli byste vždy očekávat, že budete dobře obchodovat.

* Nemůžete kontrolovat trhy, ale vždy můžete kontrolovat, kdy a kolik sázíte.

* Pokud by atlet strávil tolik času tréninkem, jako vy strávíte u svého obchodování, uživil by se jako profesionál?

* Nejlepší tradeři na sobě pracují zejména po vlně vítězných obchodů.

* Jistota při ztrátách, pokora při vítězstvích: to je recept na dlouhodobý úspěch v trzích.

  

Autorem textu je Dr. Brett Steenbarger, který jej publikoval na svém blogu http://traderfeed.blogspot.com. Text se souhlasem autora přeložila pro Finančník.cz Blanka Davídková.
Pokud vás myšlenky Dr. Bretta Steenbargera zaujaly, určitě nepřehlédněte jeho knihu Trading Coach, která vyšla v českém překladu. Jde o vynikající soubor 101 rad a postupů, jak vyřešit své psychologické problémy v tradingu, a které vám tak mohou pomoci stát se podstatně lepším traderem.


Diskutovat k tématu článku můžete zde


Financnik.cz

(publikováno 31.03.2011, editovat ) Vytisknout tento článek

Předcházející kapitola:
Psychologie obchodování 35: stres

Následující kapitola:
Dr. Brett: Emoce a trading – porozumění a zvládnutí úzkosti

Klíčová slova použitá v článku:
margin, psychologie obchodování

Finančník.cz je místo, kde už od roku 2004:

  • Autoři webu a zkušení tradeři Petr a Tomáš předávají své know-how.
  • Autoři webu Petr a Tomáš přinášejí kompletní vzdělání v tradingu.
  • Naleznete nejkomplexnější informace o tradingu v českém jazyce.
  • Získáte profesionální tipy a rady, plynoucí z reálných zkušeností z trhů.
  • Najdete inspiraci a motivaci k novému životnímu stylu tradera.
  • 2x týdně naleznete nový článek věnovaný úspěšnému tradingu.

Upozornění: Všechny informace poskytované na Financnik.cz jsou určeny výhradně ke studijním účelům témat týkajících se obchodování na burze a neslouží v žádném případě coby konkrétní investiční či obchodní doporučení. Provozovatel serveru ani jednotliví autoři nejsou registrovanými brokery či investičním poradcem ani makléřem. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na burze. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.

Burzovní obchodování a investování s finančními instrumenty (a komoditami obzvláště) je vysoce rizikové. Rozhodnutí obchodovat komodity a akcie je odpovědností každého jednotlivce a jedině on sám nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Nikdy se nepouštějte do obchodů, jejichž podstatě plně nerozumíte. Pamatujte, že burza má svá pravidla, kterým je třeba porozumět, než začnu riskovat své vlastní peníze!

Zásady ochrany osobních údajů   Cookies na serveru Financnik.cz   Všeobecné smluvní podmínky užívání on-line kurzů

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Copyright 2018 © Financnik.cz - Developed by BlueCube.cz
Server Financnik.cz vydává a všechny služby provozuje Centrum finančního vzdělávání, s.r.o.
Všechny články zde uveřejněné podléhají autorskému zákonu a jejich kopírování pouze se souhlasem autora.